Hoi allemaal, Ik heb een vraagje, ik heb recentelijk de diagnose gekregen van pcos. Nu heeft de gun gezegd dat wanneer ik zwanger wil raken we gaan beginnen met. Clomid. Ik moet dus bellen wanneer ik er klaar voor ben. Nu is mijn vraag Hoelang duurt het hele traject? Ben je eerst maanden bezig met instellen voordat je mag "klussen" ? Of is het clomid en dan gelijk beginnen? Hoe erg hebben jullie de bijwerkingen ervaren? Hoeveel pogingen clomid is toegestaan? Ik zat een roes bij de gyn, dus niet de juiste vragen gesteld ( dom). Ik was daar door steeds vals positieve testen... Dus was niet echt voorbereid.
Hai! Balen van je PCOS.. Maar gelukkig niet het einde van de wereld (zie onderschrift) Mijn verhaal zal je niet heel erg opbeuren vrees ik, want ik vond Clomid echt de hel. Ze zullen eerst gaan kijken welke dosering goed is voor jou, bij mij hielden ze het met echo's in de gaten. Zo zien ze of het überhaupt iets doet of dat er niet teveel zijn. Als het goed aanslaat zullen ze je in de gaten houden tot je follikel groot genoeg is voor een eisprong. Je kunt dan direct beginnen met proberen. Ik moest daarna bloedprikken om zeker te weten of mijn eisprong goed was. Bij mij werkten 50mg en 100mg helemaal niet. Bij 150mg had ik ineens 3 follikels. Ik moest dus 125mg gaan slikken, daar had ik er steeds 2. Ik had vreselijk last van bijwerkingen. Hoofdpijn, trillerig, chagrijnig, opvliegers, 'hallucinaties' zoals de arts het noemde.. Ik heb uiteindelijk van maart-december Clomid geslikt en begin december begonnen met het spuiten van Gonal F. Echt een verademing. In de eerste ronde hiermee raakte ik zwanger. Heel veel succes! Trek op tijd aan de bel als je je niet goed voelt.
Voor mij is dit de tweede ronde met 50 mg Clomid. Voor mijn PCOS slaat het ontzettend goed aan (eisprong is nu rond dag 16 i.p.v. dag 35-40), maar helaas heeft het geen effect op mijn te korte luteale fase. Toch wilde de gynaecoloog dat ik deze cyclus nog een poging deed en ondertussen zijn er onderzoeken gestart om de oorzaak van mijn korte luteale fase te achterhalen. De eerste keer Clomid slikken viel mij tegen. Ik heb 5 dagen flinke migraine gehad! Zo erg, dat ik me ziek moest melden op werk. Omdat ik de Clomid de eerste cyclus in de ochtend had geslikt, raadde de gynaecoloog mij deze cyclus aan het voor het slapen gaan te slikken. Dat bleek in mijn geval de oplossing voor de migraine aanvallen. Enige waar ik deze cyclus qua bijwerkingen last van had, was dat ik vreselijk 'gaar' wakker werd. Alsof ik de avond ervoor flink had gefeest Die gaarheid verdween gelukkig snel in de loop van de ochtend! Verder deze cyclus geen bijwerkingen. Beide cyclussen is de groei van de follikels goed in de gaten gehouden. Echo's vanaf cyclusdag 10 tot aan de eisprong. De Clomid doet op dit vlak uitstekend werk bij mij. Beide cyclussen twee follikels die rond dag 16 uit zichzelf sprongen (tweemaal een dubbele eisprong dus). Vervolgens een week na de eisprong bloedprikken om te checken of het een 'goede' eisprong is geweest. De vorige cyclus bleek mijn progesteron te laag (14 i.p.v. min. 20) dus deze cyclus mocht ik wel drie keer bloed afstaan om te kijken of en waar het mis gaat Donderdag de uitslag! Tip van mij dus: slik de Clomid voor het slapen gaan om bijwerkingen tegen te gaan! Succes met de eerste ronde Clomid, hopelijk werkt het goed en heb je niet al teveel last van bijwerkingen
Ikzelf heb ook Clomid gebruikt. Ook PCOS alleen dan zonder eisprong. Ik ben begonnen met het opwekken van mijn ongi en toen 1 ronde clomid 50mg gebruikt. Hierbij had ik 2 groeiende follikels die beide bevrucht zijn. Dit resulteerde in 2 mooie meiden van nu bijna 4. Vorig jaar opnieuw naar het zh en wederom begonnen met Clomid 50 mg. Dit keer waren mijn rondes erg verschillend en zelf sprongen mijn follikels niet dus daarom moeten spuiten met Ovitrelle. 1e ronde Clomid 2 follikels. 2e ronde Clomid 2 follikels 3e ronde Clomid niks. Toen opwekken. 4e ronde Clomid 1 follikel. Zwanger maar resulteerde in een mk. Hierna verplicht 4 weken rust. 5e ronde Clomid na 12 dagen ongesteld? Midden in de cyclus. Tegen advies begonnen aan de 6e ronde Clomid. Dit resulteerde in 2 follikels. De arts wilde na deze ronde de dosis omlaag gaan zetten omdat ik vaker 2 follikels produceerde. Maar dit was niet meer nodig Nu alweer ruim 22 weken in verwachting van onze 2e tweeling. Wij hebben dus baat gehad bij Clomid. Bijwerkingen 1e zwangerschap niks. Bijwerkingen langer gebruik..... laten we zeggen dat ik niet altijd even gezellig was
Hoi meiden! dank voor jullie reacties! @xElles bah! niet leuk van al die bijwerkingen! en als het nou had gewerkt kon je nog zeggen van dat je het ergens voor deed. Maar wel fijn dat het met Gonal F wel gelijk raak was! je moet euforisch zijn geweest ik zie ook dat onze kindjes bijna even oud zijn hihi. leuk he, ze worden met 9 maanden als zulke kleine persoonlijkheidjes. @ Djeuce, hopelijk kunnen ze de oorzaak vinden van je korte luteale fase en het verhelpen! bah migraines... geen pretje. wel fijn dat je een manier hebt gevonden om het dragelijk te maken. waarschijnlijk ben je zo moe als je wakker wordt omdat het kennelijk toch nog iets doet met je lijf alleen merk je er gelukkig niets van. En spannend van je bloeduitslag! laat je me weten hoe het ervoor staat? wel fijn om met lotgenootjes te kletsen. @Koekie2: Wow! 2 tweelingen! heel gaaf.. en je hebt tenslotte toch al 2 van alles haha. maar de reis naar deze tweede zwangerschap moet sloopend zijn geweest. en ik snap heel goed dat jullie er toch voor besloten te gaan ookal was het advies anders... ik vind het ook zo raar.. alsof het zh voor jou mag beslissen of je 2 tweelingen aankan / kunt baren. dat is toch aan jou en je partner? zitten er trouwens tweelingen in de familie?
Hi Maxy, Ik zie nu pas dat je in 2015 moeder van je eerste kindje bent geworden. Is het toen wel zonder medicijnen gelukt omdat je schrijft dat pas recent PCOS is vastgesteld? Ik lees soms dat je lichaam zich 'reset' na een zwangerschap en de PCOS verdwijnt, maar helaas lijkt dat lang niet voor iedereen zo te zijn... En ik houd je op de hoogte van mijn ontwikkelingen @Koekie, ik vroeg me inderdaad ook af of er bij jou tweelingen in de familie voorkomen? Ik ontwikkel nu ook steeds twee follikels en zowel de eerste als tweede cyclus zijn deze beiden gesprongen. Mijn gynaecoloog vroeg me of er bij mij in de familie tweelingen voorkomen (niet dat ik weet), omdat ik een verhoogde kans lijk te hebben op dubbele eisprongen en dus tweelingen. En ik had een paar jaar terug niet gedacht dat ik dit zou zeggen, maar nu ik weet hoe lastig het voor mij is om zwanger te worden, zou een tweeling hartstikke welkom zijn! (Zoals mij vriend zegt 'hoppa, zijn we meteen klaar' )
@Djeuce: Dat klopt, ik was toen nog maar 4 maanden gestopt met de nuvaring. maar dat was allemaal erg raar gegaan. ik testen toen heeeel licht positief maar toen weer een paar keer negatief. dus bloedprikken bij huisarts. hcg te laag. dus verklaring was missed abortion. dus ik naar de vk en die maakt een echo. die zag alleen een zwangere baarmoeder. maar nog geen vruchtzakje. dus moest 2 weken later terug komen(toen had ik mijn 8 weken echo). op die echo zagen ze dus alleen een vruchtje van krap 5 weken. dus beloofde niet veel goeds zei ze. maar ze wilden hcg prikken. nou die was mooi hoog dus ik was veel minder ver dan ik dacht. ik moest toen terug komen met 7 weken en toen klopte er gelukkig een prachtig hartje <3. dus het was allemaal goed gekomen maar mijn cylcus was toen dus al ongi's aan het overslaan. het was allemaal erg stressvol. de zwangerschap ook. placenta previa, veel bloedingen... stopte gelukkig met 21 weken. toen tot 30 weken redelijk problemen vrij. echter begon toen de hypertensie en bleef ik 5 weken lang overgeven tot ik bloeduitstortingen kreeg in mijn gezicht en sukkelt dus tussen thuis en het zh. mijn zoontje was er denk ik ook aardig klaar mee want die diende zich met 35+1 zelf aan haha. daarna was alles goed. en kon ik gelukkig lekker genieten van mijn mannetje. sorry lang verhaal geworden zo! haha maar waar het op neer komt is dat ik waarschijnlijk al pcos had volgens de gyn maar ik gewoon veel geluk heb gehad met een eisprong en dus dat deze werd bevrucht. (we waren op huwelijkreis dus de slaapkamer kwamen we amper uit hahaha)
Dan heb je denk ik inderdaad 'geluk' gehad. Al vind ik 'geluk' een groot woord voor de manier waarop je zwangerschap is verlopen. Gelukkig is je zoontje helemaal gezond ter wereld gekomen Ik hoop dat een toekomstige zwangerschap wat relaxter voor je zal verlopen! Denk je dat de problemen tijdens je zwangerschap - en dan met name die in het begin - uiteindelijk door de PCOS zijn veroorzaakt?
Ja ik denk idd dat de pcos daar mee te maken heeft gehad. Ja ik hoop bij de volgende zwangerschap er wat meer van te kunnen genieten
Hallo, Mijn verhaal is sowieso niet zo positief. Alle 3 de doseringen van clomid zijn bij mij niet aangeslagen, echter werd ik niet gecontroleerd op echo's. Dus elke maand maakte ik me helemaal gek met symptomen van de eisprong en vreeën we er op los om vervolgens te horen dat ik geen eisprong heb gehad. Hierna OI met gonal-f maar ook dat heeft nog steeds geen resultaat geboden omdat ik heel moeilijk in te stellen ben. Hoop dat het jou meer resultaat bied!
@hvdsande: wat vervelend voor je meis, heb je alleen pcos of misschien ook andere hormonale disbalancen? Misschien je schildklier? Hoeveel keer heb je al met gonal F gespoten?
Bij mij sloeg de Clomid goed aan met 50 en zelfs later 25mg al meerdere follikels. Ik vond de bijwerkingen erg meevallen. 5 pilletjes en je bent de rest van je cyclus klaar, op de controles (echos) na dan. Als het aanslaat kan je direct beginnen met klussen. Ik heb bijna 1,5 jaar clomid gebruikt voor ik ging spuiten, iui, ivf en ICSI ging doen. Mij is verteld dat 80 procent (4 van de 5) binnen een jaar door zelf te klussen zwanger raakt met clomid. Ik ken daar in mijn omgeving meerdere voorbeelden van, helaas was ik die ene, maar het kan dus echt. Heel veel succes! Gewoon beginnen en over je heen laten komen. Misschien valt het je net als mij hartstikke mee en anders deal je er ook mee, het is het echt waard!!!
Er komen tweelingen voor in onze familie. Een tante van mij heeft een tweeling ( met hulp ) en aan de andere kant van mijn familie heeft een nicht een tweeling ( spontaan ) Beide 2 eiig. Bij mijn vriend aan 1 kant van de familie ook tweelingen. Iemand heeft een 1 eiige tweeling en de ander een 2 eiige tweeling. Bij ons komt het echt door de behandeling 2x een 2 eiige tweeling
Maxy, mijn voorgeschiedenis lijkt wel een beetje op die van jou. Vorig jaar moeder geworden nadat ik vrij vlot spontaan zwanger werd. Ik had geen cyclus na de bevalling en dit bleek dus bij PCOS. Vervolgens werd ik met 50mg de eerste ronde zwanger! Wat een ongelofelijk geluk heb ik hiermee gehad en ik hoop dat dat voor jou ook zo gaat zijn. Van de clomid had ik wel opvliegers, maar geen andere vervelende bijwerkingen.
@julia26: ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! Gaat het allemaal een beetje? Je bent er bijna de laatste loodjes zijn in aantocht. En dan kun je na al dat geduldig wachten jullie wondertje in je armen sluiten. Weten ze waarom clomid niet werkte bij jou? Ja ik ga na het weekend de gyn bellen om een afspraak te maken. Erg spannend! @koekie, wauw wat een meerlingen zeg! Het is dan wel bij jullie waarschijnlijk door de behandelingen maar ik denk dat erfelijkheid toch een rol speelt. Hoe gaat je zwangerschap zover? Je hoort wel eens dat je minder kunt genieten van de tweede zwangerschap omdat je al wat hebt rond lopen. @Linde: dat klinkt idd als mijn verhaal. Maar wauw wat gaaf zeg! In ronde 1..... Fijn ook want ook al waren het "maar" opvliegers die zijn ook geen pretje...
Het gaat prima hoor! De standaard kwaaltjes, maar allemaal goed te doen en enorm genieten van het getrappel in mijn buik. Het einde is in zicht! De clomid werkte wel, zodat ik een goede eisprong kreeg, maar de zaadkwaliteit van mijn man bleek later in het traject erg wisselend. Bovendien was de zuurgraad van mijn baarmoederslijmvlies niet goed, waardoor het zaad waarschijnlijk gedood werd. Er waren uiteindelijk bij ons dus meer factoren in het spel. Wanneer het alleen om PCOS gaat heb je echt een vrij goede kans met clomid hoor! Heb een aantal vriendinnen die er vrij vlot zwanger mee raakten. Goed dat je gaat bellen, hoop dat je snel kunt starten! Vaak krijg je een kuurtje mee om je menstruatie op te wekken (want die heb je waarschijnlijk niet of pas na hele lange tijd) en dan kan je daarna zo beginnen. Succes!
Het komt echt door de clomid want had niet altijd 2 follikels.. ook wel 1 of juist niks. Het gaat redelijk. Veel ziek geweest maar het gaat de goede kant op
Bij mij sloeg de Clomid niet aan. Twee rondes geprobeerd (50 mg en 100 mg) en ik werd na 22 en 20 dagen ongesteld. Heel raar. Deze ronde moet ik even niks doen (grrrr..) en a.s. vrijdag terug naar de gyn om te kijken wat de vervolgstappen zijn. Ben benieuwd, hoop stiekem dat ik over mag op injecties. De Clomid doet bij mij in elk geval niets dus we gaan ook geen 150 mg proberen (anders had ik dat deze ronde wel gedaan). Verder ben ik tussendoor niet gecontroleerd door echo's dus ik weet niet hoe het met de dikte van mijn bms is (was telkens voordat ik aan de Clomid begon veel te dun)...
Hier ook geen positief verhaal over clomid. Bij mij sloegen alle doseringen niet aan, ik hoefde alleen bloed te prikken op de 21e cd om te kijken of er een eisprong was geweest. Ik heb ook pcos. Ook nog geprobeerd met clomid en metformine maar ook niks en de bijwerkingen waren een hel. In december 2015 begonnen met oi dmv menopur en het resultaat is een zwangerschap in de tweede cyclus met menopur! Ik heb nog steeds spijt dat ik er zelf niet eerder om heb gevraagd om te beginnen met spuiten. Mijn zus heeft drie zwangerschappen gehad met behulp van clomid maar dat zijn drie miskramen geworden achterelkaar en daarna spontaan zwanger en dat is goed gegaan.