Helaas kwamen we er bij onze eerste echo, afgelopen dinsdag achter dat het hartje van onze uk niet meer klopte.. Waarschijnlijk al een week niet meer.. Ik had geen pijn gehad of bloedverlies, dus het kwam totaal onverwacht en we zijn er ook echt kapot van.. Nu heeft de VK mij de verschillende optie's voorgelegd, en ze raadde me aan om het een weekje aan te kijken, en mocht ik dan nog geen echte miskraam hebben gehad, om dan voor de pillen te gaan. Dit leek mij ook het fijnste.. Ik denk ook dat dat het gaat worden, want er is nogsteeds geen teken dat het ukje eruit gaat komen.. Nogsteeds geen bruin/bloed verlies, nogsteeds geen pijn helemaal niks.. Maar hoe gaat de miskraam nu precies? Werken die pillen meteen of duurt dat even? En gaat het erg veel pijn doen? Mijn vriend en ik hebben het er al over gehad dat we het toch wel weer graag willen proberen om zwanger te worden.. Wanneer precies weten we nog niet, eerst maar de miskraam afwachten. Maar vanaf wanneer kan je het weer proberen? Gelijk na een MK of na je 1e ongesteldheid?
De pillen breng je vaginaal in en beginnen na een paar uur te werken. Zelf heb ik ze om 19.00 uur ingebracht en daarna een half uurtje gaan liggen. Rond 21.00 uur begin ik echt wel iets te voelen in mijn buik en om 23.00 uur had ik echt behoorlijke buikpijn te vergelijken met weeen. Ik heb niet veel bloed verloren, maar sommige meiden verliezen best heftig wat bloed, dus houdt daar rekening mee. Uiteindelijk ben ik rond 01.00 uur het vruchtje verloren. Ik had het eerst niet door, dacht dat het weer een bloedstolseltje was, maar omdat de buikpijn ineens weg was, toch maar even gekeken. Kort daarna begon de buikpijn weer wat toe te nemen en heb nog een paar uur best wat buikpijn gehad. Gelukkig op een gegeven moment in slaap gevallen en de volgende ochtend en dagan daarna nog lichte buikpijn en behoorlijk vloeien. Hoeveel pijn het doet is per persoon verschillend net als een bevalling. Ik vond het best pijnlijk, maar was wel erg blij toen het voorbij was. Denk dat als ik het ooit weer zou moeten doen, ik het weer met de pillen zou doen. Je hoort vaak alleen maar de slechte ervaringen met die pillen, maar ik was er uiteindelijk wel blij mee. Je mag in principe direct weer voor een zwangerschap gaan. Let er wel op dat je cyclus door de war kan zijn door de mk, dus dat alles wat later komt. Sommige mensen kiezen er voor om 1 menstruatie af te wachten omdat je dan bijna zeker weet dat alles weer normaal werkt en je lijf nog een keer een inwendige schoonmaak heeft gemaakt zodat echt alle troep eruit is. Heel veel sterkte ermee, het is nogal wat...
bij mij is het spontaan gekomen, dus kan niet over je eerste vraag antwoord geven. Maar over het opnieuw proberen, er is geen medische reden om je eerste menstruatie te wachten. Het gaat vooral om je geestelijke gesteldheid. Laat het eerst even bezinken, tis nog vers allemaal.
@ Collo - bedankt voor je uitleg! Mij lijken die pillen ook het fijnste, want dan kan je het lekker thuis doen, en je maakt het bewust mee. In het ziekenhuis is het toch heel anders, en je merkt er niks van.. Het is ineens weg.. Met die pillen lijkt me dat je het wat meer beseft en meemaakt allemaal, en het daardoor misschien ook wat beter af kan sluiten. @Tulip - hoop dat het bij mij ook spontaan komt, maar heb er weinig vertrouwen in.. Het kindje is nu 1,5 / 2 weken overleden, en er is ook nog geen enkel tegen dat het gaat gebeuren. Voel me nog hetzelfde als alle andere weken.. Ja het hoeft van mij ook niet meteen na de mk zeg maar.. Moet het toch ook allemaal een plekje geven, het is natuurlijk behoorlijk heftig allemaal.. We hebben ook nog niet besproken wanneer we weer gaan beginnen. We zien het allemaal wel Eerst dit maar even "overleven" en dan zien we wel weer verder!
LittleAngel Ik wilde in eerste instantie een curettage, maar zo is het prima gegaan. Ik heb 8-9 dagen gewacht of het vanzelf zou komen en toen was ik het echt beu. Wilde er zo graag vanaf zodat ik door zou kunnen. Vind het wel bijzonder dat je het allemaal zo wilt meemaken. Het is inderdaad wel een goede afsluiting, hoewel geestelijk je daarna nog wel wat voor je kiezen krijgt. Gewoon even afwachten en je merkt vanzelf wanneer je er klaar voor bent, al blijft het moment dat je de pillen daadwerkelijk in gaat brengen wel heel raar, naar en een beetje eng(vond ik) omdat het daarna onomkeerbaar was. Nogmaals heel veel sterkte. Als ik je nog een tip mag geven, praat er over met mensen. Ik ben er heel open over geweest, ook op mijn werk wisten ze ervan en ik heb naast een heleboel sms-jes/mailtjes etc van collega's ook, toen ik terug was, mijn verhaal wel 30 keer verteld. Dat heeft mij goed gedaan.
He meis, Ik heb 2x een curettage gehad, ik had gehoord dat die pillen echt verschrikkelijk zijn, ( geen idee of dat echt zo is ) plus ik zag het gewoon niet zitten om daar op te gaan zitten wachten... maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.... ( ik ben 2x in het Jozef geholpen en ik kan daar alleen maar positief over zijn! ) over het weer zwanger worden, dat ligt geheel aan jullie zelf, als je er klaar voor bent moet je er gewoon voor gaan! heel veel sterkte *knuf*
@Collo - ja ben het nu ook wel een beetje beu hoor.. Het kindje is nu bijna 2 weken overleden, en tot nu toe nogsteeds geen teken dat het gaat komen. Dus ik ga maandag de VK weer bellen. Die zei ook, als ik eenmaal de pillen heb, kan ik zelf bepalen wanneer ik die inbreng. Wordt sowieso pas einde vd week, want woensdag ben ik jarig.. Maar het idee dat je het zelf kan bepalen vind ik wel fijn. Al zal het sowieso een rot ervaring zijn natuurlijk.. Maar het lijkt me fijn om dan lekker thuis te zijn, en te doen wat ik zelf wil. Al wil ik keihard krijsen of gillen, niemand die er last van heeft (behalve m'n vriend dan..)Mij lijkt het idd ook ontzettend eng, omdat het dan echt "echt" wordt zeg maar. Praten probeer ik ook zoveel mogelijk, degene die wisten dat ik zwanger was (familie en collega's) weten inmiddels ook dat ik een miskraam heb gehad (of nou ja, half heb gehad en nog half ga krijgen) en heb ook ontzettend lieve berichtjes gehad. Deed me wel goed Erover praten blijf ik wel lastig vinden.. Maar ja, we weten het ook pas een paar dagen dus dat is ook niet zo raar.. @ Rossi- bedankt! Curretage lijkt mij persoonlijk weer niks.. Het is onder narcose, je krijgt een dag opnamen, en je beschadigd er ook weer je baarmoeder mee.. (iig dat is wat de VK me zei) maar zowel de curretage als de pillen zullen allebei wel hun voors en tegens hebben. Het blijft sowieso heel rot natuurlijk.. Hoop ook echt dat het met de pillen gewoon klaar en schoon is, en ik niet alsnog ook een curretage moet. Maar dat zal even afwachten worden.. En jij gefeliciteerd zie ik! Leuk hoor!
jah helemaal gelijk het is en blijft gewoon sjit! Ik ben ook nog steeds iedere dag bang dat het weer misgaat! Gelukkig loop ik nu bij de gyn en niet meer bij de VK ( niet meer in Gouda/Waddinxveen overigens want ben inmiddels verhuisd ) ik ga voor je duimen dat alles goed gaat!
Dat vond ik zelf iig wel steeds een belangrijk deel van de verwerking: het bewuste meemaken dat het vruchtje echt loskwam en mijn lijf het dus afgestoten had. Mijn tweede miskraam met cytotec gedaan, en dat werkt idd na een paar uur. De gyn gaf hier toen aan dat het kan verschillen hoe lang het werkt: soms na een paar uur al, soms na een halve dag en soms is een herhalingsdosis nodig. Ik heb bij de cytotec weinig gebloed, terwijl ik bij mijn eerste miskraam, die toch nog spontaan kwam voordat we uiteindelijk de pillen gingen gebruiken, ik half leeggebloed ben. Bloedverlies kan heftiger zijn, maar hoeft dus idd niet. Zorg vooral dat je niet alleen thuis bent als je de pillen gaat inbrengen, en als je zoveel bloed verliest dat je licht in je hoofd wordt, dan moet je altijd even bellen. Je hoeft idd niet te wachten tot je weer ongesteld bent geweest, dat is helemaal aan jezelf. Zeker als je cyclus toch even weer nodig heeft om terug op gang te komen, kan het goed zijn dat je er gewoon snel weer voor wilt gaan. Laat dat lekker op je afkomen, dat merk je vanzelf bij jezelf.
Je kan gelijk na een miskraam weer zwanger worden. Als je lichaam het uiteraard weer toelaat. Ikzelf ben direct erna weer zwanger geraakt.
@ Rossi- wat toevallig dat je zo dichtbij hebt gewoond! Ik ga ook voor jou duimen dat alles goed blijft gaan! @ Rozemarijke - ja m'n vriend zal er ook bij zijn als het goed is.. Ik wil de pillen 's middags in gaan nemen, en hou sowieso m'n mobiel bij de hand mocht het al snel werken en niet goed gaan en m'n vriend is nog niet thuis. Ja we zijn er ook nogsteeds niet uit of we gelijk weer gaan beginnen of niet.. Ene kant wil ik heel graag wil zwanger zijn. Vond het prachtig en wil niets liever dan een kindje. Maar vind het nu ook doodeng omdat ik bang ben dat het weer mis gaat.. Maar ja,, eerst de MK maar afwachten, en dat rustig verwerken en dan zien we wel weer verder.. @Girl- super zeg! Gefeliciteerd! Hoop dat het bij ons ook snel weer raak is als we weer beginnen Nou morgen de VK bellen.. De week is bijna voorbij, maar t kindje is nogsteeds niet van plan om er op eige houtje uit te komen.. Zie aan de ene kant er erg tegen op om te bellen, want dan is het echt klaar.. Aan de andere kant wil ik het graag, dan heb ik het maar gehad, kunnen we het verwerken en weer verder.. Zo rot dit.. Had nooit verwacht dat dit me zou overkomen..
ik heb vandaag miskraam gehad wist niet dat ik zwangerwas waarschijnlijk was is het al 4 weken mis heb namelijk 3 weken geleden negatief getest dus hebben nu zitten rekenen en heb foto van gemaakt en ze denkt dat het ongeveer 6 weken was toen het misging.
Aahh wat vervelend zeg.. Sterkte!! @ hier - morgen om 2uur een afspraak in het ziekenhuis. Wordt gelukkig eerst nog een echo gemaakt, want ik had mezelf eerst redelijk zover dat de zwangerschap over is, maar zit nu aan alle kante weer te twijfelen.. M'n lichaam schreeuwt nog net niet ik ben zwanger.. Heb nogsteeds rugpijn, pijnlijke borsten, weer grotere borsten, m'n buik is weer gegroeid, ben nogsteeds moe, heb nogmeer last van puisjes gekregen, rommelende darmen, sinds een week misselijk 's ochtends (hiervoor geen last van gehad) soms totaal geen behoefte aan eten, en ook nergens trek in. Zit gewoon vol zeg maar. Zo vervelend.. Maakt me vreselijk onzeker..
Ik vond het ook erg fijn dat ik in het ziekenhuis nog een echo kreeg om te bevestigen dat het niet goed zat. Iets in je houdt toch op de een of andere manier een sprankje hoop. Ga je nu trouwens Cytotec vragen of ga je toch voor een curettage? Sterkte in ieder geval morgen..
Ja het was een heel gedoe in t ziekenhuis. Heb 3x moeten vragen naar een echo :S Werd 2x gezegd dat die niet werd gedaan, maar de verloskundige had gezegd dat ik die wel kreeg, en wou t ook heel graag. Uiteindelijk toch gehad.. Toch wel fijn een extra bevestiging. (al hoopte ik natuurlijk op een wonder) Ik ben voor de pillen gegaan. Zou ze vandaag innemen, want ik was gister jarig. Maar net met afvegen had ik bloed en in de wc lag ook bloed. Het is dus vanzelf op gang gekomen! Vind ik toch wel heel fijn, want natuurlijk schijnt toch wel fijner te zijn dan met medicijnen. Dus heb de vk gebeld, en die zei dat ik het ook mocht afwachten. En als het me te lang duurt mag ik alsnog de pillen innemen Dus dat is wel prettig. Nu maar afwachten of het door gaat zetten..
@LittleAngel: heel veel sterkte! Luister goed naar je eigen lichaam. Bij mij is het afgelopen dinsdag uiteindelijk losgekomen, dus weet precies waar je nu tegen aan hikt. Succes!