Niet tevreden over overkapping

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 20 okt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Hi dames

Ik heb via een goed aangeschreven bedrijf mijn tuin laten verbouwen. Die eigenaar is langs geweest om het e.e.a. door te nemen ook voor de overkapping.

Mijn buren hebben er vorig jaar 1 laten plaatsen en hij zei dat het mooi zou zijn om dezelfde maten aan te houden en ook een overstek te plaatsen zodat het meer 1 geheel is. Helemaal mee eens dus hier akkoord op gegeven. We hebben bij de buren in de tuin gekeken en hij nam de maatvoeringen van hen op via mijn tuin.

Nu is de overkapping bijna af, alleen nog elektra. Maar ik ben niet tevreden.

De overkapping is 30 cm verder naar achter geplaatst tov de buren. De overkapping is zo'n 30 cm hoger ook dus er is geen 'geheel' met de buren.

Verder heb ik glazen wanden laten zetten wat waarschijnlijk verkeerd is uitgemeten want ineens zitten er lelijke latjes tegen de balk aan waar de glaswand op bevestigd is. (Ik ben net terug van vakantie dus heb het eerder niet gezien).

Ook is mijn overstek open terwijl die van de buren gesloten is. Ik dacht dat die nog dicht gemaakt zou worden maar ik denk dat dit het is.. Plus daarbij had ik benoemd het ook in de winter te willen gebruiken (ik wilde nog de zijwanden isoleren dat was niet nodig zei hij) dus ik zei nog joh ik plaats wel een heater of 2. Nouja die vlieger gaat dus niet op want alles is open boven.

Ik heb al gemaild dat ik niet tevreden ben en of hij langs wil komen (had ik al eens gedaan omdat ie verder naar achter stond en ik dacht dat ze verkeerd gemeten hadden, hier kreeg ik alleen op; geen idee hoe dat kan).

Wat kan ik vragen/verlangen hiermee? Overkapping opnieuw plaatsen is geen optie natuurlijk maar kan ik verlangen dat ze de bovenkant alsnog dichtmaken en evt een financiële tegemoetkoming? Of heb ik gewoon pech?

We praten echt over veel geld en ik vind het er zelfs een beetje amateuristisch uitzien om eerlijk te zijn, helemaal vergeleken die van de buren die notabene door een beunhaas is geplaatst.:rolleyes::cry:

2. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Balen zeg..
    Heb je alles al betaald?

Ik zou vragen of ze langs willen komen en het er dan over hebben.

3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Nee ik kreeg een mail dat ik een betalingsachterstand had (ik had die mail niet gekregen) dus gezegd dit weekend te betalen voor de eerste 2 voorschotten.

Tot ik dus gister thuis kwam van vakantie en dit zag.. ik heb nu idd gevraagd of hij langs wil komen en nog niet betaald. Had ik anders wel gedaan maar daar wacht ik nog even mee.

4. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

In zou indd nog niks betalen totdat hij het in orde heeft gemaakt!

Zeebra en Syane vinden dit leuk.
  5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Ik zou hoog inzetten en aangeven dat je hebt afgesproken dat het precies hetzelfde zou worden als die van de buren. En dat dat niet zo is. Dus mag hij het zaakje afbreken en meenemen. Hier betaal je niet voor.
    Heb je trouwens zwart op wit een offerte?

Zeebra en Diiba vinden dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Waarom is de overkapping opnieuw plaatsen geen optie? Zij hebben hun werk niet goed uitgevoerd. Ik zou daar wel op inzetten en kijken wat zijn tegenvoorstel is. Hier heb je heel veel geld aan uitgegeven en als ik het goed begrijp ga je je hier alleen maar aan ergeren. Je schrijft dat hij hoger is, past het glas om die reden niet netjes? Gelijk een reden om het wel opnieuw te doen.

Zeebra, Mammavantwee, merah en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ik heb een offerte inderdaad maar daarin staat niet zwart op wit dat het hetzelfde zou worden als de buren. Dat hebben we mondeling besproken en was zijn idee. Ik wilde aanvankelijk geen overstek ivm meerprijs maar toen hij zei dan word het een mooi geheel met de buren kon ik alleen maar gelijk geven en ben ik daarmee akkoord gegaan.

@Dubbelgeluk nee het glaswerk is denk ik verkeerd uitgemeten in de breedte omdat er aan de middenbalk ineens latten bevestigd zitten en het glaswerk normaliter daarop bevestigd zou moeten worden (lijkt mij). Maar omdat er dus ook latten op zitten is de zijbalk die zorgt voor versteviging ook niet meer netjes bevestigd en wijkt iets af aan de bovenrand. Beetje lastig uitleggen, zal morgen even foto's maken voor een beter beeld.

8. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    965
    440
    63
    Vrouw
    Wat vervelend zeg!! Ik zou zeker niet te snel iets accepteren. Je hebt mondelinge afspraken gemaakt en betaald veel geld ervoor. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik nu meteen beginnen met een dossier opbouwen. Klinkt zwaar, maar als je dingen zwart op wit hebt staan sta je sterker.

Geef per e-mail aan dat de overkapping niet conform de afspraken is uitgevoerd. Dan per bullit wat er niet goed is. En tot slot dat je ervan uit gaat dat hij de overkapping aanpast conform de afspraken, met resumé, dit betekent dat dit en dat en dat… aangepast moet worden.

Beslis voor jezelf dat als de overkapping helemaal naar wens wordt, maar wel 30 cm naar achteren blijft staan, of je het dan akkoord vindt, en/of je dan ook nog een compensatie wil.

Hou je poot stijf en betaal nog even niks. Zet dat opkom de mail, dat je betaald als alles conform de afspraak is, en dat dat nu echt niet het geval is.

Succes!!

Zeebra, Nova1986, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ik zou niks betalen. Nog een email sturen met de mondelinge afspraken. Precies beschreven zoals bij de buren.

Waarom is er vanaf jullie tuin gemeten wat ze bij de buren hebben?

Wat een rot situatie want ze gaan echt niet vriendelijk reageren. Zou zorgen dat wanneer iemand langs komt je niet alleen bent. Anders nog jij tegen dat bedrijf.

Dan heb je nog een back up in wat ze zeggen en hoe ze reageren.

Syane vindt dit leuk.
  10. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.570
    113
    Ik zou een mail sturen dat er voordat er verder wordt gegaan met werkzaamheden, hij eerst moet komen kijken.
    Heb je tijdens jou afwezigheid niemand anders even de boel in de gaten laten houden?

11. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.240
    4.195
    113
    Vrouw
    Dit!

en als dat betekent dat alles opnieuw moet worden gedaan, dan is dat maar zo.

12. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland

Bijgevoegde bestanden:

Olympia vindt dit leuk.
  13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, dat is nogal een verschil met die van de buren qua afmeting. Die latjes overal tegenaan vind ik ook niet mooi, gaan waarschijnlijk ook anders verkleuren dan de balken.
    Ik denk dat wat meetfouten hebben gemaakt. Rot dat ze tijdens jullie afwezigheid dit kwamen doen. Daar heb je nu niets meer aan, maar ik laat niets doen zonder dat ik toezicht kan houden (en ik houd bij sommige mensen zelfs hun werktijden bij, de materialen die ze gebruiken enz.), want al meegemaakt dat ze het of verkeerd deden of teveel in rekening brachten. Op die manier kun je er meteen wat van zeggen.

Natuurlijk zijn mondelinge afspraken ook rechtsgeldig, maar bewijs maar eens dat je die gemaakt hebt.
    Ik zou hem eerst de kans geven om het zelf op te lossen en zwart op wit binnen welke termijn. Gebeurt dat niet, dan zou ik contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering.

14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Allereerst, wat een heerlijke ruimte, echt geweldig! Maar ik snap wel dat je vragen hebt.

Ik zou de eigenaar uitnodigen en je vragen stellen. Aangeven dat je teleurgesteld bent in de uitvoering en vooral de oplossing van de latjes en de positie zou ik duidelijkheid over willen. Voor mij zou die positie niet direct heel storend zijn, want ik hou wel van een beetje een eigen invulling geven (alles hetzelfde vind ik niet altijd mooier/ leuker), maar wel omdat het juist zijn idee was het mooi aan te laten sluiten. En die latjes zouden wellicht invloed kunnen hebben op de kwaliteit.

15. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.240
    4.195
    113
    Vrouw
    Dit!

overigens vind ik de ruimte schitterend, echt geweldig!

alleen: je bent niet tevreden, wat ik snap. Die latten kleuren straks niet mooi mee, er is ook nog een hoek open en is niet gelijk met de buren, zoals wel is afgesproken. Overigens zou ik daar misschien mij niet aan storen.

jij bent niet tevreden: punt

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Lastig want ik heb werkelijk geen idee hoe het eruit had moeten zien. Maar je hebt je bepaald beeld en dat konden ze werkelijk zien bij de buren.

Probeer als nog zoveel mogelijk op papier te zetten.

Wel lastig want je gaat er van uit dat je het zelfde krijgt. Hadden we met de schutting. Buren rechts wou nieuwe schutting zoals een paar deuren verder.
    Plaatsen rechts ging goed en zo hadden we aan 1 kant een schutting.

Plaatsen met links ging moeizaam want het zelfde bedrijf zou het ook zetten aan de andere kant van de tuin. In eens kon het niet, reageerde ze niet op email, gooide ze er in eens een datum in dat ze kwamen wanneer we helemaal niet konden.
    Tig emails om aan te gegeven dat het een offerte was en we nadat gedoe niet meer in zee gingen.

Een ander de schutting laten plaatsen. Maar ook aan gegeven dat het dezelfde moest zijn. dan krijg je dat op de email en kloppen de afmetingen wel en moet je maar vanuit gaan dat ze het goed doen. Was wel thuis dus kon alles bekijken en betaalde ook achteraf.

Hoe weet je dat de ander een beunhaas is? Misschien wel een goede hobbyist

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Foto’s gezien. Wij hebben zelf ook een dergelijke overkapping (geen glas erbij) en die latjes dat klopt echt niet. Waarschijnlijk meetfouten gemaakt en het zo opgelost. Wij hebben ons echt verdiept in veel overkapppingen en zijn op veel plekken gaan kijken. Dit heeft niemand. Vraag is ook of het gaat werken en schuiven. En hoe waterdicht het is. Nog los van de andere kleur hout. En is het wel geïmpregneerd hout?

Het hoogteverschil met de buren vind ik persoonlijk niet storend. Het lengte verschil met de buren weet ik niet zo goed. Daarvoor zou ik echt in de ruimte moeten staan om te ervaren hoe het voelt.

Sluiten de glazen panelen wel mooi op elkaar aan? Komt er geen tocht door?
    En de afwerking moeten ze gewoon goed doen.

Dat gezegd hebbende…. Hoe wordt het als ze alles opnieuw zouden plaatsen? Stel je wilt het langer hebben zie je dan waar eerst de palen hebben gestaan?
    Ik vraag me af of ze het zonder zichtbare schade kunnen afbreken en opnieuw opbouwen als je andere maten hanteert.
    Als dat niet kan dan zou ik de huidige maten aanhouden maar wel eisen dat ze het opnieuw maar dan goed in elkaar zetten cq nieuwe materialen bestellen om dat te realiseren.
    Echt niet hiervoor betalen hoor!

Kijk eens goed wat op de offerte staat qua maten en afmetingen en materialen. Meet zelf ook de dingen op om te kijken of het klopt. Hebben ze geen tekeningen of foto’s bijgevoegd?

18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    #18 Neuzeke, 21 okt 2024
    Laatst bewerkt: 21 okt 2024
    Het enige waar ik vragen over zou hebben zijn de latjes.
    Daar is mss een verklaring voor?

De rest tja ik vind het zeer netjes ogen.
    De hoogte en diepte hetzelfde als bij de buren word volgens mij een groot deel bepaald door uw terras hoogt en lengte.
    Dat zal ook uw woord tegen dat van hen worden vermoed ik.

Volledig herdoen zal op basis van een offerte zonder uitzicht beschrijvingen niet gebeuren maar je kan wel uw vragen stellen natuurlijk.

19. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    De latjes ertussen zouden mij ook storen en lijkt mij idd een fout in het meten.
    Wel vind ik jullie overhang veel mooier dan bij de buren en ziet het geheel er heel netjes uit!
    De paal in het midden heeft maar aan 1 kant een steun, wat is daar de reden van? Dat zou mij dan weer wel storen :oops:

Dat hij groter en hoger is uitgevallen zou ik zelf juist alleen maar bij mee zijn. Ik denk ook dat jullie zelf beter hadden moeten aangeven welke maten je precies had gewild. Het nameten vanuit jullie tuin is natte vingerwerk en daarbij hebben ze gewoon rekening te houden met de deurpanelen. Alleen lijkt er daar wel iets mis gegaan te zijn en dat zou ik zeker navragen.

20. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Viel mij ook direct op.
    Zoiets zou ik ook vragen om gelijk te maken.
    Puur voor het oog :D

brownielover vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina