Hoi, Even een vraagje, hoeveel houden jullie over per maand als alle vaste lasten eraf zijn? Wij houden ongeveer 600 euro over als alle vaste lasten eraf zijn. We werken allebei fulltime. We zouden ook best een beetje kunnen besparen denk ik. We roken allebei en we maken best veel geld op aan boodschappen per week (zo'n 110 euro) en we doen nog elke week 40 euro in het potje voor vakantie en 200 euro apart zetten voor ons trouwen. Dan hebben we nog zo'n 245 euro en dat is af en toe al krapjes.. Dan zit ik zo eens te denken... je gaat natuurlijk minder werken als je een kindje hebt gekregen! Dus wat kost een kindje ongeveer per maand? Dan bedoel ik: eten, luiers, kleertjes enz. Eenmalige aanschaf voor bijvoorbeeld kinderkamer is wel wat duurder, dat snap ik, maar ben heel erg benieuwd wat je per maand EXTRA kwijt bent! Zat zo te rekenen: stel dat ik ipv 40 uur 32 uur ga werken (en dat vind ik nog eigenlijk teveel) dan zou ik 400 euro per maand minder gaan verdienen. Dan houden we dus nog maar 200 euro over....!!! Ga je dit wel redden? Ik denk dat het heel krap wordt, als ik denk aan tandarts bezoeken, kapper, hond enz. Af en toe wil je toch ook wel eens kleren kopen voor jezelf, wordt toch echt lastig dan? En natuurlijk kunnen we wel besparen, daar heb ik ook al aan zitten denken, als ik stop met roken houden we al 80 euro meer per maand over, misschien wat minder uitgeven aan boodschappen ? En dan hoop ik nog maar dat mijn contract wordt verlengd eind maart in een vast contract. Ik wil dan sowieso nog om opslag vragen, ik werk er immers al 3 jaar en heb nog nooit loonsverhoging gehad. Kortom een hoop dilemma's. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen en ik hoor graag jullie verhalen/ervaringen.
Een kindje is maar net zo duur als dat je het maakt, en je gaat natuurlijk ook leven naar de portemonnee die je hebt. Flesvoeding is ongeveer 10 euro per week, en Luiers ook.
Dat is af hankelijk van wat je wil. Ik geef bv en haal mijn pampers in Duitsland voor 6,50 per pak doekjes zijn 4 euro voor 4 pakken. Bijvoeding maak ik zelf en de ingrediënten haal ik op de markt. Ik ben voor 3 kinderen zo'n 80 euro in de maand extra kwijt
Moet makkelijk te doen zijn hoor. Wij moesten het met 400 (boodschappen luiers voeding (helaas 1 week bv kunnen geven) euro doen in de maand. En als je zwanger raakt stoppen met roken en gewoon niet meer beginnen
Dat ligt helemaal aan jezelf. Koop je een kast vol kleding of gebruik je je kinderbijslag ervoor en thats it. Voeding ligt gedeeltelijk aan je kindje. Bij de eerste was ik de eerste zes maanden 25 euro per week kwijt aan voeding dus 100/125 per maand alleen aan flesvoeding. Borstvoding was geen optie helaas. Luiers ongeveer een pak per week. Etos huismerk 7,62 (6 euro in aanbiedingen) Billendoekjes ook altijd aanbieding van 6 voor 6 euro bij etos neem ik gelijk een stapel mee. Na zes maanden werd de voeding 12,50 per week. Potjes maakte ik allemaal zelf. Bedoel je hebt het toch in huis en even de blender in en heerlijk verse groente. Als tussendoortje kreeg ze altijd een halve soepstengel oid. Volkoren 39 cent voor en pak. Doe je super lang mee. Nu bijvoorbeeld een mariakaakje. Twe rollen voor 70 cent.
Dat ligt heel erg aan jezelf! zoals billendoekjes zijn vaak in de aanbieding bij de Kruidvat, dan ben je volgens mij nog geen euro per pakje kwijt. Fruit/groente hapjes zelf maken en invriezen is gezonder en goedkoper voor je portemonnee. Luiers in de aanbieding flink inslaan. Dan ben je al een heel eind Durf niet te zeggen wat wij extra kwijt zijn nu omdat hij mee eet met ons. Alleen het fruit valt me tegen haha, er gaat bij ons 4 stuks fruit door per dag. Dat is denk ik het duurste van alles.
opvangkosten moet je ook rekening mee houden waar gaat de kleine heen als jij werkt? wij houden denk ik zo'n 600 over in de maand. zijn nu goed aan het opletten waar alles blijft en besparen op alles. man is bv shag gaan roken ipv sigaretten(stoppen zou nog goedkoper zijn) boodschappen voor 70 in de week doen ipv 100-120. niet tevaak naar bv action o.i.d. gaan enz ik ben nu voor dochter alleen 35 euro in de maand zwemles kwijt straks moet ukkie naar opvang en dat zal denk ik 200-300 kosten in de maand. luiers 30? voeding hoop ik bv te geven en anders kruidvat merk, is 20 in de maand? dus zeg 350 zal uk kosten. zal krap worden maar moet wel haalbaar zijn. Misschien ga ik nog meer verdienen of ga kijken om gastouder te worden zodat ukkie niet naar opvang hoeft
Ons kereltje kost ons 14 euro per week aan flesvoeding - ik had het liefst bv willen geven, maar dit kon helaas niet. Omdat zijn vader en ik allergisch zijn voor een aantal zaken en we dat bij hem niet willen of in ieder geval voorzichtiger mee zijn krijgt hij daarom hypoallergeen voeding van Nutrilon. Hypoallergeen is wat duurder dan normale voeding. Ik geloof dat het ook voor 11 euro kan voor een huismerk, maar dat hoeft voor ons budget niet perse. Luiers; tja, 1 pak per week. Lidl luiers kosten 7,50 per pak als ik mij niet vergis en dat zit bij hem gelukkig prima. We hebben vrijwel nooit luieruitslag of eczeem ofzo. Krijgt hij dat wel en je moet een duurder merk hebben dan kost het meer. Afhankelijk van je kindje. Je kunt na de 4-6 maanden groentes geven uit potjes of zelf koken. Dat kost geld. Verder heb je rijstebloem, eventueel johannesbroodpitmeel, vitamine D en eventueel K bij borstvoeding, infacol of sina baby... Dit is ongeveer 15 euro per maand (ruwweg). Kleertjes - al kun je dat van je vrienden/omgeving krijgen als je een goed sociaal netwerk hebt. Speelgoed uiteraard; denk maar niet dat je zonder een wippertje of activity kleed kan En uiteraard de babyuitzet op zich. Wat ook nog wel een beste duit kost. Wil je wel of geen 3D-echo's? Ik heb er achteraf spijt van dat ik het niet gedaan heb Je hebt voor de opvangkosten; kinderopvangtoeslag. Kindgebonden budget en kinderbijslag.... Maar vergeet het eigen risico van je verzekering niet. En de bijdrage van de kraamzorg. Tja, alleen het maken was dus gratis.
Nou het hoeft allemaal niet heel duur te zijn. Bij ons is de fv het duurste denk ik (helaas bv maar 4 weken kunnen geven) maar wij geven nutrilon maar je kan ook kruitvat eigen merk oid geven. Luiers altijd in de aanbieding kopen, ik gebruik alleen pampers en heb nooit meer als 5,50 voor een pak betaald. Met bijvoeding inderdaad zelf maken en invriezen (gaan wij tzt ook doen) Kleertjes enzo of in de sale kopen of via mp. Boodschappen doen wij altijd 1x PW en misschien nog 1 of 2 x bij iets vergeten. En met goede aanbiedingen veel vooraad halen. Bv met de hamsterweken halen wij altijd goede aanbiedingen. Wij betalen geen kinderopvang. Als ik weer werk heb dan past mijn moeder op. Het hoeft allemaal niet zo heel veel te kosten.
Misschien een keer naar de vaste lasten kijken? Als jullie beide fulltime werken en "maar" 600 euro overhouden en ik naar onze situatie kijk vind ik dat jullie weinig overhouden. Ik werk 28 uur man fulltime en als we alles betaald hebben houden we toch bijna het dubbele over. Ik weet dat je veel kunt besparen op onnodige luxe. Succes.
Je gaat leven naar wat je hebt. Ik ben van 36u naar 20u gegaan en we hebben het nog steeds goed. Je geeft je geld nu gewoon anders uit en met een kindje ga je ook minder weg/ga je minder snel uit eten/minder afhaal eten etc. Kleertjes,eten en vz producten hoeven niet duur te zijn. Denk verder aan je opvang kosten. En je krijgt kinderbijslag en als je ouderschapsverlof neemt krijgt je daar (nu nog wel) ook wat van terug via de belastingdienst. Niet veel maar leuk om zo erbij te krijgen.
Toen we aan kinderen begonnen werkte ik partime en partner fulltime en hadden zeer lage vaste lasten. Hielden ruim 1000 per maand over en konden zelfs sparen. Daarna kochten we huis en hadden nog ongeveer 600 per maand over en sparen zat er niet meer in. Was vrij snel zwanger van nr 2 en na de bevalling bleef ik werken en bleven zo rond 600 per maand zitten voor extra. Daarna ging het berg afwaarts , Werd ziek, 2 hernia operaties gehad en uiteindelijk werk verloren en nu in de wia. Hebben nu nog 80 euro per week na aftrek vaste kasten. Hebben wel eind van het jaar een bonus bij het werk van partner en daar kopen we extra van. Kleding etc koop ik zelden en meestal 2e hands of krijgen afdankertjes Van oudere neef en nicht. Schoenen alleen indien nodig. Leuke betaalde uitjes doen we wel minimaal 1x per maand ( binnenspeeltuin etc) en andere weekenden bos, bieb , museum endergelijke. Meer uitjes dan kinderen met rijke ouders heb ik het idee. We koken 6 dg in de week uit de aanbiedingen en een dag per week bestellen we wat . Nee het is krap maar we hebben niks te klagen. Mis soms wel de luxe en hoop nog voldoende te herstellen om te kunnen werken zodat we meer adem ruimte krijgen. Sparen doen we niet meer en kinderbijslag etc krijgen bijde Kids ieder 50 op rekening. In de toekomst kun je helaas niet kijken . Toeslagen krijgen we amper omdat partner te veel verdient. Echter is de hypotheek hoog net als vaste lasten ( Inc levensverzekering en hoge ziekenfonds voor mijn ivm Fysio en dan nog eigen risico ) en houden hierdoor niks over . 80 euro dus voor boodschappen en dergelijke. Soms was meer als er geen extra rekening binnen valt ( bijv deel kinderopvangtoeslag terug betalen en zorgtoeslag 2012 samen 50 per maand en dan nog eigen risico)
600 overhouden is naar mijn idee (als je beiden fulltime werkt) niet erg veel. Als je straks minder gaat werken zullen jullie inderdaad minder overhouden en zal het, met een kindje erbij, af en toe vast wat krapper worden. Je zou dan natuurlijk wel minder kunnen gaan sparen voor de bruiloft/vakantie. Wij geven per maand 350 uit aan de opvang (1 kind kdv en 1 kind BSO), 30 per maand voor overblijf, 37 aan zwemles zoon, 35 dreumeszwemmen dochter, voetballen zoon 40 per kwartaal. Luiers dochter circa 30 per maand, doekjes ook circa 15 euro per maand. Wat kleding betreft ben ik geen goede graadmeter (geloof ik haha), ondanks dat ik van de uitverkoop houd geef ik toch zeker rond de 150 tot 200 per maand uit aan schoenen/kleding en voor "de seizoenen" ook zeker nog een paar honderd euro per jaar éxtra. Winterjassen, zomerkleding etc. Dit zou natuurlijk wel veel goedkoper kunnen, maar je geeft toch al gauw aardig wat geld uit per seizoen.
Ik vind 600 euro overhouden ook niet zoveel als je allebei fulltime werkt. Maar dat ligt natuurlijk ook nog aan wat voor functie jullie hebben Ik werk 24 uur en mn man 36 wij houden 1500 euro over en we hebben twee kinderen. We zijn wel meer gaan betalen voor water enz maar verder valt het reuze mee.
Poeh... wij zouden ook 600 overhouden inderdaad. Luiers en fles was altijd zo een 20,00 pw en dan wel gewoon nutrilon en pampers. Fruit en groenten maakte ik zelf, was goedkoper als potjes en had ik toch in huis voor onszelf. Vaak maakte ik grote hoeveelheden van alle 'restjes' en dat ging in de vriezer. nu zijn we 175,00 pm kwijt aan kinderopvang, hij eet met de pot mee en we kopen alleen nog luiers! Vaak in de aanbieding bij bol.com of wehkamp, maandboxen voor 35,00 ofzo. Verder is hij natuurlijk jarig, dan zijn we ook wel een klap geld kwijt en met sint en kerst ook. Denk bij elkaar zo een 300,00 ofzo? Maar dat is wat je er zelf van maakt. Hij heeft dit jaar een klein cadeautje gehad voor zijn verjaardag en krijgt dan van t voorjaar een fietsje. kleding kopen we niet heel veel, hij staat nu al een tijdje stil, maar binnenkort heb ik denk ik wel weer wat nodig, ivm een groeispurt, maar hij gaat nu natuurlijk steeds langer met kleding doen. Verder moet je wel bedenken, als je minder gaat werken en een kind hebt, gaan je g/w/l kosten omhoog en gebruiken de meeste mensen de auto vaker enzo. Ik hebgeen rijbewijs, dat scheelt. Wij sparen nu gewoon niet heel veel en gaan niet veel weg naar betaalde uitjes.
Hietr kosdt hij nu nogf 30 euro in de maand aan flesvoeding maar wij zijn al aan hert afbouwen.. Dan nog luiers a 2pakken in de maand grotere pakken van al die dus zebg 25 euro ruim genomen dan ook nog billendoekjes in de reclame kopen dan valt het wel mee. Of bij de action.. Dan nog fles aanschaf hebben hjierr difrax 8 euro per fles om de 6 tot 8 maanden vernieuwen spenen om de 6 weken.. Al met al kost ons kleintje nu met bijna 10maanden ongeveer 50 a 60 in de maand
Mijn tip is trouwens wel om verder te kijken dan alleen de kosten wanneer ze baby zijn. Naarmate kinderen ouder worden komen er ook weer andere kosten bij kijken. Kleding, uitjes, verjaardagsfeestjes van vriendjes, sport, hobby's, bso, bijdrage school, zwemles, eventueel sparen voor studie, meer boodschappen. Ik ben voor mijn zoon van 5 maandelijks meer kwijt dan voor mijn dochter van 1.5.