Op dit moment ben ik 8 weken zwanger van mijn 3e kindje. Mijn zoontje, de 2e bevalling was traumatisch verlopen. Om een lang verhaal kort te maken, ik had koorts tijdens het starten van weeen storm. Dus acuut naar het ziekenhuis, ik en mijn zoontje aan de bedrading, de weeen storm vorderde geen ontsluiting. Omdat ik koorts had en mijn zoontje in het vruchtwater had gepoept, kreeg ik een flinke boost weeen opwekkers en morfine. Zijn hoofd en 1 schouder was geboren, zijn hartslag daalde, hij zat vast. Dus ik moest allemaal houdingen proberen dat hij toch nog kwam, benen in mijn nek, po onder mijn billen, op mijn zij, er is nog flink op mijn buik gestampt en gedrukt, niets hielp. De vk vroeg om verantw gynaecoloog, maar die had geen tijd. Ze heeft toen met al haar gewicht de schouder terug het geboortekanaal ingeduwd, met haar handen inwendig mijn zoontje als een schroef gedraaid en daar kwam hij, met navelstreng om zijn opgezwollen hoofd vol stuwing en bloeduitstortingen, gezwollen oogleden, en.. 4830gram. Volgens vk zou hij max 6.5pond worden. De reden waarom ik het hele verhaal vertel is omdat jullie dit mogelijk moeten weten om antwoord te geven op mijn vraag. De vk kwam de volgende dag aan mijn bed zitten, vermoeid als ze was, dat ik groei echo's moest doen bij eventuele volgende zwangerschap. Een iets groter kind past niet door mijn bekken zei ze. Ik was nog wat wazig door koorts en morfine, en had veel naweeën gehad, dus kom haar geen vragen stellen. Die ik wel had! Nu drie jaar later weer zwanger. Ik mag volgens vk niet thuis bevallen, alleen in het ziekenhuis olv gynaecoloog, 'als' ik al vaginaal mag bevallen. Ik heb totaal geen vertrouwen in groei echo's, ook niet door de gynaecoloog. Mijn vraag, had deze situatie voorkomen kunnen worden, en heeft de vk mogelijk te vroeg aan zijn hoofd getrokken waardoor hij zelf de uitwendige spildraai niet heeft kunnen maken? Waardoor hij met de verkeerde schouder eerst is geboren, en het niet paste? Ik twijfel want hij had enorme popeye schouders. Ik wil hier gewoon een eerlijk antwoord op. Het is niets persoonlijks want de vk heeft haaruiterste best gedaan en ik waardeer haar hoe hoe dan ook. Ze heeft alles op alles gezet om de situatie te redden, petje af. Of past het gewoon echt niet door mijn bekken?
Hoi Vogelhuisjes, ik zie dat je niet meer actief bent op dit forum. Mocht je toch nog antwoord willen op je vraag, stuur me gerust een pb, want het is een heel terechte vraag. groetjes Brigitte