Zwanger geen galblaas meer

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nochti, 23 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nochti

Nochti Actief lid

24 sep 2018
    202
    412
    63
    Vrouw
    2 jaar geleden is mijn galblaas verwijderd. Nu moest ik sinds de operatie altijd al een beetje uitkijken met wat ik at. Sommige dingen vallen niet lekker meer sinds hij er uit is. Maar nu ik zwanger ben kan ik echt weinig meer eten. Of ik krijg vette diaree of het eten blijft in mijn maag zitten voor uren, met veel misselijkheid en boeren.

Het lijstje wat ik niet kan eten word steeds langer. Ik kan eigenlijk alleen nog magere perzikyoghurt, beschuit met magere smeerkaas, rijpe peren en appels eten. En water drinken.

Ik verdraag geen warm eten meer, geen brood, geen thee en ook geen andere soorten fruit meer.

Herkent iemand dit? Ik moet donderdag naar de gyn, dan ga ik ejt daar ook voorleggen. Maar vroeg me af of meer dames last hebben gekregen van de combi zwanger en geen galblaas meer.

2. Dotjes

Dotjes Bekend lid

17 okt 2012
    966
    394
    63
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord Holland
    Geen ervaring mee, maar ik hoop dat je beter gaat reageren op voedsel.
    Wil je een voorspoedige zwangerschap wensen!

3. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    Ik heb ook geen galblaas meer. Eerste zwangerschap nergens last van gehad.
    Maar nu is eten echt een ding. Eet ook niet meer zoveel. Ik denk eerder dat het aan de zwangerschap zelf ligt dan aan de galblaas

4. DerbyDame

DerbyDame Lid

12 sep 2018
    97
    21
    8
    Vrouw
    Mijn galblaas is vorig jaar in augustus verwijderd. Ik heb hierna geen problemen gehad met eten, ik kon alles nog gewoon eten als voorheen. Ook nu ik zwanger heb, heb ik geen problemen met eten. Ik merk dat er een aantal dingen zijn die ik minder lekker vind, maar dat ligt meer aan de zwangerschap dan aan het gebrek aan een galblaas.

5. Annigje1

Annigje1 Actief lid

26 feb 2018
    348
    180
    43
    Vrouw
    Mijn galblaas is hij 14 weken verwijderd.
    Ik kon sowieso al slecht eten, bij deze en mijn eerste zwangerschap. Lag bij de eerste niet aan die galblaas en bij de tweede ook maar deels. Nu hij eruit is en ik voorbij de 20 weken ben kan ik veel beter eten.
    Heb bij beide zwangerschappen tussen 8 en 18 weken geen warm eten gegeten, of heel wisselend, alleen de groente en wat pasta ofzo. Mijn smaak is ook zo anders.
    Ik hoop dat het bij jou ook overgaat en je weer trek krijgt, probeer in de tussentijd gewoon te eten waar je wel zin in hebt en je tegen kunt, al zijn dat misschien vreemde combinaties.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn galblaas is verwijderd na bevalling van eerste, ik had daarna geen enkele last ervan (eten e.d.). Toen zwanger van 2e en extreem misselijk, rommelende darmen, opgeblazen (en nog wel een hele hoop andere kwaaltjes), ik lustte een heleboel dingen niet meer (vooral de ongezonde dingen niet, dat was wel makkelijk) en at echt anders dan normaal, maar wel veel (dag en nacht kleine hoeveelheden ivm misselijkheid).
    Bij de derde had ik hyperemesis gravidarum en kon ik nauwelijks eten en drinken. Ik heb weken geleefd op geroosterde boterhammen met gesmolten kaas en naturel chips, omdat dit enige was dat ik weg kreeg. Dat werd wel beter na de 20 wkn, maar ik heb nog steeds veel dingen laten staan omdat ik er misselijk/beroerd van werd.

Na bevalling was dit allemaal meteen weer over...

De hormonen van zwangerschap (vooral dat HCG) kunnen veel doen op eetlust, smaak, maar ook hoe goed je maag/darmen doorlopen. Progesteron heeft duidelijk effect op de spieren van je maagdarmstelsel. Het lijkt mij dat dit dus je normale 'klachten' verergerd? Ik zie dat je nog pril zwanger bent, het kan ook in tweede trimester nog (een heel stuk) bijtrekken.

Eet wat lukt, zorg voor voldoende vocht en neem multivitamines. Je baby pakt wat het nodig heeft.
    (ik heb ook bij mijn eerste toen ik nog wel een galblaas had veel problemen gehad met eten en eetlust, puur door hormonen dus... Ging ook beter na eerste trimester)

7. Nochti

Nochti Actief lid

24 sep 2018
    202
    412
    63
    Vrouw
    Bedankt voor jullie verhalen. Ik ben vandaag bij de gyn geweest. Ik heb medicijnen gekregen die mijn maag sneller legen. Hopelijk geeft dat een beetje verlichting.

Ze heeft het operatieverslag na gekeken en er blijkt tijdens de operatie problemen te zijn geweest met mijn galwegen? Ik had er nog nooit van gehoord maar dat zou in combi met een trager werkende maag en darmen wel de reden kunnen zijn dat mijn eten zo lang in mijn maag blijft zitten en waar ik dan weer last van krijg.

Dus nu hopen dat de medicijnen helpen en anders wil ze bij de volgende controle de internist vragen even mee te kijken/denken.

Deel Deze Pagina