Ik lees vaak dat als je de pil een aantal maanden na elkaar doorslikt, je een doorbraakbloeding krijgt. Dan menstrueer je dus totaal onverwacht, nog tijdens het nemen van de pil, omdat je te lang hebt doorgeslikt. Ik neem nu zes maanden de pil door en theoretisch zou dat dus kunnen gebeuren als ik op vakantie ben (overmorgen vertrek ik op huwelijksreis naar Egypte). Misschien zie ik het te somber in, maar hoe groot is die kans? Voel je zo'n doorbraakbloeding aankomen? Hoe erg kan die zijn? Zoals een normale menstruatie? Ik zou het echt jammer vinden als ik op het strand alsnog ongesteld zou worden. Mijn dokter heeft hier nooit wat van gezegd. Stop ik dan meteen met de pil? En krijg je dan na de doorbraakbloeding meteen NOG eens een bloeding? (het plan is sowieso om de strip af te maken en dan voor een baby te gaan)
Zoiets valt niet te voorspellen en verschilt per persoon. Als je een doorbraakbloeding hebt en je houdt een stopweek, dan heb je in de meeste gevallen inderdaad gewoon de onttrekkingsbloeding.
doorbraakbloedingen beginnen meestal met spotting, als je door blijft slikken, dan houdt de spotting meestal wel aan (bij mij wel althans), maar wordt bij lange na niet zo erg als een reguliere onttrekkingsbloeding (ik heb nooit een tampon nodig, inlegkruisje is voldoende).