postnatale depressie bij de eerste. Bij de 2de ook?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door miranda22, 4 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miranda22

miranda22 Bekend lid

5 jul 2007
    771
    0
    0
    mama
    heerhugowaard
    Hallo hier allemaal,

Na me eerste bevalling heb ik heel erg veel last gehad van een postnatale depressie. Dit heb ik zelf zonder medicatie overwonnen en het heeft allemaal wel eve geduurd maar uit eindelijk ging het allemaal goed!
    Nou ben ik 32 weken zwanger van de 2de en begon mijn gyn bij het laatste bezoek er over dat ik er wel rekening mee moet houden dat het na de bevalling weer terug kan komen en dat dit wel vaak gebeurd.
    Na dit gesprek heb ik het gevoel weer een beetje in een dip te raken, voel me echt bluh! In het bevalings topic waar ik af en toe mee babbel heeft iedereen het over zware nesteldrang en ik heb dit dus helemaal niet! Mijn man is internationaal vrachtwagen chauffeur dus heel veel weg dus zit veel alleen. Ben zo bang dat ik weer een depressie krijg.
    Zijn er hier ook dames die na de eerste een depressie hebben gehad en nu weer zwanger zijn? Hoe gaan jullie hier mee om en zijn er nog dingen die jullie doen om het niet zo ver te laten komen? De gyn had het over de pop poli alleen wil ik dat dus niet, heb net alles een beetje een plekje kunnen geven en wil niet weer alles op rakelen ben erg bang dat ik hier juist weer een depressie van krijg.

Alvast bedankt
    groetjes miranda

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik lees even mee...
    Hier ook nr2 onderweg en een PND de 1e keer.

Ik hoor om me heen beide verhalen. De ene zegt, het kan heftiger terugkomen. Anderen zeggen juist dat het vaak minder heftig is, omdat je het herkent en eerder aan de bel zou trekken. Het is dus een verrassing hoe dat bij nr 2 gaat uitpakken.

3. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Een kennisje van me heeft bij de 1e een zware PND gehad maar na de 2e is het helemaal niet terug gekomen.

Heb er zelf (nog) geen ervaring mee maar ik dacht ik meld het eventjes. ;)

4. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hej Miranda,

Tjonge, wat knap van je zeg om bij de eerste de postnatale depressie zonder medicatie overwonnen te hebben!
    Ik zou, hoe makkelijk zeggen het misschien ook is, als ik jou was niet té bang zijn om weer een depressie te krijgen. Ik spreek uit eigen ervaring dat je je hoofd behoorlijk gek kan maken door je angstig te maken, terwijl dat vaak achteraf helemaal niet nodig was. Ik heb me in het begin van de zwangerschap vaak heel down gevoeld, en was zó bang dat ik dit ook na de bevalling zou houden en straks een postnatele depressie krijg! Ik was zelfs bang om kinderen en zo te zien, terwijl ik voor mijn zwangerschap zo dol op kinderen was.. Ik kan er nu veel nuchterder over nadenken, ik hou straks zielsveel van m'n kindje, dat weet ik 100% zeker! En mócht me het desondanks toch overkomen, dan trek ik direct aan de bel..
    En het is echt zo Vlinder zegt; ik ken er ook meerderen die een postnatale depressie gehad hebben bij de eerste en bij de anderen helemaal niet weer, toen was het juist andersom; ze zaten volop op een roze wolk. Ze zeggen dat het goed is om direct veel vitamine B te slikken na de bevalling, maar wat hiervan goed/waar is, weet ik eerlijk gezegd niet!
    Heel veel sterkte in elk geval en ik hoop van harte dat het goed met je mag blijven gaan!

5. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ik heb bij de eerste ook een pnd gehad en ga er gewoon van uit dat ik het hierna ook weer ga krijgen. klinkt niet leuk maar dan valt het altijd mee mocht het niet zo zijn......
    en als ik me na een week na de bevalling nog zo voel dan wil ik aan de AD, dat heb ik bij de eerste veel te lang mee gewacht. ik kwam daar niet zonder hulp/medicatie uit en ben toen pas na een maand of 3/4 hulp etc gaan zoeken. dat laat ik me nu niet weer gebeuren!!! AD is niet leuk maar ik weet uit mijn vorige pnd dat het me goed er doorheen geholpen heeft (ik weet serieus niet dat als ik dat allemaal niet had gedaan ik hier nog gezeten had...)

Deel Deze Pagina