Zwanger en ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Meis85, 22 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis85

    Meis85 Fanatiek lid

    27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    Beste Uwv,

    ik heb een vraag, heb momenteel een 0uren contract.
    en heb me sinds gister ziek gemeld met erge hoofdpijnen ontstaan uit bekken klachten ben nu 16 weken zwanger.
    en mijn werkgever dus bedrijf waar ik werk doen erg moeilijk.
    en het is juist dat ik het rustig aan moet doen en geen stress moet hebben, vandaar dat ik mede daar door ook ziek thuis zit.

    als we in goed overleg samenwerking beƫindigen heb ik dan recht op een ww en evt wazo uitkering ben 7 september uitgerekend.
    en hoe zit het als ik aangeef dat ik van mijn zijde de samenwerking niet meer zie zitten omdat het me stress op levert, heb ik dan nog recht op iets??

    ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.
    en hoor dan ook graag
    bvd Meis
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Meis85,

    Je wilt graag weten of je recht op een uitkering hebt als je zelf ontslag neemt of instemt met je ontslag terwijl je ziek bent. Bij de beoordeling van de aanvraag van een Ziektewet- en WW-uitkering kijkt het UWV hoe het ontslag in het werk is gegaan. Als er geoordeeld wordt dat je verwijtbaar werkloos bent dan kan het zijn dat je geen of een lagere uitkering toegekend krijgt.

    Voor het recht op een WAZO is het niet van belang hoe het ontslag in zijn werk is gegaan. Wel is het zo dat je vanuit een dienstverband of uitkering verzekerd moet zijn om recht te hebben op de WAZO. Als de vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van de verzekering valt kun je ook aanspraak maken op de WAZO.

    Je geeft aan dat je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap. De werkgever kan dan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. Het UWV betaalt dan via de werkgever of rechtstreeks aan jou 100% van het dagloon dat UWV voor je vaststelt.

    Actuele informatie over verwijtbare werkloosheid en ontslag tijdens ziekte vind je hier en hier.
    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

    Met vriendelijke groet,

    Ella
    UWV Webcare Team

    www.uwv.nl/webcare
     
  3. Meis85

    Meis85 Fanatiek lid

    27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    Ella,

    bedankt voor je reactie.
     

Deel Deze Pagina