vermoeden mola zwangerschap. vandaag gecurreteerd.

Discussie in 'Miskraam' gestart door em3, 14 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Zijn er vrouwen met ervaring met een mola zwangerschap? Gisteren ging ik voor een echo naar het ziekenhuis omdat we een week eerder gezien hadden dat met 7w 2dg het hartje gestopt was. Tijdens de echo was ik 7w 4dg. Gisteren zagen ze op de echo een 'druiventos' bij de placenta. Vandaag heb ik een spoed curretage gehad omdat ze mola vermoeden. Over een week krijg ik een telefoontje met uitsluitsel. Ik vind dit best spannend... Vooral omdat ik natuurlijk direct ben gaan googlen.

2. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Als er een hartslag en dus een kindje was dan zou het gaan om een partiële mola. Ik heb dat in het verleden ook gehad.

Wat er dan gaat gebeuren is dat ze je hcg waarde in de gaten gaan houden totdat deze laag genoeg is. En daarna moet je geloof ik nog een keer prikken om zeker te zijn dat de waarde niet weer gestegen is. Zodra de waarde weer 0 is mag je gewoon weer zwanger worden. Ik moet wel na iedere zwangerschap (of mk) weer hcg laten prikken omdat de kans op weer een mola ietsje groter is.

Als je hcg niet daalt en de mola blijft aanwezig dan kom je in een ander traject. Maar gelukkig is dat bij een partiële mola echt zeldzaam. En wat ook heel fijn is, is dat je na een partiële mola weer zwanger mag worden en bij een volledige mola zwangerschap zijn daar strengere regels voor.

Als je nog vragen hebt mag je me altijd een pm sturen!

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Mijn zus had een echo met hartslag en een normale mola. Dus dat hoeft geen partiële te zijn. Ze heeft net 10 x chemo achter de rug rn is nu herstellende. Kans is iets groter erop maar kan hierna nog gewoon zwanger worden. Ze heeft wel n bepaalde wacht tijd

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Huh? Nee de definitie van een volledige mola is juist dat er helemaal geen embryo is. Bij een partiële mola is er zowel een vruchtje als een embryo. Als jouw zus dus een embryo had dan is het een partiële mola, of het moet een soort variant zijn geweest waarbij 2 eitjes zijn bevrucht. Een tweeling in feite waarbij 1 embryo is ontwikkeld en 1 mola. Vreselijk trouwens zeg! Was mijn grootste angst toen ik hoorde wat ik had, dat je chemo zou krijgen. Hoop dat ze heel snel herstelt!

Als de mola persisteert en gaat uitzaaien dan kom je idd in een heel ander traject terecht en zijn er ook strengere regels wat betreft wanneer je weer zwanger mag raken.

5. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik denk dat het eerst een partiële was, echo met hartslag die is gestopt. Toen curretage dus zagen ze de druiven tros en dachten partiële. Dus bloed prikken maar bleef stijgen en stuk weefsel bleek in baarmoeder te zitten en ze verloor veel bloed omdat d'r lichaam het eruit wou werken. Dus spoed curretage en uit onderzoek kwam volledige mola ( partiële had ze hiervoor grhad) dus nu 6 maanden aan de chemo. Jaar niet zwanger worden en dan weer proberen.

Sorry voor de vage zinnen heb het koud haha!

6. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Geloof dat het qua weefsel niet zoveel uitmaakt als het eenmaal persisteert, dan is het gewoon mola weefsel. Maakt niet uit hoe het dan precies in elkaar zat, het is gewoon kaa uu tee.

Ik kreeg het pas te horen na de curettage dat ze in het weefsel molaweefsel hadden aangetroffen. Gelukkig is mijn hcg daarna netjes en vrij snel gedaald dus ik heb er geen enorme nasleep van gehad. Wel erg lang gebloed na de curettage, geloof zo'n 6 weken.

7. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Dat van partiële mola wist ik niet. Ik ben net om 4uur wakker geworden en kan niet meer slapen. Mijn buik(spier) trekt erg en ik merk dat ik al een stuk dunner ben. Ik bloed eigenlijk helemaal niet. Alleen een beetje roze, maar volgens mij is dat nu ook al over. Ik ben ook bang voor de gevolgen en ik vind een week erg lang wachten. Op de echo was heel duidelijk een druiventos te zien. Gek gezicht.

8. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik snap alleen iets niet... Is het zo dat die druiventos een tumor is? En kan die nu goedaardig maar ook kwaadaardig zijn? Ze zeiden me dat het erop leek dat ze alles hebben kunnen weghalen. Ze gaan het weefsel onderzoeken, maar wat kunnen dan de uitslagen zijn?

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee het is weefsel dat zich blijft delen en dus doorgroeit. Dat is geen tumor maar wel weefsel wat zich dus kan uitzaaien en uiteindelijk wel narigheid kan veroorzaken. Daarom halen ze het weg. Is alles weg dan ben je er vanaf. Daarom meten ze je hcg. Want dit weefsel blijft hcg afgeven in je lichaam. Als je hcg netjes daalt dan is het uit je lichaam. Ze onderzoeken nu alleen of het wel of niet mola weefsel is. Goedaardig of kwaadaardig is niet aan de orde.

10. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Oh oké, dankjewel. Opluchting...

11. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Maar kan het dan ook zijn dat het geen mola weefsel is ondanks dat het er idd als een druiventros uitzag?

12. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16
    echt rot dat je dit alles mee moet maken.

Ik loop me nu ook dingen af te vragen. Had al gegoogled maar kom niet echt een passend beeld tegen die te vergelijken is met mijn echo afgelopen donderdag.

Waar zie je dan zo'n druiventros op de echo; vlak bij de embryo of kan zoiets ook voorkomen gewoon los in vruchtzak?:(

13. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ja, ik zag een tros, maar los van het vruchtje. Voor mijn idee zoomde ze in en uit haha, maar dat zal wel niet. Maar als je het vruchtje zag zag je alleen het vruchtje en als je die tros zag zag je alleen de tros. Hoop dat het een beetje duidelijk is? Vermoeden ze bij jou ook mola?

14. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Heel veel sterkte meid, dit is hartstikke zwaar en natuurlijk schrik je je te pletter!
    Als het inderdaad en mola is, zal het partieel zijn en dat "valt dan relatief gezien weer iets mee" vergeleken bij een complete mola, maar kl*te is het sowieso. Hetgeen Mamaenmini over haar zus vertelt is heel uitzonderlijk, ik lees dat het zelfs haar tweede mola is.

Partiële mola betekent veel minder kans op persisteren je mag dus ook na 1x nul prikken weer zwanger worden. Het komt dus helemaal goed meis!

Ik heb overigens een complete mola gehad waarbij niks van een druiventros te zien was. Het was echt mijn toren hoge hcg en weefselonderzoek wat tot deze diagnose leidde

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik weet niet of die druiventros ook iets anders kan zijn. Die term wordt ook wel gebruikt met vrouwen die pcos hebben waarbij de eierstokken "trosjes" eitjes maken, maar goed die zie je dan ook in de eierstok en niet in je baarmoeder.

Meid als je met deze vraag zit dan raad ik je aan om maandag het ziekenhuis te bellen en vragen of de gyn jou even terug wilt bellen omdat je met vragen zit. Heb ik ook altijd gedaan en dat kan echt veel schelen en onrust weghalen.

16. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Wat een gedoe he? Ik wacht geduldig af tot donderdag want dan heeft ze de uitslag. Bij mij was of is het hcg idd ook hoog. Ik weet niet zo zeker of ik het weer wil proberen dus dat scheelt iets. Bij mijn vorige ma wilde ik zo snel mogelijk weer. Geloof dat ik er nu wel even klaar mee ben. Het beheerst best wel mijn leven. En om mij heen zijn ook veel zwangeren. Het is nu twee keer mis gegaan in 6 maanden dus we nemen sowieso pauze.

17. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16

Nou gyn gaf aan sowieso onervaren te zijn met vroege echo's en bij het inzoomen zag ik ook wat doorzichtige ballonnetjes zeg maar, maar ver weg van het vruchtje (in mijn ogen). Je zou kunnen zeggen in 't hoekje schuin tegenover het vruchtje. Gyn gaf aan dat het voor nu prima uitzag maar ze ziet wel wat blaasjes. Toen ik vroeg wat het kan zijn, zei ze weet ik niet. Ze laat een ervaren gyn later op de dag naar de beelden kijken en als er bijzonderheden zijn wordt ik gebeld. Dag daarna belde ik maar artsen hadden nog geen overleg gehad. Moet nu tot donderdag wachten.

Tis dat ik met mijn stomme kop bent gaan googlen en dan zie je alleen maar mola in beeld. Maar de echo voorbeelden komen totaal niet overeen met mijn echo:) . Daarbij voel ik me normaal en qua termijn is alles perfect (volgens gyn). Heb weinig kwaaltjes maar dat is altijd zo geweest bij mij. Begint altijd rond 7-8 wkn.

Ik weet het niet:(

18. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Oh wat onwijs vervelend!!! Ongelooflijk dat ze je zo in de onrust laten zitten. Ik zou maandag gewoon bellen en zeggen dat je wilt weten waar je aan toe bent! Het komt maar bij 1 op de 20000 zwangerschappen voor dus de kans is niet heel groot, maar je zal het maar net zijn (net als ik). Misschien kun je in het weekend ook wel bellen. Ik zou het gewoon doen. Moeten zij maar voor goed ervaren personeel zorgen hoor. Dat ze het ook niet meteen even heeft kunnen vragen zeg...

Bij mij leek het idd ook ver van het vruchtje. Ik duim voor je en ik zou zeker even bellen.

Deel Deze Pagina