geen idee waar ik deze vraag neer moet zetten maar doe het hier maar even heb hem ook al bij stel je vraag aan de verloskundige staan maar misschien mensen met de zelfde ervaring hier in mijn zwangerschap van milan heb ik aan het einde zwangerschapsvergiftiging gehad wij willen als de natuur het toelaat graag nog meer kindjes, nu nog niet hoor, maar hoor van mensen dat ik daar goed over na moet denken omdat ik al zwangerschapsvergiftiging heb gehad zelfs iemand die zei weet niet of het slim is uberhaubt nog zwanger te worden want je hebt een verhoogde kans om het weer te krijgen sommige zeggen weer dat dat onzin is maar het houd me toch bezig zijn hier mama`s die dit ook hebben gehad en weten hoe het zit met een 2e zwangerschap? liefs kim
Ik kreeg er pas de laatste weken echt last van en niet in erge mate. Maar ik heb wel aan mijn vk in het ziekenhuis destijds gevraagd of het dan betekende dat ik bij een tweede een verhoogd risico erop had, maar dat was niet het geval volgens haar. Overigens vond ik de volgende informatie online en heb dit wel vaker gehoord: In een tweede zwangerschap, waarbij het lichaam gedurende de vorige zwangerschap heeft kunnen wennen aan het lichaamsvreemde genetisch materiaal van de vader dat aanwezig is in de moederkoek, komt pre-eclampsie minder vaak voor. Dit geldt echter weer niet als een tweede of volgende zwangerschap van een andere partner is.
ik heb ook zwangerschapsvergifteging gehad. Ook op het laatst. In het ziekenhuis zeiden ze dat ik niet gelijk de kans had om het bij de volgende zwangerschap ook te krijgen. En de verloskundige zei dat je het bij de vogende vaak wat later krijgt dan bij de eerste ALS je het al weer terug krijgt. Aan gezien jij het ook later in je zwangerschap had zou ik er niet zo bang voor zijn. gewoon jezelf goed in de gaten houden.... Hoewel ik het nu bij deze zwangerschap ook wel spannend vind hoor, omdat het bi jde bevalling erg slecht ging....en wil heeeel graag thuis bevallen bij deze. Nou ja, tegen mij werd iig gezegd, niet druk om maken. doe ik dan ook maar...
Ik heb het met me 2e zs al gekregen bij 25 wkn, en me dochter werd erdoor met 27 wkn gehaald. Nu bij me 3e zs nog geen symptoom te bekennen. Ben hier natuurlijk heel erg blij mee maar ben er natuurlijk nog niet. Ze zegge dat als je het weer krijgt je het later in de zs krijgt. (hoop natuurlijk van niet.) En of je een andere partner heb ja of te nee, die heb ik nu wel en dan schijnt de kans dat je het krijgt ook weer hoger te liggen. Al weet ik soms niet wat ik moet geloven, aangezien het hier tot nu toe nog prima gaat.
Heb ook pre-eclampsie en Hellp gehad vanaf 29 weken. Daarvoor div. prius onderzoeken in Nijmegen gehad. Ze zeggen dat het meestal bij de volgende later of zelfs niet komt. Maar zorg dat je evt. onder de begleiding van een gynaecoloog komt te staan en niet een verloskundige. Gynaecoloog houdt je dan vanaf het begin in de gaten. Maar zelfs mij is het niet afgeraden om voor een 2e te gaan.
Ik heb ook zw-vergiftiging gehad aan het einde. De gyn heeft nu tegen mij gezegd dat de kans dat ik het weer krijg minder dan 10% is en dat ik me daar niet druk over hoef te maken. Een vriendin van mij heeft het ook gehad bij de 1ste en bij de 2e niet.
Hier gelukkig geen ervaring mee, maar 2 vriendinnen wel bij de eerste en bij de volgende kinderen niet (eentje heeft er 3 en eentje 4). Zou me er dus niet zo heel veel zorgen over maken!
Ikzelf (nog) niet, maar mn moeder heeft het bij de eerste gehad. Daarna kwam ik, en daarna mijn broertje, en bij ons was er beiden niets! Dus bij mijn moeder ging het niet op.
Bij mij is het bij de eerste zwangerschap bij 36 weken geconstateerd en ben ik ingeleid. Ze (de vk's) zeiden toen ook tegen mij dat het bij een volgende zwangerschap niet zo snel zo zal zijn omdat je lichaam het 'vreemde' al kent. Maar prompt bij 36 weken weken was het weer 'mis'. Weer ingeleid. De tweeling is geboren met 36+2 en de derde bij 36+4. De gyn zei na deze bevalling tegen ons dat de kans wel aanwezig zou zijn dat ik het bij een volgende zwangerschap weer zou krijgen, maar dat het dan hoogstwaarschijnlijk minder ernstig en later in de zw-schap zich openbaart. het werd mij niet afgeraden nog eens zwanger te worden en ik mag ook gewoon onder controle bij de vk. Ze hebben bij mij niet vast kunnen stellen of het de tweede keer minder erg was omdat ze het aantal eiwitten in de urine de eerste keer niet hebben gemeten omdat ze aan de hand van de echo van twee weken daarvoor zagen dat ze te weinig gegroeid waren en het dus geen zin meer had te wachten met bevallen. De tweede keer hebben ze het wel gemeten door 24 uur urine op te sparen en vonden ze het ook verstandiger om te beginnen met inleiden. Ik ben er dus helemaal niet bang voor dat het weer mis zal gaan, maar dat komt ook mede doordat ik er zelf weinig lichamelijk last van heb gehad. Mijn bloeddruk was wat hoger, maar verder voelde ik me nogsteeds goed en was ik er niet ziek van. Doordat het dus vrij laat in de zwangerschappen kwam hoefden we ook niet te wachten tot het erger werd en kon ik gelijk bevallen. Ik heb bij de intake bij de vk deze keer wel aangegeven dat ik vanaf 30 weken iedere week mijn urine gecontroleert wil hebben en niet pas bij 36 weken eens een keertje....
bedankt voor jullie antwoorden en blij te horen dat het allemaal verder goed is gegaan met jullie helaas wel bij jou marjan ben gewoon onvoldoende ingelicht over hoe verder bij een volgende het ging ook allemaal zo snel ik moet ook zeggen dat ik het hellp syndroom had hoor dacht dat dat het zelfde was als zwangerschapsvergiftiging maar dit is dus niet zo vandaar die toeters en bellen allemaal achteraf ben ik blij dat ik dit toen niet wist want ik moest nog bevallen morgen moet ik toch naar mijn huisarts en zal het er ook eens met hem over hebben liefs kim
Kim, je kunt ook je verloskundige/gyn bellen en een afspraak maken om er over te praten voordat je weer probeert zwanger te worden. Dan kun je gewoon even rustig er over praten en je twijfels uitspreken en zeggen dat je zoveel verschillende verhalen er over hoort. Ook daar zijn verloskundigen voor hoor, je kunt gewoon een 'pre-conceptie-afspraak' maken. Succes met het uitzoeken en je keuze!