De telling bij IVF/ICSI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Elmo, 7 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hey meiden,

Laatst hadden we het over verzekeringen enzo. Ik weet niet meer precies met wie we toen waren maar omdag de aantal IVF'ers behoorlijk toeneemt lijkt het me een infostukje waard.
    Ik krijg net het Freya magezine in de bus en mijn oog valt met openslaan op verzekeringskwesties.
    Ik Quote Freya:

De Telling

Een vraag, die ook regelmatig bij ons panel terugkeer is: "begint de telling van de IVF/ICSI- behandeling opnieuw wanneer ik van verzekering verander?"Het antwoord hierop is NEE. Het gaat echt om uw 1e 2e of 3e behandeling, dus NIET per kalenderjaar of per verzekeraar. Er is echter 1 uitzondering: na een zwangerschap van 12 weken of meer begint de telling opnieuw.

Vooral het laatste (wat ik vet heb gemaakt) lijkt me wel van toepassing hier. Hier was laatst ook wat onduidelijkheid over. Meiden, als je begint met IVF/ICSI zorg dat dat je echt goed ingelicht bent, het gaat om zo veel geld!

Elmo

2. Niet meer actief

hoi meid
    fijn dat je de info hier neer zet

3. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Kan me dat nog herinneren dat het onduidelijk was, maar zoals je zo dus het artikel uit Freya citeerd moet ik je toch gelijk geven.

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Weer iets opgehelderd! hihi

5. Nollie

Nollie Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.076
    0
    0
    Zuid Holland
    Thanxs voor de info Elmo!

Liefs Nollie

6. ElviraR

ElviraR VIP lid

28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Thnx Elmo.
    Ik heb vorige week een mail gestuurd naar IZZ. Dat ik het er niet mee eens ben dat een cryo terugplaatsing ook als poging telt. Ik heb ze een artikel gekopieerd vanuit Freya, waarin minister Hoogevorst aangeeft dat hij vindt dat dit bij de poging hoort waaruit het ontstaan is. Ik zou binnen 5 dagen bericht krijgen...dus niet....
    Ze hebben het voorgelegd aan hun medisch adviseur. Ben benieuwd wat eruit komt. Ik heb aangegeven dat ik anders mogelijk overstap op een andere verzekering...
    Ik houd jullie op de hoogte.

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij ons geeft het ziekenhuis deze poging cadeau! Of je ziekenfonds hem nou vergoed of niet....het ziekenhuis declareert hem niet! Dat vind ik ook wel een goeie. Maar ik ben het met je eens dat hij hoort bij de poging waarin hij is ontstaan. Goed dat je het aankaart en ik ben heel benieuwd naar de reactie!

Elmo

8. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    ElviraR ik ben ook benieuwd wat je voor reactie krijgt. Ik geef je ook groot gelijk hoor. Maar ook bij mij in het ziekenhuis telt de cryopoging mee met de IVF behandeling (ze declareren gewoon dan pas). Dus ik weet dat ik makkelijk praten heb. Maar als ze negatief reageren is het idd een goede reden om over te stappen naar een andere verzekering! Wens je succes!

9. ElviraR

ElviraR VIP lid

28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Thnx! Ik zal maandag in Maastricht ook eens vragen hoe ze er daar mee omgaan. Al weet ik niet of die eerste gyn dat weet. Die hoort nl nog niet bij het IVF team...Kan altijd proberen toch?

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Anders stelt hij misschien wel voor om het even na te vragen...1 telefoontje is genoeg lijkt mij.
    Als het goed is is daar duidelijkheid over binnen het ziekenhuis.
    Succes meid...maandag komt dichterbij.

Elmo

11. ElviraR

ElviraR VIP lid

28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Klopt, ik kan het altijd proberen he ;)
    En maandag, dat is het inmiddels al :D
    Ben benieuwd hoe lang IZZ nog op zich laat wachten...Heb toch duidelijk aangegeven op tijd antwoord te willen om nog de mogelijkheid te hebben om over te stappen!

12. Nollie

Nollie Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.076
    0
    0
    Zuid Holland
    Goedemorgen meiden ff een vraagje;

Ik heb eind januari het IVF-intake gesprek, maar moet ik vantevoren mijn zorgverzekeraar DSW hiervan al op de hoogte brengen? Of gebeurt dat pas na de 25e?

Alvast bedankt!

Groetjes Nollie

13. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Ik denk dat je er bij eventueel overstappen wel heel goed opmoet letten wat de nieuwe voorwaarden zijn. FBTO gaat er bijvoorbeeld van uit dat je eerst 24 maanden premie moet betalen voordat je in aanmerking komt voor vergoeding van IVF! De krentenkakkers!

14. ElviraR

ElviraR VIP lid

28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Volgens de gyn van vandaag wordt een cryo TP niet als poging gedeclareerd. In dat geval blijf ik bij IZZ. Ben evengoed benieuwd naar hun reaktie!

Nollie; ik weet ook niet wanneer je dat aan moet vragen. Ik neem aan na de intake pas...

15. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Nollie ik kreeg gegevens opgestuurd voor maken van afspraak voor IVF spreekuur en ook kreeg ik van tevoren al een machtiging om op te sturen. Ik heb vorige week pas afspraak gehad, maar had kleine week daarvoor machtiging opgestuurd. Van mijn verzekering kreeg ik bericht terug dat ze geen machtiging hoefden, maar dat ik wel aan aantal voorwaarden moest voldoen (de behandeling moet plaatsvinden bij vrouwelijke verzekerde op verwijzing van gyn of uroloog, er moet sprake zijn van algemeen aanvaardbare medische indicatie en de behandeling wordt uitgevoerd bij Nederlands ziekenhuis dat hiervoor een vergunning heeft.) Maar ik denk dat het belangrijk is dat volgend jaar ook de 1e poging in basispakket zit. Ik denk dat jij dit nu niet vantevoren hoeft aan te geven, aangezien je in jan pas intake gesprek hebt. Maar als je het zeker wilt weten kun je natuurlijk altijd je eigen verzekering bellen. Succes.

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij ons geven ze de machtiging zo laat mogelijk. Aan de ene kant niet handig maar aan de andere kant wel begrijpelijk.
    Verzekeraars geven een machtiging af voor een bepaalde tijd. Als je op een wachtlijst moet ofzo...kan het maar zo zijn dat de tijd dan al bijna verstreken is. Bij ons kreeg ik geloof ik 11 maanden (dit was een foutje, had 6 moeten zijn) dus kon precies al mijn eigen cyclus behandelingen erin doen. Alle anderen moeten tussentijds een nieuwe aanvragen.

Kortom: wees dus niet TE vroeg (als je ook een termijn hebt) anders heb je er zo vreselijk veel papierwerk van.

Succes!

Elmo

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij ons geven ze de machtiging zo laat mogelijk. Aan de ene kant niet handig maar aan de andere kant wel begrijpelijk.
    Verzekeraars geven een machtiging af voor een bepaalde tijd. Als je op een wachtlijst moet ofzo...kan het maar zo zijn dat de tijd dan al bijna verstreken is. Bij ons kreeg ik geloof ik 11 maanden (dit was een foutje, had 6 moeten zijn) dus kon precies al mijn eigen cyclus behandelingen erin doen. Alle anderen moeten tussentijds een nieuwe aanvragen.

Kortom: wees dus niet TE vroeg (als je ook een termijn hebt) anders heb je er zo vreselijk veel papierwerk van.

Succes!

Elmo

18. ElviraR

ElviraR VIP lid

28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Ik heb antwoord van IZZ :D

U geeft aan dat u graag voor 1 januari 2007 een antwoord wil hebben op uw vraag. Graag geef ik u mijn reactie.

Ik heb contact hierover opgenomen met ons medisch adviseur. Minister Hogervorst heeft inderdaad halverwege dit jaar de door u aangegeven uitspraak gedaan. Hier is verder geen actie op ondernomen. Onlangs is besloten om dit per 1 januari 2007 op te nemen in de Zorgverzekeringswet.

Vanaf 1 januari 2007 geldt dus dat het terugplaatsen van ingevroren embryo's onder de IVF behandeling valt waaruit zij zijn ontstaan. Indien er tijdens de IVF behandeling meerdere bruikbare embryo's ontstaan, kunnen deze worden ingevroren en in een later stadium worden teruggeplaatst. Deze terugplaatsingen gelden dan niet als de tweede of zelfs derde IVF behandeling."

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

Klopt! De verpleegkundige van ons gesprek van gisteren heeft dat ook bevestigd...maar zij deden dit al voor nop. Cadeau'tje van het UMCG ;)

20. ElviraR

ElviraR VIP lid

28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    De gyn van AZM zei ook dat zij dat niet als poging zien, maar ik ga nog liever voor 200 % safe :D Ben nu dus helemaal tevreden! Er staat ons een zee vol kansen te roepen in 2007 ;)

Deel Deze Pagina