Inmiddels zijn wij anderhalf jaar bezig met ons traject om zwanger te worden en helaas nog zonder resultaat. Ik ben aan het zoeken naar mogelijkheden om de kansen zoveel mogelijk te vergroten om zonder ivf zwanger te kunnen worden (we doen nu KID) en ik vraag me af of het werken van onregelmatige diensten veel invloed heeft op de vruchtbaarheid. Ik weet dat onregelmatig werken sowieso niet gezond is maar in hoeverre heeft het invloed op bijv vruchtbaarheidshormonen en heeft iemand ervaring met onregelmatig werken en zwangerschap?
Naar mijn weten zijn er niet echt onderzoeken gedaan naar onregelmatige diensten en vruchtbaarheid, maar als ik kijk naar de mensen rond me die in de MMM zitten, valt het wel enorm op dat er veel mensen (net als ik trouwens) onregelmatige uren hebben. Dus het zou me niet verbazen als dat een impact heeft... Maar wat er aan te doen is, dat is een andere vraag. Ik heb wel het geluk dat ik geen ervaring heb met onregelmatige diensten en zwanger zijn, wij moeten zo goed als onmiddellijk stoppen met werken na een positieve test
Ja er is wel een onderzoek geweest; dat onregelmatig werken idd een negatieve invloed kan hebben op de vruchtbaarheid. Ik zal het artikel even terugzoeken als ik tijd heb!