Iemand tips voor een HSG?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by nana33, Jan 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Hoi meiden,

Ik hoorde tijdens m'n laatste afsprk bij de gyn dat ik een HSG ga krijgen. Nu heb ik natuurlijk het hele www weer es afgestruind op zoek naar info ;) en ik moet zeggen dat ik niet reuze blij wordt van wat ik vind ;). Volgens m'n Fa ligt het eraan hoe "open" je eileiders zijn, maar ja dat weet ik nu natuurlijk nog niet (en met mijn luck zitten die natuurlijk pot dicht...)
    Zijn er hier meiden met HSG ervaring die wat tips voor me hebben? Ik heb sowieso al naproxen gekregen om van te voren te nemen, maar verder nog tips? Zie er namelijk wel een beetje tegen op...

Liefs, Nana

2. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Een HSG kan behoorlijk pijn doen, maar het is wel voor iedereen anders (er zijn al een paar topics over geweest, dus misschien kun je daar even op zoeken). Ik vond het zelf redelijk onconformtabel en op bepaalde punten behoorlijk pijnlijk (had van te voren paracetamol moeten nemen maar dat hielp niet echt). Het was wel heel snel weer voorbij.
    Ik zou in elk geval iemand meenemen, bij mij mocht mijn vriend de hele tijd bij me staan behalve toen de foto genomen werd. Verder zou ik maandverband meenemen omdat je soms wat kunt nadruppen.

Succes!

Groetjes Rosa

3. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Dank je voor je supersnelle reactie. Maandverbandje is een goede tip! Mannetje heeft gelukkig al gezegd dat ie dan vrij gaat nemen :).

4. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi,

Ik heb gisteren mn HSG gehad en had net als jij allerlei horror verhalen gelezen.
    Heb dit ook aangegeven bij de assistente en ze heeft mee eerst stap voor stap uitgelegd wat ze gingen doen en zei ook eerlijk dat iedereen het weer anders ervaarde.

Bij mij ging het als volgt:
    Eerst een gerustellend een gesprekje en toe op de bank liggen met je benen in de beugels.
    Vervolgens brengen ze een "eendebek" in wat ik persoonlijk nooit prettig vind. Daarna werd de baarmoedermond met jodium schoongemaakt, dit vond ik erg pijnlijk. Hierna werd het slangetje ingebracht en de vloeistof ingespoten, hier heb ik weer helemaal niets van vernomen.
    Bij mij is rechts open en links twijfelachtig, ik moet dinsdag weer naar mn gyn en krijg daar de uitslag.
    Gisteravond en vandaag en beetje het gevoel van menstruatiekrampjes, verder nergens last van.

Veel succes en neem vooraf een pijnstiller (of 2)

5. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Hoi Pcootje,

Dank je voor je reactie. Goed om te horen dat zelfs als het twijfelachtig is of je eileider open is of niet het spuiten niet per se heel erg pijn hoeft te doen. Hier ben ik eigenlijk het bangst voor, dat er iets dicht zit en ze dan heel hard gaan spuiten, brrrrrrr. Fijn om je verhaal te horen, voel me weer een beetje gerustgesteld :).

6. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi Nana

Ik hoop dat het bij jou ook mee gaat vallen, maar zoals gezgd wisselt het per persoon. Probeer in ieder geval te ontspannen ( hmmm klinkt makkelijk ;)).
    Op de hoeveelste cd moet je heen? Ik was op dacht 8, de klusdagen breken hier het weekend weer aan;)

Liefs pcootje

7. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Hee Pcootje,

Ik heb m'n afspraak op cd 9 in m'n aankomende cyclus (zit nu een week voor m'n ongi). Bij ons doen ze het maar 1x pw, dus er was niet zoveel keus. Helaas kon het alleen nog ergens aan de eind v/d middag - fijn, want dan kan ik er lekker de hele dag tegenaan zitten hikken ;). Lekker dat jij hem al achter de rug hebt en de klusdagen weer beginnen. Ze zeggen dat je net na de hsg iets meet kans hebt, dus wie weet! Was het het laatste onderzoek (mits je geen lapa hoeft natuurlijk)? En krijgen jullie al een behandeling of moeten jullie nog wachten? ;). Liefs.

8. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi,

Zou nog mooier zijn als je positief test, dan hoef je het onderzoek ook niet meer.
    Voor mezelf heb ik sterk het gevoel dat ik endometriose heb, veel van die symptomen herken ik wel, ga het dinsdag ook bespreekbaar maken.
    Ik heb geen idee wat het vervolg gaat worden, dat er iets moet geburen lijkt me wel, ik heb altijd links mijn ei groei.... in anderhalf jaar tijd 1 x spontaan rechts en 2 keer met hormonen... als nu blijkt dat links deels dicht zit dan is het ook niet zo raar dat ik moeilijk zwanger wordt.
    Ik heb al een dochtertje van 3 en heb al eens een miskraam gehad.
    De assistente vertelde mij gister ook dat het hele hsg onderzoek de vruchtbaarheid tijdelijk bevorderd(max 6 maand), waarom zijn ze nog aan het uitzoeken maar de praktijk wijst het vaak uit.

Momenteel gebruik ik al een half jaar (met pauzes) clomid 50 en de volgende cyclus gaan we verhogen naar 100, mijn hoop is dan ook gevestigd op de hsg in combi met de clomid

xxx

9. hypo

hypo Fanatiek lid

Oct 28, 2008
    1,940
    0
    0
    Hoi Nana,

Mijn tip; je niet zo druk maken hoor! Er zijn zoveel verschillende verhalen, iedereen beleeft het zo ontzettend anders.
    Ik heb ook een HSG gehad en ik vond t heel erg meevallen. Eendebek; oke, ff vervelend! Het doorspuiten; oke, je hebt ff een kramp alsof je heel erg ongesteld bent. Maar....al met al is t ook zo weer over! En...ik vond t ook nog eens heel interessant om het zo eens te zien! het is wel fijn als je mannetje er ff bij kan zijn, dan kan je zijn hand fijnknijpen als het pijn doet.
    Veel succes!
    hypo

10. liekie

liekie Actief lid

Sep 3, 2007
    333
    0
    0
    hee.

ik heb ook een HSG onderzoek gehad,
    het viel mij heel erg mee,het voelt als een menstruatie kramp.
    ik had ook heel internet afgezocht en werd er niet vrolijker van zag er ook heel erg tegen op maar ik vond het meevallen.

zelf heb ik wel een zetpil gebruikt voor het geval dat.

meid veel succes!!!
    ik hoop dat het voor jouw ook erg mee zal vallen

liefs

11. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    @Liekie & hypo: Dank jullie, voel me steeds geruster worden :)

@Pcootje: Tja, als het niet nodig zou zijn zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn, maar helaas lijkt het bij ons niet zo goed te lukken. Heb daarom geen zin om mezelf valse hoop aan te praten (dat heb ik voor we met de mmm begonnen al lang genoeg gedaan, hihi) en ga er gewoon vanuit dat we volgende maand die hsg gaan krijgen. Nou ja, ikke dan natuurlijk, manntje hoeft niet zoveel te doen :p. Balen dat je denkt dat je endiometrose hebt. Maar ivf is dan wel vaak een oplossing heb ik begrepen. Hopelijk schieten ze een beetje op met al die onderzoeken en hoef je niet te lang te wachten op een behandeling! (of nog beter gaat het aankomende maand gewoon lukken!!)
    Ik heb nog niet echt idee een wat bij ons het probleem is - hoewel ik wel vermoed dat het met de innesteling te maken heeft, omdat ik 2 vmk's had. Vervelende is dat het zh dat niet al te serieus lijkt te nemen, omdat de vmk's wel erg vroeg waren (5wk en 2dgn en 4wk en 1 dg). Nu dus volgende ronde die hsg en dan gaan ze m'n "behandelplan" bespreken. Vrees (maar hoop heel hard van niet!) dat ze ons dan eerst nog een paar maanden gaan laten wachten en zelf gaan laten doormodderen.

12. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi,

Dat wachten is echt killing.... of je wacht op je nod of op verdere onderzoeken/uitslagen etc....
    Hoop voor jou en mij ( n iedereen) dat de mmm snel zn vruchten af werpt.

x

13. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Ik vond de HSG ontzettend meevallen! Zag er best wel tegenop... ook veel gelezen op internet erover en daar word je nou niet bepaald vrolijk van. Elke keer dacht ik... nu zal het wel komen, de pijn, maar nee hoor... een beetje menstruatiepijn en dat was het eigenlijk wel. Bij mij zit 1 eileider verstopt trouwens, dus dat hoeft dan niet extra pijn te doen. Ik heb vantevoren wel een zware Ibuprofen ingenomen (600 mg.;)).

Heel veel succes en je niet te druk maken hoor, zo zonde!

14. Marni

Marni Bekend lid

Apr 26, 2007
    770
    17
    18
    Ik heb van te voren 2 paracetamol ingenomen en een valeriaan pilletje tegen de zenuwen en ik heb echt helemaal niks gevoeld, geen kramp of pijn, helemaal niks. Ik was van te voren heel zenuwachtig en bang voor pijn door de verhalen op internet maar dat was dus helemaal nergens voor nodig.

15. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    @Caro & Marni: Dank jullie voor jullie reactie. Wow, wat wordt ik hier blij van. Lees overal zoveel horrorverhalen. Heel goed om te weten dat het ook enorm mee kan vallen :).

16. tummetje

tummetje Fanatiek lid

Dec 4, 2007
    4,270
    1
    0
    in mn holletje
    Ik zag niet op tegen de HSG (had ook horror verhalen gelezen), dus ik ging er vrij positief in. Maar van het begin tot het einde heb ik pijn gehad, vond het echt niet fijn.
    Ik heb geen naproxen gebruikt, maar ibuprofen 600mg.. hielp ook geen reet, maar had wel het idee dat ik de pijn beter aan kon :)
    En een lang shirtje aantrekken voor erna? Hier stond er een hele bups mensen in de kamer, en ik in mn blote niksie naar de wc lopen..redde ik niet eens, viel flauw.. dus daar lig je dan..in je nakie.. Tis dat ik het woord 'schaamte' niet kende..anders :D
    Veel succes met de HSG, voor de pijn zou ik het nooit meer doen, maar voor wat ik ervoor kreeg (zie banner), meteen!

Share This Page