Hoi Dames! Ik maak me wat zorgen. Volgens de echoscopiste (nog) niet nodig, maarja, dat doe je dan toch he.... Ik ben momenteel ruim 25 weken. Ik heb gister een 2D pretecho laten maken. Het kindje zag er helemaal prachtig uit, zoals het hoort. Behalve haar hoofdje, dat vond ze wat aan de kleine kant. Ze zou daarom met de VK contact opnemen, zodat er een extra meting gedaan kan worden. Woensdag as had ik al controle bij de VK, dus dan hoor ik vast meer. Iemand wel eens hetzelfde mee gemaakt?
Onze oudste had met de metingen ook een klein hoofd. En nu heeft hij dat nog steeds zijn broertje past dezelfde Petten als hij ze verschillen 20 maanden. Verder niets bijzonders want zijn fontanellen waren mooi open.
Mijn dochter had ook een klein hoofdje. Thank god kwam ik in de medische molen terecht want de verloskundige was enorm aan het blunderen (het kleine hoofdje werd bijzaak ). Uiteindelijk is hoofdje wat klein maar vooral ovaal. Door de hoek van de echo lijkt het dus kleiner dan het was. Fontanellen waren mooi open en ze heeft kleine inhaalslag gemaakt het schattige mutsje met haar naam past ze met 8mnd nog steeds 😊 verder niks aan de hand .
Pretecho lees ik. Dat is precies wat het is, geen medische echo waar de dingen goed doorgemeten worden. Onnodige zorgen lijkt me. Daarvoor zou ik een onderzoeksecho afwachten.
Ik neem aan dat ze met de 20 weken echo ook naar het hoofdje gekeken hebben, als het echt te klein was hadden ze het toen wel aangegeven lijkt me. Ons zoontje had ook een klein hoofdje (onder het gemiddelde) en deze baby weer. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Het is niet voor niks een pret echo.
Toevallig moet ik dinsdag terug komen omdat ons kindje wat een de kleine kant was met de 20 weken echo. Ook het omtrek van het hoofdje, maar de hersenen bijvoorbeeld weer niet. Ik denk ook dat als het 'ernstig' zou zijn geweest ze het met 20 weken echo gezegd zouden hebben, maar ik snap wel dat je je er evengoed zorgen om maakt! Krijg je nu nog een echo of weet je dat nog niet?
hoi hoi, IK zou me niet te veel zorgen maken. Mijn zoontje had ook een klein hoofdje en voor de rest alles net onder gemiddeld. Zelf heb ik ook een klein hoofd, daar werd toen niet eens naar gekeken. Mijn zoontje is kern gezond en het was paniek om niets. Veel succes bij de volgende echo, en maak je niet te veel zorgen
Hi, bij 20 Wk echo kregen we te horen dat hoofdje net op de minimumgrens zit. Nu krijgen we 3 extra groeiecho's. Ik maak mij geen zorgen want we hebben allebei geen groot hoofd en voor de rest deed de kleine het prima. Misschien dat een groeiecho bespreekbaar is?
niet iedereens hoofd is even groot, niet te druk maken en afwachten. ik snap dat het moeilijk is, maar stress is veel erger <3
Dank voor jullie reacties, stelt me al iets meer gerust. Met de 20 weken echo was alles helemaal perfect in orde. Dit was een echo, waarbij stagiares kunnen oefenen onder begeleiding van de echoscopiste. De echoscopiste heeft naderhand de metingen opnieuw gedaan en kwam tot de conclusie. Ik heb nog niets van mijn VK gehoord. Maar misschien, omdat ik woensdag toch al een afspraak had staan. Ik kan hieruit misschien ook wel opmaken, dat het meevalt, anders had ze vast al wel contact opgenomen? Ik hoop in ieder geval op een groeiecho
Ja als het "ernstig " lijkt onderzoeken ze sneller. Ik had op een maandag 20 weken echo. Hoofdje te klein. Maakte me niet zo'n zorgen. Afspraak bij de gynaecoloog met assistent gemaakt voor vrijdag. Was uur later terug gebeld of ik dinsdag kon komen. Scheet gelijk 7 kleuren.... Na onderzoek was conclusie klein hoofdje, maar hersenen activiteit en groei was prima. extra groei echo's gehad, uiteindelijk niet echt wat loos. (Op ernstig vruchtwater tekort en vroeggeboorte na maar dat staat los van te klein hoofdje ) Succes woensdag
Ik ben zojuist bij de VK geweest. Ze ging gelijk een afspraak maken voor een GUO en benadrukte hierbij dat het belangrijk was dat de afspraak binnen een week moet plaatsvinden. Ondanks ook hier werd verteld dat ik me echt geen zorgen hoef te maken, omdat ze gewoon alles willen uitsluiten, maak ik me nu dus toch weer zorgen. Omdat het zo snel moet. Dit had ik niet verwacht. En ik had ook niet verwacht dat dit in het ziekenhuis zou moeten, maar gewoon bij het diagnostisch centrum waar ik mijn 20 weken echo heb gehad. Toen het ziekenhuis mij ook nog eens belden, nog voor ik weer thuis was van de afspraak met de mededeling dat ik er over 2 uur moet zijn voor een GUO en aansluitend naar de VK in het ziekenhuis, had ik het helemaal niet meer Ik maak me zo'n zorgen nu. Ergens ook wel fijn dat ik snel terecht kan, dan weet ik wel waar ik aan toe ben.
Oeh wat spannend. Ik kan je zenuwen helemaal voorstellen. Ik vond destijds de beoordeling van de gynaecoloog heel geruststellend. Alles op de Echo leek goed, alleen een klein hoofdje... Heb toen echt lopen huilen van geluk. Waarschijnlijk gaan ze dan wel de groei verder mee volgen. en krijg je meerdere GUO's om te kijken of het hoofdje wel op zijn "eigen lijn" verder groeit. Ik duim voor geruststellend nieuws. Succes en sterkte vanmiddag.
Bedankt voor je lieve woorden! Ik kan weer opgelucht adem halen! Maar dan ook echt! Er is helemaal niets aan de hand De metingen zijn nu precies zo mooi als ze ook met de 20 weken echo waren. Alles keurig ruim binnen de gemiddelde marges. Dus ze vermoeden dat er gewoon een foute meting is gemaakt. (Pff...denk je voor een pretecho te gaan) Ben blij dat er toch zo keurig voorzichtig mee om wordt gegaan en ze geen risco's willen lopen, al brengt dat wel wat extra zorgen met zich mee. Ik slaap weer goed vannacht!
Ja, hoofdje liep bij ons het verst achter van alle metingen (andere lichaamsdelen liepen ook wat achter in groei, maar hoofdje het meest). Hiervoor ben ik maandenlang elke week voor groeiecho's in het zkh geweest. Ze hielden rekening met van alles. Gelukkig is er niets bijzonders aan de hand, ik heb gewoon een dochter met een klein koppie. Wat ze overigens ook niet van een vreemde heeft