Aangifte doen van je kind in buitenland / Duitsland

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door mamiek, 2 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Hallo
    Ik zou graag willen weten of hier mensen zijn die bekend zijn met het aangifte doen van hun kind in Duitsland

Het gaat dan om een thuisbevalling dus niet in een kliniek waar alles geregeld wordt .

Iemand die me kan vertellen hoe dit in Zijn werking gaat?

2. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    #2 podiki25, 3 aug 2016
    Laatst bewerkt: 3 aug 2016
    Bedoel je aangifte doen bij de Duitse autoriteiten of aangifte doen voor Nederlandse nationaliteit? Geen idee hoe het met een thuisbevalling in Duitsland gaat. Maar je kan best gewoon even bellen naar het consulaat of de ambassade van Nederland in Duitsland. Zij kunnen je vast alles wel vertellen. Ook je verloskundige zou je moeten kunnen vertellen of er bepaalde documenten zijn die je in een Duits Ziekenhuis wel zou krijgen en die je dan via haar kan krijgen of iets dergelijks. Hier in Spanje is dat in elk geval zo: je krijgt een document van het ziekenhuis als geboortebewijs en daarmee moet je naar de sociale zekerheid gaan om het kindje een rijksregisternummer te kunnen aanmaken en naar het vredegerecht voor een bijschrijving in het familieboekje (als je niet getrouwd bent). Tegelijkertijd vraag je daar een uittreksel van de geboorteakte op en daarmee ga je naar het consulaat. Een foto + dat uittreksel + kopie van het familieboekje en je kind kind is ingeschreven bij het consulaat en heeft (in mijn geval toch) dezelfde nationaliteit als ik.

3. Jansje88

Jansje88 Lid

23 jun 2012
    50
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik woon in duitsland en had een nederlandse verloskundige, ik wou ook gewoon in nederland bevallen want in duitsland mag je niet thuis bevallen ( kennen ze niet) en het kan natuurlijk wel voorkomen dat je wel thuis bevalt maar volgens mijn verloskundige is het heel lastig om bij de gemeente aan te geven dat je thuis bent bevallen.

4. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Ik heb een Nederlandse vk. en beval straks thuis.
    Dus gewoon in dld,
    Tenzij we naar het zkh moeten, dan kunnen we uitwijken naar Nederland of Duitsland.

Ik ga morgen hier naar de gemeente om te vragen hoe het zit.
    Ind. thuis bevallen kennen ze niet...

5. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    #5 beebje2013, 8 aug 2016
    Laatst bewerkt: 8 aug 2016
    Ik heb wat ervaring na twee kindjes die in NL geboren zijn (wij wonen in DE)....:)

Als je in NL bevalt dan moet je de baby aangeven bij de gemeente in NL waarin de baby is geboren. Vervolgens kun je met de geboorteakte naar de Duitse gemeente om je kind daar te laten inschrijven.

Waar je ook aan moet denken is het aanvragen van een BSN nummer, deze krijgen ze niet automatisch omdat je in DE woont. Deze kun je aanvragen bij bepaalde gemeentes, dus even googelen welke het meest dichtbij is. Om dit te kunnen aanvragen moet je trouwens wel een ID kaart hebben en ook die is maar bij een paar gemeentes in NL aan te vragen.

Ook moet je de baby aanmelden bij de Krankenkasse. Hiervoor heb je de geboorteakte nodig.

Denk ook aan het maken van een afspraak bij de kinderarts in DE nadat de baby er is. Als je baby 4-6 weken is dan moet hij voor z'n eerste "U Untersuch". Dat is in plaats van het consultatiebureau, daar kun je niet heen namelijk.

Hopelijk bestook ik je niet onnodig met info (want ik zie dat je meer kinderen hebt), maar ik weet niet hoe lang je al in DE woont en het soms zo zoeken, dus ik dacht, misschien help ik he hiermee :)

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hmmm of er is iets veranderd of jouw VK doet het anders als de mijne 7 jaar terug. Ik moest beslist poliklinisch in NL bevallen, zij waren niet verzekerd voor een bevalling in D. De hielprik hebben ze toen ook gewoon in NL in het ZH gedaan, aangezien ik kort voor Pasen ben bevallen.

Bij de tweede ben ik in een Duits ZH bevallen en daar werden alle initiële onderzoeken gedaan. Mijn partner kreeg een formulier mee, eigenlijk een simpel A4tje, waarop stond in welk ziekenhuis ik was bevallen, gegevens dochter en wie er aanwezig waren bij de bevalling.

Dus check ook ajb even hoe je zit met al die post-natale onderzoeken die in een ziekenhuis of bij CB worden gedaan... dat moet je dus in D via een ZH of kinderarts laten verzorgen. CB-zorg mag je helaas niet meer afnemen nu je in D woont

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hihihi dat is al de U-3 hoor :D de eerste twee krijg je al tijdens het "Wochenbett" in het ZH :D

8. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Ja sorry klopt!
    Maar als ze in NL bevalt dan moet ze daar wel instappen zeg maar. De andere twee zijn dan al gedaan/geweest. Dat bedoelde ik :)

Ik moest trouwens ook poliklinisch in NL bevallen van mijn verloskundige. Met name omdat, stel dat het thuis mis gaat en je moet naar het ziekenhuis, onze verloskundige de ervaring had dat dit niet soepel verliep.

Deel Deze Pagina