Geen moeder, wel oudere 'zus'. Mijn schoonvader is een paar jaar geleden hertrouwd, ondanks zijn late leeftijd heb ik er twee zwagertjes bij. De oudste is van januari '05, de jongste van juni '06. Nu is de oudste vreselijk jaloers! Zit natuurlijk net tegen die leeftijd aan te hikken, 17 maanden. Als de kleinste in zijn wiegje ligt loopt de ander eraan te trekken, knuffeltjes op de baby te gooien noem maar op. Als ik op bezoek ben (best wel vaak, de oudste valt op dat moment zeg maar onder mijn verantwoordelijkheid) geef ik de oudste zoveel mogelijk aandacht, niet té veel maar zo dat hij zich niet buiten gesloten voelt. Wnt ik snap hem ook wel, anderhalf jaar lang alle aandacht voor zichzelf en nu komt er zon huilebalk bij en wordt de aandacht verdeeld, is wennen! Maar héél af en toe wil ik ook wel naar dat kleintje toe en dan begint het gejengel van voor af aan.. Denk plaats het toch wel. Zijn jullie oudste kinderen ook zo jaloers op hun jonger broertje of zusje? Hoe pakten jullie dit aan?
Ik lees net in "oei ik groei", dat dat de leeftijd is, dat de kinderen niet meer willen dat anderen aan "hun"speelgoed zitten. Van echte jaloezie kan geen sprake zijn, maar ze zijn wel territoriaal aan het worden. En kinderen zien nog niet in dat bijvoorbeeld de aandacht (of speelgoed of bed of wat dan ook) niet zijn alleenrecht is. Sterker nog, ze denken dat de hele wereld om hen draait en dus wel alles zijn alleenrecht is. Lastig, maar je kan er weinig aan doen, denk ik. ps ik heb n uk van bijna 15 mndn en ik schijn nu tegen dit hoofdstuk aan te gaan lopen, dus vandaar... Ik heb geen andere kinderen.