Hoi meiden, Zouden jullie je licht hier eens over willen laten schijnen? Zelf gelukkig geen beroep op de mmm hoeven doen maar heb er dus ook weinig kaas van gegeten. Lieve vrienden van ons zitten midden in hun eerste ivf traject. Er zijn nu vier follikels van tussen de 10 en 16mm gemeten bij de echo gisteren. Als ze nog even doorgroeien krijgt ze haar eerste punctie. Spannend, ze is heel blij dat de follikels goed groeien, maar ik vraag me dus af... 4 is helemaal niet zo’n beste score toch? Ik lees hier regelmatig veel hogere aantallen voorbij komen. Wil graag met haar meeleven en mee blij zijn hoor, dat staat voorop, maar ik ben ook wel heel nieuwsgierig hoe groot de kans nog is dat ze zwanger het jaar uit gaat. Zelf rekent ze zich al rijk volgens mij, maar ik ben bang dat het weleens tegen kan vallen...
Ze kunnen ook alle 4 goed aanslaan hoor. Ik heb er laatst een keer 2 gehad en alle 2 waren het mooie embryo's. Het ligt ook o.a. aan de leeftijd. De 2 e keer had ik er 5 waarvan 4 mooie embryo's. Het is afwachten en duimen voor ze.
4 is inderdaad niet zoveel. Niet in elke follikel zit een eitje, maar het kan natuurlijk wel. En dan kunnen ze ook zomaar allemaal nog eens bevrucht raken en mooie embryo's worden. Aantal zegt niet altijd wat. Maar ja, in het algemeen is het natuurlijk wel hoe meer follikels, hoe meer kans dat je een mooi aantal eitjes hebt en hoe meer kans je hebt dat er een aantal bevruchtingen plaatsvinden. Ik had bijvoorbeeld 17 eitjes, waaruit 13 mooie embryo's zijn ontstaan en na een verse terugplaatsing zijn er 12 de vriezer in gegaan. Maar als een arts 4 follikels te weinig vindt, dan zal een punctie volgens mij geen doorgang vinden, dus blijkbaar vindt hun arts het goed genoeg.
Waarom vraag je niet aan je vriendin hoe het zit? Ligt misschien aan mij maar ik vind dit topic erg ongemakkelijk... snap je doel niet echt denk ik.
Hoe groot de kans is dat is gewoon niet te voorspellen. Lief dat je je wilt inlezen over het hoe en wat, maar denk dat je dit ook aan je vriendin zelf kunt vragen. Zelf vond ik dat in ieder geval prettig als vriendinnen gewoon aan mezelf vroegen hoe het traject een beetje werkt.
Ik had 7 follikels, waarvan 5 met ei, die alle 5 bevrucht zijn. De eerste is blijven plakken, en er zitten er nu nog 4 in de vriezer. Maar dat was dus al wel weer wat meer dan 4 follikels..
Dank voor jullie reacties! Ik merk aan haar dat ze er zoooo haar hoop op gevestigd heeft en er bijna vanuit gaat dat je met de punctie van 1 follikel altijd een eicel/bevruchting/succesvolle terugplaatsing hebt dat ik niet zo goed weet of ik nou mee moet gaan in haar ‘enthousiasme’ of dat ik misschien wat nuchterder moet zijn. Maar dat gegeven kan ik ook met haar bespreken natuurlijk.... Snap dat dit een beetje een lastig topic is voor sommigen. Van ervaringsdeskundigen horen: bespreek het met haarzelf is een heel waardevol advies voor mij. Dank!
Hoe meer eicellen hoe minder de kwaliteit. Misschien zitten er nog wat kleinere die mee groeien. 4 is niet veel. Het dubbele is het mooie aantal. Mja sommigen vrouwen produceren niet zoveel eieren. Het is alleen wat fijn dat je reserve hebt, dus cryo’s. Dan hoef je niet weer een hele poging in.
Hier 4 follikels bij de 2de icsi..3 eicellen gevonden. 3 topembryo's ontstaan. eerste terugplaatsing zwanger, helaas na 12 weken miskraam. Tweede terugplaatsing mislukt en de derde terugplaatsing ligt nu boven in zijn wiegje te slapen. De kwaliteit is belangrijker dan het aantal eicellen in principe. Hoe meer follikels des te slechter is de kwaliteit zei mijn fertiliteitsarts. Zij streven naar een aantal tussen de 5-10 en willen niet meer zien dan dat liefst.
In zo’n traject leef je tussen hoop en vrees. Natuurlijk is nuchter zijn niet verkeerd, maar zonder hoop hou je het helemaal niet vol. Persoonlijk zou ik dus wel voorzichtig zijn hoe je die nuchterheid naar haar brengt. Om juist als zij positief is te zeggen dat het waarschijnlijk niet zal lukken zou bij mij iig totaal verkeerd vallen. Ben er gewoon voor haar zonder dat jezelf iets zegt over slagingskansen enzo. Iedereen draagt het traject ook anders.
Hier poging 1: 9 eitjes, 8 goed en bevrucht, 1 terugplaatsing en 0 in de vriezer Poging 2: 6 eitjes, 6 goed en bevrucht, 1 terugplaatsing en 0 in de vriezer. Het aantal eitjes hoeft dus echt niet heel veel te zeggen, zelfs het aantal bevruchtingen hoeft niks te zeggen. Maar wanneer je daar continue kritisch tegenover staat maak je het traject onnoemelijk zwaar voor jezelf. Door jezelf positief in te stellen betekent het niet dat je niet reëel de kansen in schat maar maakt het traject wel minder zwaar gevoelsmatig. En stel jezelf eens de vraag zou jij jezelf volspuiten met hormonen, een punctie etc willen ondergaan als er niet dat (kleine) beetje hoop zou zijn dat het zou werken en het bij voorkeur gelijk bij de eerste terugplaatsing goed is?
Ik ben het ook eens met @LVtje daarin. Ik heb zelf net mijn allereerste terugplaatsing gehAd en had daar ook heel veel hoop op gevestigd. En van binnen weet je ook wel dat het wellicht niet lukt, maar als je daar constant aan denkt dan trek je dit niet. Wat ik je zou willen adviseren is heel voorzichtig te informeren naar het negatieve. Waarom ik dat zeg is omdat ik merkte dat ik bij de meeste mensen daar niet mee aan kon komen en dus tegen iedereen alleen maar zei hoe positief het was en hoeveel hoop we hadden. Zeker bij mensen die geen ervaring hebben met de MMM. Weinig mensen heb ik kunnen vertellen over mijn angst die daarmee hand in hand ging. Merk je dat ze die opening niet gebruikt om daar over te praten dan zou ik lekker op haar niveau blijven, meegaan in haar hoop en mocht het niet lukken haar dan steunen.