Positieve verhalen over BV

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Blaadje, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Hier ook een positieve ervaring..

Aanhappen ging de eerste keer direct goed!
    In het ziekenhuis (3 dagen) werd ik niet iedere keer even goed begeleid en kwam ik er zelfs achter dat ze flesjes gaven. Tsja niet zo gek dat ze dan niet bij mij wil drinken en alleen maar slaapt. Ik kreeg haar iedere 3 uur bij me, maar 's nachts bijvoorbeeld niet. Tot de laatste dag een verpleegster schrok toen ze hoorde dat ze me 's nachts niet hebben laten kolven.

Thuis hadden we een heel pro-bostvoeding kraamverzorgster en hebben we meteen een kolfapparaat gehuurd. Na onze verhalen was ze bang dat ze het zwaar te stellen kreeg, maar ze was aangenaam verrast (beide verzorgsters) dat het zo goed lliep. Ik helemaal blij haha!!

Kindje groeit goed, ik heb geen borstontsteking gehad en thuis leek alles helemaal vanzelf te gaan. Op enkele onzekere momenten na gaat het dus super. Had alleen nooit verwacht dat het zo vermoeiend kon zijn de eerste weken!

2. Sannne

Sannne Lid

9 aug 2008
    68
    0
    0
    Omg. Nijmegen
    I love borstvoeding! Mijn meisje dronk na de bevalling meteen aan de borst. En ze wilt sindsdien nooit meer anders ;)

We hebben wel onze dipjes gehad, die horen er nou eenmaal helemaal bij, maar ik ben supertrots dat we hebben doorgezet en dat ik nu al bijna 9 maanden borstvoeding geef!

Ik heb vaak gedacht, ik stap over, want op de fles heeft ze geen last van dr darmpjes, huilbuien etc. Achteraf gezien was dat onzin geweest, ze had last van reflux, en daar had ze ook met de fles nog last van gehad!

Enige minpunt... Ze wil echt niets anders dan de borst en dat is heel lastig :p Af en toe een flesje (gekolfde) melk zou wel heel handig zijn!

3. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    de start was verschrikkelijk met niet kunnen aanhappen door teruggetrokken tepels en flinke kloven en terugloop in productie. met de juiste begeleiding is het met een week goedgekomen en nu geef ik met heel veel plezier en trots al 18,5 maand bv. niks zo fijn als zelf je kindje kunnen zoeden. als ik de ellende van de 1e week van tevoren had zien aankomen had ik het gewoon weer getrotseerd. en de volgende? die krijgt ook weer bv

4. claudianicole

10 sep 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een trotse borstvoedingsmoeder! Mijn zoon drinkt al bijna 5 maanden zonder problemen bij me... Ik ben er trots op dat ik niet voor de makkelijkste weg heb gekozen, maar voor het beste voor mijn kindje... BV geven zie ik als het ultieme moedergevoel, alleen ik kan dit mijn mannetje meegeven! We hebben 2 maanden met de fles moeten leuren zodat hij ook kan drinken als ik ben werken, meneer moest er niks van hebben, zo gek is hij op de borst :)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb maar 2-3 maanden borstvoeding gegeven (en was met 2 weken weer op gewicht ;)) en heel tevreden en zonder schroom overgestapt op kunstvoeding maar toch heel positief over het geven van borstvoeding gedurende die periode. Bij de oudste veel gedoe gehad, bij de jongste ging het gemakkelijk. Toen dochterlief met 5 dagen doodziek opgenomen moest worden in het ziekenhuis was ik maar wat blij dat ik nog iets voor haar kon doen!

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hier ook een trotse bv mama! Ons zoontje is met 34 weken geboren en ging meteen de couveuse in. Gelukkig werd ik meteen de eerste dag aan de kolf gezet in het ziekenhuis en kreeg hij mijn melk met de sonde. De eerste happen naar de borst waren erg moeizaam, op aanraden van de verpleging en lactatiekundige een tepelhoede gebruikt. Hij kwam na drie weken thuis met fles (afgekolfde melk) en heel af en toe wilde hij drinken aan de borst. Tot hij ongeveer 2 maanden was bijna fulltime gekolfd. Opeens "snapte" hij de borst (met tepelhoedje)! Toch liep het niet lekker, en ik pijnlijke tepels en borstontsteking. Weer kolven, en balen... Tot ik een week daarna eens het grotere tepelhoedje probeerde! Nu zuigt hij automatisch mijn tepelhof mee naar binnen en drinkt super goed! Sinds een week of 2 nu fulltime aan de borst:D Hij heeft totaal geen haptechniek, maar ach, zolang hij groeit als hij nu doet;) Ik hoop nog heel lang te kunnen voeden, ben wel een beetje bang voor kolven op het werk, dat gaat nog een hele klus worden!

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Oja, het mooiste moment van de dag wil ik ook niet missen: om half 8 de laatste voeding voor het slapen gaan. Gezellig samen op de slaapkamer helemaal ontspannen met zn twee...

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.110
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ergens hierboven staat al een reactie van mij, met ons positieve verhaal over bv. Ik zeg "ons", want het is natuurlijk een samenwerking tussen mij en onze zoon geweest. En voor ons zit het er nu op. Ik heb bijna een jaar gevoed op verzoek. Daarna ben ik steeds meer gaan sturen. Overdag ging ik op een gegeven moment ander drinken aanbieden. (Met name omdat hij ook geen melk meer kreeg op de dagen dat ik werk.)
    Na een jaar heb ik (met hulp van mijn man) de nachtvoedingen laten vallen. Dat was heel moeilijk! Maar zelf eindelijk weer door kunnen slapen, was al die moeite uiteindelijk wel waard.
    We hebben een hele tijd op twee voedingen gezeten; 's ochtends heerlijk knus op bed. En 's avonds op de bank, waarbij zoon meestal zijn power-yoga oefeningen deed. ;) Uiteindelijk heb ik de ochtendvoeding laten vallen. Op werkdagen kwamen we er steeds vaker mee in de knel.

Maar die laatste avondvoeding: die was voor hem. En dat hebben we nog weken gedaan. Met heel af en toe nog een voeding overdag, als hij zich echt niet lekker voelde. Ik was zo blij dat de productie stabiel genoeg was om dat vol te houden. Mijn man en ik hadden ons voorgenomen om die voeding te blijven geven, zolang hij er zelf om vroeg. En de laatste avonden heeft hij er niet meer om gevraagd.

Dus ik geloof dat ik na 19 maanden geen bv mama meer ben. En het is goed zo. We hebben genoten van de knusse momenten. Ik ben heel trots dat ik bv hebben kunnen geven tot hij zelf kon aangeven dat het genoeg is geweest. 't Is een grote knul. :)

9. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Wat mooi Tupp :)

Mijn BV-ervaring is ook bijna alleen maar positief. Nooit last gehad van spruw of ontstekingen gelukkig. Bij mijn zoontje deed het de eerste 8 weken wel flink pijn (niet vanwege verkeerde techniek, maar gewoon gevoelige tepels die moesten wennen), maar het liep allemaal als een tierelier en hem heb ik een jaar gevoed. Toen ruim twee maanden niks, en nu geef ik alweer zes weken bv aan mijn dochtertje. Gaat weer supergoed, deze keer zelfs zonder opstartpijn. Wij zijn fan :D

10. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Nou, dan hier ook nog even borstvoeding ophemelen voor als je een tweeling verwacht!

Het gaat hier echt super! Ik heb het opgang moeten helpen met de kolf omdat de jongens in de couveuse lagen, maar vanaf dag twee is het eigenlijk prima gegaan! Ik geef ze wel vanaf een maand of drie na de laatste bv een flesje kv omdat ze dan doorslapen. Ik heb naast deze jongens nog drie kinderen, dus de gebroken nachten werden me wat te veel. Maar nu het zo opgelost is geniet ik er nog elke keer van! Vooral 's morgens vroeg, als niemand nog wakker is en ik ze alleen maar uit bed hoef te plukken en aan hoef te leggen. Nog half in slaap alledrie en geen geklier met flesjes.

Ik wil voorlopig nog niet stoppen, ik ben zo blij dat het goed gaat!

Bij Lotte en Martijn lukte het helaas niet, toen heb ik 6 weken geklooid met de kolf en tepelhoedjes, maar als ik toen de info had gehad die ik bij Bas kreeg was het vast ook gelukt. Bij Bas heb ik 9 maanden gevoed, ook met de kolf opgang en tepelhoedjes ter ondersteuning in het begin, maar toen een goede kolf, goede kraamverzorgster en ik stond er wat relaxter in. Dat helpt ook! Bij Bas gestopt omdat we weer zwanger wilden worden en ik maar niet ongesteld werd. (Ook nog een bijkomend voordeel dames!)

11. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Leuk, al die positieve verhalen!

Bij mij ging het niet zo best in het begin. Ik had een keizersnee, en totaal geen melk. Nog geen druppeltje... Ook heb ik hele vlakke tepels, dus gewoon aanhappen ging niet.
    Vreselijk balen, want ik was vastbesloten om bv te geven!
    Ik ben ik het ziekenhuis goed geholpen, en ben daar aan het kolven geslagen. Dit was een en al frustratie, na 20 minuten aan het apparaat had ik drie druppeltjes, welke met een spuitje opgezogen werden en aan mijn zoontje gegeven werd, dmv fingerfeeden.
    Ik vond het heel moeilijk, maar ben toch stug doorgegaan, scheldend en wel, maargoed.
    Na drie en een halve dag kreeg ik er wat meer uit gekolfd, en toen kreeg ik stuwing, auw auw!
    Maar daarna ging het alleen maar beter!
    Het gaat nu gelukkig goed, ik voed hem met een tepelhoedje, ivm met de vlakke tepels. Dit was lastig, maar nu heb ik meer handigheid.

Ik kan heel goed begrijpen dat moeders naar de fles grijpen! Ik heb meerdere keren op het punt gestaan om te stoppen, en kv te gaan geven. Maar toch kon ik het niet hebben dat het niet zou lukken, en ik ben behoorlijk koppig;)
    Gelukkig maar, want nu ben ik heel blij dat ik heb doorgezet!

Deel Deze Pagina