kans op CMV infectie

Discussion in 'Gezondheid' started by Sawsan, Feb 23, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sawsan

Sawsan Lid

Feb 23, 2016
    7
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste allen,

Ik had me nog zo voorgenomen om lekker nuchter met de zwangerschap om te gaan, maar hier zit ik dan toch een berichtje te typen omdat ik me een klein beetje zorgen maak.

Ik ben bijna 16 weken zwanger en heb gisteren onnadenkend gezellig van dezelfde lepel als mijn 2-jaar oude nichtje zitten eten. Later dacht ik: oeps, niet zo handig, vanwege het risico op een CMV besmetting..

Ik kan online best wel wat terugvinden over CMV, en ook de percentages baby's die hiermee geboren worden (1-2%), maar ben toch niet helemaal gerustgesteld, vooral omdat wat ik heb gedaan (meerdere malen aan dezelfde lepel "likken" mijns inziens wel wat zwaarder is dan bijv. eventueel besmet speelgoed oppakken.

Ik ben eigenlijk hier op t forum gewoon op zoek naar ervaringen van mensen met CMV, of met kleine kinderen en hoe jullie daar tijdens de zwangerschap mee om zijn gegaan, en of ik bovenstaande actie echt als risicovol dien te beschouwen en of jullie ervaring hebben met het eventueel testen op antistoffen voor CMV..

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

2. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    tja...

Ik heb 2 kleine kinderen, en ik eet uit het fruit bakje van de kinderen, eet van hun bordjes, kom aan hun vieze handjes, veeg hun billen af, en eet ook wel eens van de zelfde lepel. Persoonlijk maak ik mij niet zo druk...
    (tussendoor was ik natuurlijk wel mijn handen:D)

3. Sawsan

Sawsan Lid

Feb 23, 2016
    7
    0
    1
    NULL
    NULL
    Thanks! Fijn om te horen dat je er zo relaxed mee omgaat. Het is vreemd hoe irrationeel men (of misschien alleen ik?) wordt bij zwangerschap: irrationeel in mijn plotselinge angst dat ik mijn baby aan iets heftigs heb blootgesteld, en ook irrationeel in het feit dat ik me vervolgens weer zo makkelijk door jouw reactie laat geruststellen (ik snap ook wel dat jouw situatie niks zegt over wat er eventueel bij mij kan gebeuren, en toch is het prettig om dit soort geruststellingen te horen ;) )

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Kan je geen bloed laten prikken ter controle? Gisteren echo gehad bij de gyn, en zij waarschuwde mij toch ook weer voor cmv omdat ik al een dochter heb. Heb ook bloed moeten laten trekken, dat gebeurt hier in België standaard verschillende keren in een zwangerschap om te checken op cmv en toxo.

De kans dat je het gekregen hebt is echt klein. Maar voortaan toch maar voorzichtig zijn.

5. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,031
    3,850
    113
    Female
    Thuis
    Je moet wel echt pech hebben wil je op die manier besmet worden, maar het is zeker niet ondenkbaar.

Maar om maar een voorbeeld te noemen, ik ben opgegroeid met katten, altijd de kattenbak verschoond, regelmatig een krab gekregen als kind en ook wel eens last van de stront van de buurtkatten in de tuin. Ook was ik een groot liefhebber van rode biefstuk (rare), filet americain en rauwmelkse Franse kazen. Ik blijk dus nooit een toxoplasmose besmetting doorgemaakt te hebben.

Uiteraard houd ik me aan de adviezen met betrekking tot het voorkomen van een toxoplasmose besmetting, maar ik zou nu wel heel erge pech moeten hebben als ik juist tijdens de zwangerschap besmet zou worden.

Hetzelfde geldt voor cmv.

In Nederland is het trouwens heel lastig om je bloed te laten onderzoeken op deze besmettingen, mijn zus heeft het meerdere keren gevraagd aan de verloskundige en werd steeds afgewezen. Ikzelf ben via de gynaecoloog getest, maar ook in deze maatschap zijn er meningsverschillen of dat wel nodig is.

6. Babystew

Babystew Niet meer actief

Mijn man heeft begin vorig jaar in het ziekenhuis gelegen met een CMV infectie (hij had er leverontsteking en longembolie van gekregen, heel zeldzaam blijkbaar).. In die periode was ik niet zwanger en onze kinderen zijn er niet ziek van geworden (kan natuurlijk wel zo zijn maar dan was het niet erger dan verkouden en koorts, wat jonge kinderen vaak hebben..)
    Maargoed daarom is dat bij deze zwangerschap wel getest en ik blijk het inderdaad gehad te hebben, alleen niet ziek van geworden. Maar ik ging intensief met mijn man om in de periode dat hij ziek was, gewoon ook kus geven etc omdat pas een stuk later de CMV gevonden werd (er zou eerst geen sprake zijn van een virusinfectie). Ik denk dat het in jouw situatie wel mee zal vallen..

7. Klavertje6

Klavertje6 Actief lid

Feb 17, 2016
    389
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou mij geen zorgen maken hier over.
    Ik heb al 3 kinderen, krijg kusjes, doe ze helpen op de wc, eet hun restjes op enz enz..

Ik ben er nu wel op getest trouwens, mijn kleine heeft een vergrote vochtholte in de hersenen en er is een miniscuul kleine kans dat dit van een infectie komt. Er is nu bloed getest op toxoplasmose, rode hond, cmv en nog een paar dingen..

Volgens mij heeft 50% van de bevolking het virus wel eens gehad.

Share This Page