Zindelijk worden en uitstapjes en kdv

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door spriet, 23 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Onze dochter is ineens fanatiek bezig om zindelijk te worden, thuis gaat het erg goed geeft het prima aan en geen ongelukjes, alleen met slapen krijgt ze dan een luier om.

Maar als we een uitje hebben of verjaardag dan hadden we haar eerst een luier om maar vandaag wilde ze dat niet, we hadden een verjaardag en daar is ze een paar keer op de wc geweest maar uiteindelijk ging het toch mis met poepen, dat gaf ze niet aan, terwijl ze dat thuis toch wel doet.

Op het kdv wil ze ook vaak geen luier om maar daar geeft ze het ook minder aan door dat ze dan druk is met spelen en heeft ze ook sneller ongelukjes.

Vind het erg lastig ook met winkelen e.d. want als ze moet dan moet ze ook meteen.

Hoe deden jullie dit?

2. theeleut

theeleut Actief lid

19 aug 2008
    314
    2
    18
    Hier gaat het thuis ook hartstikke goed, maar op het Kdv en met uitstapjes gaat het nog wel eens mis, maar dat wordt steeds minder.

Hier heb ik een mooi verhaal gemaakt over hele bijzondere onderbroekjes, (luierbroekjes) en als die droog blijven dan krijgt ze een beloning (samen spelletje doen, doosje rozijntjes, enz, vaak iets wat we toch ook wel zouden doen) en dat gaat eigenlijk hartstikke goed! Tuurlijk gaat het wel eens mis, vooral poepen blijft lastig, maar dat komt vanzelf wel eens goed.

3. mona23

mona23 Niet meer actief

Mijn mening is, als ze zindelijk worden, dan ook geen luier meer aan ( alleen met slapen) het is voor een kind niet duidelijk om als er weg wordt gegaan wel een luier aan te hebben.
    ongelukjes zul je zeker hebben.

Genoeg reservekleding mee, plastic zakjes en doekjes.

Van te voren naar de wc laten gaan

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier meteen de luier uit gelaten en is uitgebleven ook met uitstapjes, veel te verwarrend de ene keer wel en de andere keer geen luier.
    Hier de eerste dagen thuis gebleven met alleen 2x op en neer naar school (max 5 min. ophouden/nat zijn).

Van nat zijn leren ze ook veel, verder veel reservekleding en plastic zakjes mee/ potje mee als we langer onderweg waren.

Na de eerste dagen gingen we al snel langer en verder van huis.
    En dat ging ook altijd goed. Ik moet zeggen dat ik nu al geen schone kleding meer mee neem, alleen als we een hele dag weg gaan.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa is ook zindelijk aan het worden. Ze heeft als we weggaan wel een luierbroekje aan, maar ze vindt het niet prettig om daarin te plassen, dus meestal blijft ie de hele dag droog. Als ze dan een ongelukje heeft is alleen haar luier nat en dat vindt ze niet leuk. Maar vanavond heeft ze wel in haar luier geplast en dat had ze niet door, want ze bleef volhouden dat ze niet had geplast, pas toen ik het liet zien geloofde ze het wel. Maar ze had wel op de wc gepoept (zei ze trots :D). Wij gaan nu dan maar denk ik de luier uitlaten, ik dacht dat het met luierbroekje goed werkte, maar misschien is het dus toch te verwarrend. Voordeel is wel dat ze overal plast en poept. Thuis laat ik haar zelf aangeven of ze moet plassen en poepen en dat gaat goed, vandaag waren we in de Efteling en we zijn gewoon geregeld naar de wc geweest, half uurtje na het drinken. Want nu is het nog dat als ze aangeeft dat ze moet plassen, ze ook meteen moet (al moest ze van de week plassen en waren we bij school en heeft ze het nog 10 minuten opgehouden).
    Op het kdv krijgen ze na 1 of 2 ongelukjes een luier aan. Maar daar is het altijd goed gegaan tot nu toe.
    Met haar slaapje heeft ze nog wel haar luier om, maar die is altijd droog als ze weer wakker wordt en ze moet dan ook altijd meteen plassen. Maar ik vind het nog eng om dan geen luier aan te doen ;)

6. mona23

mona23 Niet meer actief

Dat is ook eng, maar heb vertrouwen in je kindje!
    ik dacht hier ook, ojeee. Maar hij is nu 2maanden zindelijk

7. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Dank voor jullie reacties
    nu dus helemaal de luier uitlaten en dan alleen met slapen, gaan we doen, alleen kdv is nog ff lastig omdat ze het daar door het spelen echt gewoon niet meld, of misschien moeten we het maar gewoon laten gebeuren en krijgt ze vanzelf een hekel aan het plassen/poepen in de broek en gaat ze het daar ook gewoon doen.

Of idd na 2 ongelukjes dan een luier om.

En met een lange auto rit hoe deden jullie dat dan? als ze dan bijv in slaap valt en dan in haar slaap misschien plast.

ze is gisteren op verjaardag bij vrienden op de wc geweest en nu wil ze niet meer op de pot, op zich ook wel fijn geen gesleep meer met het potje.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het nu ook enger dan met Eva, Eva was vlak voor haar 3e verjaardag zindelijk, Lisa een half jaar eerder. Is ook meteen heel anders en voelt ook heel anders voor mij ;)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij gaan een molton zeiltje (onderlegger) neerleggen in de autostoel, dat is dun dus voelt ze niet, maar houdt wel de stoel droog :). Alleen als we 's avonds naar huis rijden en denken dat ze in slaap gaat vallen in de auto en we haar over kunnen leggen in bed, dan doen we wel een luier aan.

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn jongste is sinds heel kort eindelijk zindelijk (mag ook wel met 3,5 jaar). Toen we net begonnen deden we alleen thuis zonder luier, maar zodra het redelijk ging, ben ik er mee gestopt. Hij kreeg toen alleen nog naar de psz een luier om, omdat hij daar altijd in zijn broek poepte en daar waren ze niet blij mee. Sinds vorige week gaat ook het poepen eindelijk goed, dus nu krijgt ie helemaal geen luiers meer, alleen in bed. Op het kdv deden ze er niet moeilijk over, ze hebben zelfs wel eens zijn vieze broeken helemaal gewassen en gedroogd voor me, omdat het anders zo vies was.

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier waren ze allebei ook overdag met slapen droog. Dus als ze in de auto in slaap vielen gaf dat geen ongelukjes. En een ongelukje is ook geen ramp stoelhoezen kunnen in de was. Zoon was meteen dag- en nacht zindelijk, bij dochter duurde het nog een half jaar.

Verre afstand: potje in de auto, ze kunnen altijd wel op een parkeerplaats even plassen. Want niet alle parkeerplaatsen hebben een wc of zijn te vies.

Op visite: tja daar hebben ze ook wel een wc tot beschikking.

Zoonlief gaat thuis op het potje omdat hij dat makkelijker vindt dan de wc (bij de wc heeft hij hulp nodig), maar ergens anders gewoon op de wc.

12. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Vandaag ging heel goed op het kdv en ze kwam ook zonder luier thuis en ook daar op het kleine wc-tje geplast dus gaat super.
    Ik moet even een opstapje voor op het toilet kopen dan kan ze er zelf op klimmen.

Oja molton hoes in de autostoel is ook wel een idee waterdicht dan...

Woensdag gaan we een langer uitstapje proberen, dan ga ik altijd met haar peuter gymmen dan zijn we toch wel 3 uur van huis dus ben benieuwd hoe dat gaat.

Deel Deze Pagina