Ik ben begin december 2010 gestopt met de pil, na 16 jaar. Mijn eerste cyclus, na het stoppen met de pil, duurde 22 dagen. Ik kreeg in mijn eerste cyclus de 8e dag mijn eisprong. (Ik temperatuur niet o.i.d, mijn eisprong is zeer duidelijk voelbaar. Ik voel gedurende de dag een stekende pijn in mijn linkerzij waarna er 1 tot 2 dagen een zeurende pijn in /bij mijn eierstokken voelbaar is. Meteen hierna worden mijn borsten gevoeliger) Mijn 2e cyclus duurde 27 dagen, net als mijn 3e cyclus. Echter gedurende beide maanden kreeg ik na 5 dagen (vanaf start menstruatie) mijn eisprong. Dit lijkt mij zeer vroeg. Ik vraag mij af hoe dit kan want in mijn beleving krijgt een mogelijk eitje niet voldoende tijd om te 'rijpen'. Mijn vraag is of ik wellicht een tekort aan een hormoon heb? Tevens lijkt het mij zeer moeilijk om zwanger te raken als mijn eisprong al op dag 5 is, aangezien ik op het moment van de eisprong vaak nog ongesteld ben en het niet prettig voelt om te klussen. Moet ik geduld hebben en nog een paar maanden wachten waarna mijn eisprong wellicht later komt i.v.m. langdurig gebruik van de pil? Of is dit niet mijn eisprong die ik voel, alhoewel ik daar eigenlijk niet aan twijfel. Echter, ik wordt niet binnen de 'gestelde' 14 dagen na mijn (voelbare) eisprong ongesteld maar er zitten nu gemiddeld 22 dagen tussen mijn eisprong en mijn menstruatie. Ook vraag ik mij af waarom mijn eisprong gedurende twee dagen zo duidelijk voelbaar is en ik mijn eierstokken zo duidelijk voel. Ik dacht dat een eisprong binnen 1 dag plaatsvond?
Weet je zeker dat je op de vijfde dag van je cyclus een eisprong hebt? Misschien eens een cyclus lang ovulatietesten gebruiken en kijken of wat jij denkt ook echt klopt. De fase tussen eisprong en menstruatie kan (dacht ik) maximaal zo'n 18 dagen duren.
Ja, dank fijn dat je reageert! Dat ga ik denk ik maar eens doen om te kijken of het klopt wat ik voel. Het lijkt mij erg vroeg in de cyclus om op dag 5 al een eisprong te hebben.
Je zou ook kunnen tempen om te checken of dat wat jij voelt, ook idd een eisprong is... Het KAN wel, wat je aangeeft en als dat niet vanzelf op orde komt, zou je eens naar een osteopaat kunnen gaan: die kunnen zonder pillen je lijf aanzetten dat te gaan doen wat het doen moet... Want 't is idd niet zo handig om te moeten klussen als je ongesteld bent...
Ja, een vriendin van mij zei dat ik hiermee naar de huisarts moest gaan maar deze zegt waarschijnlijk; kom over een half jaar maar weer terug want je bent nog niet zo lang van de pil. Maar ik vind het wel zo vreemd en het voelt ook vreemd, alsof het niet klopt. Ik ga volgende maand eerst wel eens temperaturen. Wanneer begin je hier trouwens mee en doe je dit dan een hele maand? Kan je hier ook mee starten als je nog ongesteld bent? Want ik zou dan rond de 3e of 4e dag van mijn cyclus al moeten starten.
Je moet beginnen met temperaturen vanaf dag 1 van je cyclus, dus de eerste dag van je menstruatie. Dus dat kan gewoon. Ik zou alleen in jouw geval ook vanaf dag 4 of zo ovulatietesten gaan gebruiken (niet die van kruidvat!), gewoon om het zeker te weten...