postnatale depressie

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door elsie22, 1 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

dat is duidelijk! nou dan wacht ik er nog maar even mee denk ik. misschien dat als het beter weer word ik me wat fitter ga voelen, al voel ik me vandaag al wat beter ookal is het grijs en saai weer.

2. manonenemma

manonenemma Actief lid

8 okt 2010
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat mij ook een beetje heeft geholpen is Magnesium en vitB6 en Visolie. Ik las daarover in het boek Kraamtranen...
    Geen idee of dat ook echt werkt, maar ik ben me er zeker niet slechter door gaan voelen, en alle kleine beetjes helpen :)

3. elsie22

elsie22 Niet meer actief

magnesium gebruik ik idd al en vitamine b ook en verder fruit eten en ook elke dag een vitamine c bruistablet.

4. manonenemma

manonenemma Actief lid

8 okt 2010
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    En dan maar hopen dat het snel zomer wordt en het warme zonnetje gaat schijnen, want daar zijn we allemaal wel aan toe denk ik...;)

5. elsie22

elsie22 Niet meer actief

dat denk ik ook idd! dat zal ook wel een stuk schelen.

6. roosviceetje

roosviceetje Bekend lid

24 aug 2009
    988
    1
    0
    Zuid Holland
    Hoi meiden,

Hier even flink aan het balen. Gister afspraak gehad bij de pshychiater voor intake. Zij snapen niet wat ik hier kwam doen. Hun vinden het niet nodig om mij te behandelen omdat ik geen sucidale gedachtes heb en volgens hun ben ik niet depressief maar moet ik gewoon wennen aan de situatie met kind.

Ik merkte tijdens dat gesprek dat ik het heel moeilijk vind om out of the blue zaken op te noemen waar ik zoal last van heb. Als ik een goede dag heb weet ik vaak ook niet waar ik mij zoal druk om heb gemaakt in mijn sombere dagen, of wat ik gezegd/gedaan heb.
    Alle vragen waren open, als je merkt dat de patient niet weet hoe ze moet antwoorden speel je daar toch op in????

Heb gister maar gelijk contact opgenomen met de HA. Ik wordt vandaag terug gebeld over hoe nu verder.

7. manonenemma

manonenemma Actief lid

8 okt 2010
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien anders een afspraak maken met een psycholoog? Die benaderen de situatie heel anders dat een psychiater...
    Ik zit zelf nu ook bij een psycholoog na de bevalling, en zij houdt het gesprek gaande, laat me zelf als het ware ontdekken waarom ik voel wat ik voel (klinkt een beetje raar, hoop dat je me begrijpt) en op die manier lukt het mij om de dingen een naampje te geven en daarmee een plek en ermee om te gaan...
    Ik heb hetzelfde hoor,dat ik nou eigenlijk niet weet waar ik me nou eigenlijk druk om maak, maar je doet het dus toch, en zij helpt dmv praten om je het allemaal een beetje te laten relativeren...

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, vind het zo een beetje moeilijk uit te leggen...

8. roosviceetje

roosviceetje Bekend lid

24 aug 2009
    988
    1
    0
    Zuid Holland
    manonenemma, Ik snap wat je bedoelt. Waarom ik een verwijzing heb gekregen voor een pshychiater was omdat die ook medicatie mogen/kunnen voorschrijven. Ik wacht het telefoontje af van de HA, kijken waar zij mee komt. Ik weet nu ook gewoon niet wat het beste is voor mij.

9. manonenemma

manonenemma Actief lid

8 okt 2010
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, psychiaters schrijven heel makelijk AD voor...Een psycholoog zal het zonder doen (de mijne is ook geen voorstander van AD)

Kijk eens op de site van www.kraamtranen.nl , wie weet heb je daar wat aan, ik had er veel baat bij in ieder geval...

10. elsie22

elsie22 Niet meer actief

mijn psycholoog is ook geen voorstander van AD en vond het heel knap dat ik het zonder wilde doen, ik heb veel aan de gesprekken met haar. en idd op www.kraamtranen.nl staat heel veel informatie!

hoe gaat het nu met de medicijnen?

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    even inhaken op wel/geen medicijnen en de opmerking dat een psycholoog het knap vindt om het zonder medicijnen te doen.
    Een psychiater kijkt vooral of iemand een depressie ( of andere psychische stoornis) heeft en in welke mate.
    Bij een ernstige depressie heb je gewoon bijna geen keuze of je wel of niet AD moet nemen. Dan gaat het zo slecht met je ( suicidaal of alleen superslecht en down zijn zonder dat er goede dagen tussen zitten) dat het zonder pillen gewoon van kwaad naar erger gaat.
    Bij een milde depressie of stemmingsstoornis dan kan je bij een psycholoog terecht waardoor je door praten er weer boven op kan komen.

rozemarijke, goed om te horen dat de psychiater geen aanleiding zet om je aan de AD te zetten, waarschijnlijk heb je genoeg aan gesprekken.

Ik heb zelf een zeer ernstige depressie gehad ( acute opname en op gesloten afdeling gezeten, heeft jaren geduurd voordat ik weer helemaal terug was) en als ik niet de juiste medicatie had gekregen is de kans dat ik hier op de bank zou zitten als moeder van twee kindjes een heel stuk kleiner.

Het is harstikke fijn als je zonder medicijnen weer beter kan worden maar wees een beetje voorzichtig met uitspraken zoals knap dat je het zonder kunt.
    Als iemand diabetes heeft en het met een dieet niet redt is het toch volkomen normaal als je insuline gaat spuiten.

Ik slik sinds anderhalf jaar weer ad omdat het na een tijdje na de bevalling van de tweede weer niet zo goed ging. Ik wil mezelf en mijn gezin niet aandoen dat het weer helemaal mis zou gaan.

Ik wil eigenlijk zeggen dat ad niet de weg van de minste weerstand is maar bittere noodzaak. Een vitale depressie die heel je leven zo ontregeld wens ik mijn ergste vijand nog niet toe.
    Heb af en toe het gevoel dat mensen dat wel zo zien en daar wordt ik wel eens narrig om.

12. elsie22

elsie22 Niet meer actief

als je het echt nodig hebt is het prima! maar bij mij is het niet zo erg dat ik het nodig heb.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Gelukkig maar Elsie!!

Waar ik vooral moeite mee heb dat gesuggereerd wordt dat een psychiater ad ( heel makkelijk voor schrijft en niet verder kijkt) en een psycholoog geen ad geeft en alleen praat.

Dat klopt ook gedeeltelijk wel want een psycholoog mag geen medicatie voorschrijven want hij heeft geen artsen opleiding.
    Maar wanneer hij denkt dat alleen praten niet genoeg is zal hij doorverwijzen naar iemand die wel medicijnen mag voorschrijven ( huisarts of psychiater)
    Maar ook dan zal een combinatie pillen/praten juist heel goed zijn.
    Ik ben blij dat er medicijnen zijn die maken dat ik beter in mijn vel zit maar tegelijk moet ik wel aan de slag om meer inzicht te krijgen hoe het komt dat ik me zo rot kan voelen.

14. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik ben er idd heel blij mee, en mocht ik een terugval krijgen en het niet zien zitten kan ik altijd met ad beginnen.
    alleen ik vond het wel jammer dat mijn huisarts beledigd was dat ik geen ad wilde nemen, maar ik mag dit zelf beslissen.

15. manonenemma

manonenemma Actief lid

8 okt 2010
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik er vooral mee bedoelde, maar dat is mijn ervaring, dat ze wel heel snel gelijk AD willen voorschrijven, terwijl je er misschien ook zonder en alleen met praten uit kan komen. Als blijkt dat het met praten niet lukt, is het natuurlijk heel fijn om te weten dat die medicijnen er zijn, ik had dat ook wel in gedachte voor als het me zo niet ging lukken, maar ik wilde het eerst op eigen kracht proberen, en dat werd niet echt begrepen door mijn arts :(

16. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    ik vind ook dat een huisarts erg moet oppassen om op de stoel van de psychiater te gaan zitten.
    Juist gesprekken zijn harstikke belangrijk en als huisarts meteen met AD op de proppen te komen vindt ik ook kort door de bocht hoor!

Als je moeder wordt gebeuren er ook zoveel dingen. Je hebt een zwangerschap en bevalling achter de rug, je hormomen vliegen alle kanten op. Je hebt opeens de verantwoording voor een hummeltje wat volledig van jou afhankelijk is.
    Geen wonder dat alles dan soms alles behalve een roze wolk is.

17. elsie22

elsie22 Niet meer actief

mijn huisarts schreef idd gelijk AD voor, maarja ik zat op dat moment ook huilend daar, maarja goed dat wil nog niet zeggen dat ik gelijk depressief ben!

18. roosviceetje

roosviceetje Bekend lid

24 aug 2009
    988
    1
    0
    Zuid Holland
    De huisarts heeft bij niet meteen AD voorgeschreven. Na het eerste gesprek gaf ik aan dat ik mij o.a erg eenzaam voelde, helemaal geen leuke dingen heb gedaan, etc. Haar advies was toen ga leuke dingen doen, kijk of je misschien een weekendje weg kan (dat was helaas niet mogelijk op korte termijn) ik ben toen wel op korte termijn met mijn man een avondje weg geweest, hebben Mika bij mijn moeder ondergebracht. Voor de time beiing was dit heel fijn maar de volgende dag was ik weer somber, verdrietig, angstig, etc. Er stond al een afspraak bij de HA voor over 2 weken, en toen heeft zij besloten mij AD voor te schrijven en mij door te sturen naar een pschychiater. Waarom een pschchiater? Mocht deze medicatie niet genoeg werken dan kan een pschychiater andere medicatie voorschrijven. Een psycholoog/huisarts mogen niet alles voorschrijven.

19. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.252
    1.010
    113
    Zuid-Holland
    Klopt idd dat psycholoo en huisarts niet alles mogen voorschrijven. In mijn situatie na de geboorte van mijn eerste had de HA voorgesteld om AD te gaan slikken en naar de psycholoog te gaan. In eerste instantie ben k alleen naar de psycholoog gegaan voor gesprekken, k wilde nog niet aan de AD. Maar na een aantal gesprekken adviseerde de psych ook sterk dat ik een poosje AD zou slikken. Uiteindelijk toch gedaan (recept HA gekregen) en dit is toen een heel goed besluit geweest, zeker in combi met gesprekken bij de psych.
    Nu slik ik AD zonder gesprekken, k bel van de week de HA voor een vervolg recept en kijk dan even of gesprekken nog wel of niet gepland gaan worden.
    Ik snap heel goed de terughoudendheid van mensen om AD te slikken. Prima zelfs, maar inderdaad zoals eerder geschreven AD kan heel goed helpen boven op een PND te komen. Het is een pilletje wat je giga kan ondersteunen!!

20. elsie22

elsie22 Niet meer actief

@roosviceetje hoe gaat het nu met de medicijnen?

Deel Deze Pagina