Nou sorry hoor, maar ik wil mijn vraag toch ook even stellen aan een van jullie. Ik heb nl. vorige week een echo gehad en het ging helemaal niet leuk. Het was mijn eerste keer dus onwennig in het begin. Ze deed een uitwendige echo en ik zag echt helemaal niets. Mijn vriend en die vrouw zagen wel iets knipperen en dat zal dan het hartje zijn, zei die vrouw. Ja fijn maar ik zag het dus niet. Ze deed ook geen moeite om mij iets te laten zien. En ze zei dat ik dan 6 weken of zo moest zijn. Ze deed geen inwendige echo. En nu moet ik over 3 weken terugkomen. Ik ben er helemaal niet gerust op. Heb de hele week slecht geslapen. Dus ik vandaag al mijn moed bij elkaar geraapt en gebeld (het is trouwens niet mijn eigen verloskundige maar een ander bureau dat voor hun de echo's maakt). Ze deed zo stom aan de telefoon, dat ik dan wel elke week een echo kon krijgen, maar dat dat allemaal niet helpt. Ik wil niet elke week een echo (nou ja wil ik wel natuurlijk) ik wil alleen met eigen ogen zien dat er iets is. Ik heb ook geen verschijnselen. Ze kon de afspraak wel naar voren zetten maar dan zou ik misschien 8 weken zijn en dan krijg ik met 20 weken misschien een echo? Ik snap er niets van. Ik wil met 12 weken ook een echo en met 20. Is dat zo raar? Sorry voor het lange verhaal maar ik zit er best wel mee. Ik bel vanavond mijn eigen verloskundige. Krijg ze nu niet te pakken, maar ik wou toch even mijn verhaal kwijt.
hoi Bloem, het is heel jammer dat de echoscopiste niet de tijd en moeite nam om jou de uitleg te geven bij de echo en je goed te laten zien dat dat toch echt een kloppend hartje was. Er is ook nog niet zoveel te zien hoor bij 6 weken, daar moet je echt een getraind oog voor hebben en een goed echo-apparaat. Als je een kloppend hartje ziet bij 6 weken (en dat is niet meer dan een knipperlichtje) dan is er geen reden om een inwendige echo te doen. Het is logisch dat ze je bij 9 weken terug laat komen, dat had inderdaad ook 8 weken of 12 weken mogen zijn. In de periode tussen 8 en 14 weken kun je het beste opmeten hoe groot het kindje is en aan de hand daarvan de zwangerschapsduur berekenen. 6 weken is daar eigenlijk te vroeg voor. Eigenlijk heb je al geluk dat je bij 6 weken een echo hebt gehad, meestal krijg je er maar 1 in de periode tussen 8 en 14 weken en dan bij 20 weken pas weer als je dat wilt. je hebt dus "recht" op 2 echo's en niet meer, tenzij er een mediche indicatie voor is. Er is geen enkele reden om je zo ongerust te maken, integendeel, een kloppend hartje bij 6 weken is juist heel gunstig! Ik snap dat je veel echo's wilt maar zo werkt het nu eenmaal niet, als je een extra echo wilt zul je naar een pretechobureau moeten gaan. Voor iedere vrouw is de eerste periode onzeker, daar moet je toch mee leren omgaan, en echt, je boft dat je al een echo hebt gehad. Mirjam
Ok bedankt voor je antwoord! Ik kreeg deze echo ivm een onregelmatige echo. Dus ik wist echt niet hoe ver ik op dat moment was. Weet ik nu eigenlijk nog niet. Als ze mij dat inderdaad had uitgelegd dan was ik misschien geruster geweest. Dit is mijn 1e zwangerschap dus ik weet niet hoe het precies allemaal werkt. Maar als ik het goed begrijp krijg ik na de 2e echo pas weer een echo met 20 weken?
Hoi Bloem, het klopt dat je na je tweede echo rond de 8 weken pas weer een echo krijgt aangeboden bij 20 weken. En dit is een puur medische echo. Veel vrouwen willen inderdaad vaker een echo (best logisch hoor), maar die moet je dan zelf bekostigen. Een pretecho is dan echt puur voor de fun en niet om medische redenen. Want als er verder geen indicatie is, heeft een extra echo medisch gezien geen meerwaarde, en echo's zijn best duur om te maken. Nog even geduld dus... Groetjes Brigitte