Als overgewichtige dame lees ik regelmatig allerlei informatie waarin gezegd wordt, dat je bij overgewicht een verhoogde kans hebt om miskramen te krijgen. Alleen staat er nooit bij, waaróm dat dan is. Ik las ook, dat zelfs het hebben van mooie regelmatige cycli je niet kan vrijwaren van dat risico. Na 1 succesvolle, gezonde en complicatieloze zwangerschap, heb ik recentelijk een vroege miskraam gehad. De impact was groter dan ik dacht. En dan vraag ik me toch af: heeft dat nu met mijn overgewicht te maken gehad of met mijn leeftijd (40) en welke factor weegt zwaarder. En natuurlijk de hamvraag: Als ik verder gezond leef, een mooie, regelmatige ovulaire cyclus heb en al eerder met dit gewicht een goede zwangerschap heb gehad, waarom zijn mijn kansen op een miskraam dan tóch nog groter?
hoi we weten (nog) niet waarom er een verhoogde kans is op een miskraam bij overgewicht, wrs heeft het iets te maken met een verstoorde insulinehuishouding, waardoor de placentatie bemoeilijkt wordt. De kans dat er een miskraam optreedt vanwege een hogere leeftijd is veel groter dan dat het door het overgewicht wordt veroorzaakt. Als je doet wat je kunt doen, zoals je hierboven schrijft, zijn je kansen op een miskraam kleiner. Maar je leeftijd is helaas de grootste risicofactor voor een miskraam (kwaliteit van je eicellen gaat achteruit, daar kun je niets aan doen). Mirjam
Dank je voor je moeite. Ik vind het best een beangstigende gedachte, dat je zelf zo weinig grip meer hebt op wat er gebeurt in je lichaam. Het is best moeilijk om daardoor, ondanks een eerdere goede zwangerschap op 37/38 jarige leeftijd, vertrouwen te houden in mijn lichaam. Maar ik ben vast niet de enieg oudere wens-moeder, die je tegenkomt in je werk en die met deze zaken zit.
hoi laat je niet gek maken door je angst. Ik ken genoeg vrouwen van jouw leeftijd die zwanger werden en een gezond kregen. Probeer geduld en vertrouwen te hebben! Mirjam