Hallo, In de Vlaamse media las ik recent enkele berichten dat het gezondheidsadvies zou veranderen wat betreft de tijd tussen 2 zwangerschappen. Voor vrouwen 35+ zou nu gezegd worden dat er geen 18 maanden meer tussen moet zitten, maar dat een jaar goed is. Dit omdat er in de Westerse wereld goede medische omkadering en opvolging bij zwangerschap is. Bij vrouwen jonger dan 35 jaar blijft het advies om minstens 18 maanden tussen 2 zwangerschappen te laten. (dan gaat dat argument van die goede medische omkadering niet meer op?). Hadden jullie dit al gehoord? Ik alvast niet, mijn gynaecoloog of huisarts heeft dit ook nooit vermeld na de bevalling van mijn zoontje. Volgens de experts in de media nu zou er een hoger risico zijn op vroeggeboorte en zwangerschapsdiabetes als er minder tijd tussen de zwangerschappen is. Mij leek het alvast een overroepen advies, zeker omdat mijn eigen artsen dit nooit tegen me hebben gezegd en mijn ouders en grootouders telkens maar tussen de 3 en 7 maanden niet zwanger waren tussen hun zwangerschappen en alles prima verliep. Wat denken jullie?
Ik moest 9 maanden wachten vanwege de keizersnede, verder niks gehoord. Mijn oudste was ruim 16 maanden. Het zal wel goed zijn. Als het echt 18 maanden was, had de gyn dat vast wel verteld met het nagesprek. En anders, ze zitten er toch al
Ja hier gaf de vk dat wel aan ja. De anderhalf jaar. Naast de genoemde risico’s voor de zwangerschappen ook voor blijvende klachten als bekkeninstabiliteit, incontinentie/verzakkingen, etc zowel op kortere als op langere termijn (na de overgang). Vrouwen die de kinderen korter op elkaar hebben gehad hebben hier een hogere kans op zei ze. Mbt tot je grootouders: ja er zijn ook mensen die stevig doorroken en die 90 worden. Dat neemt niet weg dat er gezondheidsrisico’s zijn mbt roken. Zo ook voor zwangerschappen. En ik denk overigens dat die grens voor boven de 35 is aangepast (eigen invulling hoor) dat het langer wachten mogelijk meer (belangrijkere?) risico’s met zich medebrengt dan de zwangerschappen zelf?
Ik had een kz dus dan moet je een jaar wachten. Terwijl iemand die ik ken binnen 2 maanden naar haar kz alweer zwanger was.
Ik dacht ook gewoon 9 maanden ontzwangere , Maar meer risico is dat 0,5% of 20 % meer kans op vroeg geboorte en diabetes dat is nog namelijk een verschil
Ik mocht direct terug zwanger worden na de controle van de gynaecoloog. Ik had bij E. last van bekkenpijn sinds het begin van de zwangerschap en ook van harde buiken voor de 30 weken. Zij wist dit allemaal en had toch geen bezwaar.
Ik heb ook van vk gehoord en zelf online gelezen dat 18mnd het meest ideaal is voor je lichaam qua herstel en ter voorkoming van vroeggeboorte e.d. Bij sneller als een jaar moet je ook extra ijzercontrole en nog wat dacht ik. Als je ouder dan 35 bent, worden je kansen gewoon steeds kleiner en kans op mk groter dus dan kun je beter niet te lang wachten
Ik werk met pasbevallen mama’s en zie toch vaak bij mama’s die minder lang wachten dan 1j dat zij vaak een hele lastige zwangerschap hebben, het bekken is nog niet volledig hersteld, ze moeten de oudste nog heel veel heffen tijdens de zwangerschap, dat kan ook wel heavy worden... ik ga niet zeggen meer risico’s(dat weet ik niet) maar wel dat het zwangerschappen zijn die als meer zwaar ervaren worden En het argument ‘ja maar vroeger’ vind ik niet het beste, vroeger was er veel meer kinder en moedersterfte, en for all you know plasten de helft van de oma’s toen na hun 3e kind regelmatig in hun broek omdat hun bekkenbodem eraan was zonder die hersteltijd, ik zeg maar wat he
Ik was na 7 maanden weer zwanger. Mijn bekken begaf het heel snel en ik was uitgeput. Ik kon de hele zwangerschap slapen waar ik liep. Als ik moest kuchen of lachen dan kon ik gaan rennen. Daarna een gat van 2 jaar voor ik weer zwanger werd. Af en toe begeeft mijn bekken het sinds 5 weken. Maar het knapt telkens weer op en ik ervaar veel minder last ervan. Daar waar ik bij de 2e bijna geen houding zonder tranen kon aannemen. Ik ben wel erg moe sinds een paar weken. Deze zwangerschap is veel beter te doen dan die andere die zo snel volgde.
Dat is wel een beetje ‘dom’ van die iemand wordt niet zomaar aangeraden natuurlijk. Mijn wond is pas net helemaal dicht!! Mijn gyn zei tijdens het laatste gesprek nog minstens een jaar na de keizersnede...
Bedankt voor jullie antwoorden... Er zal wel iets van aan zijn natuurlijk, het risico op complicaties zal groter zijn als je sneller zwanger wordt, maar daarom is het natuurlijk geen extreem hoog risico. Moest mijn man niet zo lang getwijfeld hebben, zou ik sowieso al eerder voor een 2e zwangerschap hebben willen gaan, ongeacht dit gezondheidsadvies