Maandagmiddag ga ik naar de gyn, om erachter te komen waarom het nu niet meer lukt. Mijn vorige zwangerschappen waren allemaal in 1 maand raak. Nu zijn we al 16 maanden bezig Mijn cyclussen waren normaal zo'n 25 dagen gemiddeld, werd ineens heel kort van 18-23 dagen max en er zitten uitschieters tussen van ongeveer 48 dagen. Ik gooide het eerst op de borstvoeding, toen ik daarmee stopte, gooide ik het nog op hormonen. Later werd het stress, veel stress. Die stress is nu al een paar maanden zo goed als weg en nu zit ik alweer weken te wachten op mijn menstruatie. Of beter nog: een ovulatie Temperaturen lukt niet, mijn temp schommelt heel erg, ook omdat ik 's nachts sowieso meerdere keren opsta voor de kinderen en er dus geen pijl op te trekken is. Ovulatietesten geven steeds bijna pieken aan en dan weer niks. Vruchtbaar slijm heb ik altijd veel gehad, een aanloop van 3 dagen en dan duidelijk een eisprong met 14 dagen later mijn menstruatie. Maar sinds de geboorte van mijn jongste bijna niet meer en af en wat slijm, maar geen patroon meer. Ik denk zelf aan pcos, gezien mijn overgewicht, acne (sinds geboorte zoon, daarvoor zelfs in puberteit amper puistjes gehad, nu zit mijn kin onder). De ha vroeg of er vrouwen in mijn familie zijn die vervroegd in de overgang zijn geraakt. Maar ik kan niemand bedenken. Mijn moeder liep al tegen de 50 toen de overgang begon en beide oma's hebben halverwege de 40 nog een kind gekregen. Ik ben pas 31, dus denk (hoop!) dat dit het niet is. Nu dus maandag naar de gyn. Wat kan ik verwachten qua onderzoeken en vragen? Ik heb al eea opgeschreven over mijn cyclus, maar wat kan nog meer nuttig zijn voor de gyn om te weten?
Normaal zal gyn waarschijnlijk bloedonderzoek doen (tijdens verschillende momenten in je cyclus) om hormoonwaarden te bekijken. En allicht ook een inwendige echo. Dit valt allemaal erg mee en doet geen pijn. Een tip: Schrijf vooraf je vragen op! Ik heb altijd veel vragen, maar als ik daar uiteindelijk zit ben ik vaak overdonderd en denk ik niet aan alles. Eens ik thuis ben, zit ik altijd met een hoop vragen. Dus denk goed na over wat jij wil weten, schrijf alles op en stel al je vragen. Veel succes!
Ik had idd al heel wat vragen opgeschreven, aangezien ik sowieso al een zeef ben In elk geval hoef ik (nog) niet bang te zijn voor allerlei nare onderzoeken dus. Hopelijk zijn die ook niet nodig...
Ha dat valt mee nova. Ik vroeg me alleen nog iets af: ik heb een cyste/bobbel op mijn cervix. Volgens mijn vorige ha was dat niets ernstigs, uitstrijkje was goed. Ik heb ook wel eens een grote cyste in mijn eierstok gehad. Gaan ze daar nog iets van weefsel bij afnemen ofzo? Of zou dat dan pas later komen?