Ik ben zo angstig voor de tandarts dat ik bij de kindertandarts kom...en ik neem vaak al paracetamol en een rustgevend pilletje voor ik naar controle ga. Dus echt bang zeg maar. In februari 3 kiezen laten trekken en een wortelpuntbehandeling waarbij ze door mn kaakbot moesten boren. Ik dacht dat ik doodging van de zenuwen (oke overdreven maar toch...) Eerlijk mijn ervaring: de verdovingsprik was niet leuk. Die vond ik erger dan de verdoving bij de tandarts. Het gevoel dat het dieper ging en deze kaakchirurg was ook wel een hork die hem voor mijn gevoel erin ramde ipv voorzichtig. Maar zodra die zit trekt de pijn ook wel gelijk weg. Daarna verdoving laten intrekken. De verdoving is ook wel heftiger dan de verdoving voor gaatjes vullen ofzo. Het voelt veel dikker. Het trekken was echt echt echt zo gebeurd. Ik had me voorgenomen om 10 kleine visjes te zingen in mijn hoofd als afleiding (duurt lekker lang) en ik was nog niet klaar en de 3e kies was er al bijna uit. Het voelt wel alsof ze enorm hard trekken dus je hoofd wordt wel wat heen en weer geduwd en getrokken, dat voel je wel maar pijn doet het niet. Ik dacht wel steeds van jeetje hij moet nu niet uitschieten ofzo. Het is dat ik daarna nog die wortelpuntbehandeling moest maar anders was het trekken en hechten van de 3 kiezen denk ik binnen 5-10 minuten gebeurd. Ik had het advies gekregen zeker 3 dagen elke 4-6 uur pijnstilling te nemen, afwisselend paracetamol en ibuprofen. Dit had te maken met de wortelpuntbehandeling. Ik heb dat trouw gedaan en heb geen napijn gehad. De eerste dag een beetje zeurend tegen de tijd dat de pijnstilling uitwerkte maar meer dan dat was het niet. Voel dus 100% mee. Morgen moet ik weer 2 kiezen laten trekken, ben nog niet zenuwachtig nu en hoop dat het weer zo meevalt!
Huuu ik moet ook een kies laten trekken en ben na de positieve verhalen nog niet gerustgesteld hoor. Maar mogelijk dat dit door de tandarts zelf komt... Hier een vergelijkbare situatie als ts. Een groot gat dicht bij de zenuw. Ze wilde mijn kies wel redden met een wortelkanaalbehandeling. Tijdens de tweede afspraak heeft ze een aantal dingen gedaan die niet fijn waren.. ik hoorde mijn kies ook ‘knappen’. Bij de derde afspraak vertelde ik dat ik een zeurende pijn had sinds de vorige afspraak. Toen ze de behandeling wilde voortzetten deed het nog steeds veel pijn. Dat zou bij een derde keer echt niet meer mogen. Uiteindelijk kwam ze tot de conclusie dat er een fractuur in de kies zit en dat hij alsnog getrokken moet worden. . Ik ben ervan overtuigd dat ze bij de tweede behandeling mijn kies heeft gebroken.. maar nee, zij gooit het op iets hards gegeten.
3 weken geleden mijn verstandskies laten trekken, zelfde probleem als bij jou en het viel me alles mee ondanks dat het de onderkant was. Ook geen echte na pijn gehad, wel lang bezig met het schoon houden.
Ik heb een aantal verstandskiezen laten trekken in het ziekenhuis. Ik weet niet eens meer hoeveel en ik weet ook niet waar ze zaten. Het viel mij enorm mee. Heb pijnstilling gehad wat ik een paar dagen heb gebruikt, precies op het moment dat het weer begon te zeuren (tegen de avond). Daarna er gauw mee gestopt. Mijn dochter van toen 8 heeft een gewone kies laten trekken en ook dat viel haar enorm mee. Ze schrok alleen van de eerste prik, maar van het trekken heeft ze niets gevoeld.
Vanmorgen weer geweest voor de rechterkant. Nu een heel aardige tandarts en de verdoving was dit keer een eitje. De wortels van mijn onderste verstandskies zaten dwars dus daar was hij wat langer mee bezig. (5 minuten ofzo dus nog weinig) Eenmaal klaar benoemde hij dat hij nu de bovenste kies ging doen en werkelijk binnen 30 seconden was die eruit als het niet sneller was, heb het niet eens horen kraken en heb hem niet voelen trekken of duwen. Heb bij thuiskomst paracetamol genomen, daarna kwam er dit keer toch wel napijn, na 3 uur ibuprofen genomen en dat is nu ingewerkt en nu voel ik eigenlijk niks. Heb ook gewoon meegegeten vanavond met de rest van het gezin. Lijkt er dus op dat ik er weer goed vanaf kom
Ik ben ook als de dood voor de tandarts maar ik heb ooit 1 verstandskies laten trekken en heb daar nul last van gehad!! 2 prikjes voor de verdoving, 15 min gewacht, Na 2 minuten was hij er in zijn geheel uit, 2-3 hechtingen klaar. En daarna heb ik zelfs nog 9 uur gewerkt mensen verklaarden me voor gek dat ik me niet ziek meldde, maar ja, had echt nergens last van, ook geen dikke wang
Ooh fijn om jullie reacties te lezen! Maar toch blijf ik bang, denk er zelfs aan om onder narcose te laten doen. Heb vandaag de poli gebeld en er is een wachtlijst van bijna 3 maanden. Hier baal ik ook wel van! Heb de tandarts gebeld en die kan er geen spoed van maken omdat ik nu geen klachten heb. Wat ik mij afvraag : het gat zit bijna bij de zenuw.maar het gat zit aan de achterkant tegen de verstandskies aan. Stel dat het gat bij de zenuw kom heb in dan ook veel pijn? Omdat het gat zeg maar soort van ingekapseld zit? Gat zit niet bij het kauwgedeelte.
Ik zie net jouw topic pas, maar heb zelf net iets soortgelijks geopend. Mijn verstandskiezen worden over 3 week onder narcose weggehaald. Ik moet de narcose (waarschijnlijk) zelf betalen, maar omdat alles tegelijk gedaan wordt heb ik dat er wel voor over. Van eerste telefoontje tot de afspraak zit 5 weken tijd.
Hier ook 4 verstandskiezen getrokken. Man man wat was ik bang! Maar wat viel het mij mee! Heb echt geen pijn gehad. Ook na die tijd niet. Succes!
Ik ben zelf tandarts assistente, en mijn ervaringen in de praktijk is dat bij de meeste die kiezen er zo uit zijn. Verstandskiezen aan de onderkant is wat moeilijk en dat wordt ook altijd door de kaakchirurg gedaan. Maar die 2 boven zijn er zo uit hoor! Als ze ontstoken zijn had je wel wat meer last ervan kunnen hebben, maar in dit geval maak je maar geen zorgen!
Maar mijn verstandskies is maar voor een klein gedeelte door, dat is dan toch geen kwestie van alleen trekken? Ik moet hiervoor ook naar de kaakchirurg. Heb nu de vraag uitstaan bij de tandarts of niet alleen de kies met het gat eruit kan. ( verstandskies moest eruit om te vullen maar nu dat niet meer hoeft)