Hallo Ik zou graag in contact komen met vrouwen die zwanger zijn geworden na een ( dubbele ) longembolie. Ik heb en dubbele longembolie gehad na mijn keizersnee. Nu is mij verteld dat de risico op herhaling groot is. Maar ik ben niet familair belast dit is uitgezocht. Wel moet ik oppassen met bepaalde medicatie. Wie is er zwanger geworden? Hoe ging het in de zwangerschap? En hoe ging het na de bevalling? Is zwanger worden je afgeraden? Graag reacties alvast bedankt
Ik heb een uitgelokte dubbele longembolie gehad na een blindedarm operatie. De blindedarm was geknapt waardoor ik een erg lang ziekbed heb gehad (plat liggen) Ik zal proberen je vragen te beantwoorden: - Wie is er zwanger geworden? Ik dus, inmiddels voor de tweede keer. - Hoe ging het in de zwangerschap? Nergens last van. Omdat ik een uitgelokte le heb gehad hoefde ik alleen in het kraambed fraxiparine te spuiten. - En hoe ging het na de bevalling? Fraxiparine spuiten. Ik heb een ks gehad dus ook een verhoogd risico op weer een le. Maar nergens last van. Je weet waar je op moet letten (pijn bij ademhalen/ schouder/sleutelbeen) en belt anders snel de ha. Ik moest zes weken spuiten maar heb misschien een week gespoten. Mijn kindje lag een poos in het ziekenhuis en toen ik zelf ontslagen was vergat ik het gewoon - Is zwanger worden je afgeraden? Nee absoluut niet. Pilgebruik (anti conceptie) wél! Overleg anders eens met je huisarts en/of longarts. Die kennen jouw situatie en kunnen je beter vertellen hoe of wat
Hallo Bedankt voor je reactie. De oorzaak van mijn longembolie is de keizersnee geweest. In het ziekenhuis krijg je Fraxiparine spuiten. Dit stopt meteen als je naar huis gaat. De kraamverzorgster en de verloskundige zegt eigenlijk zou je dit de eerste 2 dagen thuis ook nog moeten doen. Hierover zijn de meningen verschillend. Doordat ik meer op bed lag de wond niet snel herstelde. Daar is een kweek van genomen. Speciale zalf gekregen. En toen ging het goed tot ik van bed kwam en dacht ik heb verkeerd gelegen. In de middag kreeg ik het benauwd en last van mijn linkerarm. Dit was 1 maand na de keizersnee. En toen bleek ik een dubbele longembolie te hebben. Vandaag bij de gyn geweest en die zegt wat betreft je baarmoeder en meerdere keizersnedes raad ik het niet af. Maar i.v.m de longembolie zou ik zeggen het is goed zo. Hij had tabletten progestan voorgeschreven i.v.m hevig bloed verlies tijdens de menstruatie's. Om dit wat op regel te krijgen. De internist vond dit niet verstandig dit kon een nieuwe longembolie uitlokken. De gyn zegt de kans is echt heel klein. Maar goed ik ga af op de internist. Toen was nog niet bekend of ik familair belast was. Dit is dus niet het geval. Dat is positief dan hoef ik niet van de rest van mijn leven aan de bloed verdunners. Dus de gyn adviseert om in overleg te gaan met de internist. Ik denk zelf ook waarom niet? Wat zijn de risico's? Ja dat ik tijdelijk aan de bloedverdunners moet. Even vervelend, maar niet vreselijk of heel erg om te doen. Dat heb ik er wel voor over. We gaan nu in gesprek nog met de internist. En dan maar horen wat hij te zeggen heeft. De gyn zei wel als het mijn vrouw was geweest was ik er niet meer aan begonnen. Maar het is jullie keuze. En ik zal jullie goed begeleiden mocht je zwanger raken. Wat mij betreft kan het wel. Dus ja nu de internist afwachten? Wat is een uitgelokte longembolie dan? Nogmaals bedankt voor je reactie fijn om te lezen. En fijn dat het bij jou 2 keer goed is gegaan tijdens de zwangerschap en erna.
Een uitgelokte longembolie is een longembolie die komt na een operatie vaak icm plat liggen. Uitgelokt dus. Je kunt ook zomaar een krijgen, soms door medicatie, dit is niet uitgelokt en je wordt dan ook langer behandeld. Na mijn ks had ik pijn, maar ik ben direct gaan lopen. Ook om een longembolie te voorkomen. De tweede keer moet nog goed gaan, maar ik zit er niet over in.
Hallo Dat is dus bij mij ook het geval. Door het plat liggen is het uitgelokt lijkt mij. Ik had net een operatie gehad. Wie zegt dat het weer gebeurd? Ik kom goed onder controle ik zie het probleem niet. Manlief is veel angstiger. Afwachten wat de internist zegt meer kan ik niet. En inderdaad meteen na de keizersnee gaan lopen. Zo snel mogelijk het bed eruit. Weet uit ervaring als het bed blijft staan ga je makkelijker liggen. Bedankt voor je reactie
Jammer dat er niet meer reacties zijn. Aan de andere kant een goed teken dat er niet meer reacties zijn.