Ik heb onlangs in een Perzisch restaurant een onwijs lekkere stoofschotel gegeten. Er zat (rund)vlees in, echt supergaar gekookt, het viel vanzelf uit elkaar....Sterker nog....het leek te smelten in mijn mond, zo zalig!!! Verder iets van erwten, maar dat was moeilijk te zien omdat die ook helemaal 'kapotgekookt' waren. Ik zou graag zelf zoiets willen maken maar heb ten eerste geen idee wat de naam van dit gerecht is..... Herkent iemand mijn beschrijving of heeft iemand een lekker stoofrecept (uit het Midden Oosten)? Er werd overigens heerlijke rijst bij geserveerd. Ohhh...ik wist niet dat rijst zo smaakvol kon zijn!
Was het in een dikke saus of een dunne waterige saus en kan je de smaak omschrijven? misschien was het ghormeh sabzi..?
Het was een gebonden saus. De smaak was heel mild en ietwat zoet. De kleur niet erg donker. Ik heb ook weleens een Perzische stoofpot op met spinazie erdoor. Dat was bij deze niet.
Ik weet helemaal niet hoe het restaurant heet Zijn eigenlijk zo binnen gelopen na en middagje winkelen. Het is ook alweer een tijdje geleden...
Je weet toch wel in welke plaats je gewinkeld hebt? Als je zoekt op google en perzisch restaurant? Er zullen er vast geen tien in een plaats zijn en aan de foto's op de site kun je dan wel zien of het dat restaurant was.
Tuurlijk, het is vast te achterhalen....moet ik even voor gaan zitten omdat ik geen naam en straatnaam weet. Maar daar kom ik vast wel achter. Ik hoopte alleen dat iemand hier een idee zou hebben...
Ik heb nog wel Kip Kapsah uit Saoedie Arabie. Om het etentje af te sluiten heb ik ook nog een Saoedische zandtaart voor je (nee niet met woestijnzand maar met griesmeel).
Misschien vind je het op een van deze websites! Ze hebben heel veel recepten er op staan.. Turmeric and Saffron: RECIPES Persian Food and persian recipes page 1
Leuk! Hier staan zeker recepten op die ik zou willen proberen. Best lastig als je niet weet hoe iets hoort te smaken. Maar vind dat ook wel weer een uitdaging!
Volgens mij gaat het wel goed komen en anders vraag je aan je kennis welke gerechten aanraders zijn ( jij bent het toch met die Iraanse kennis waarvoor je ging koken? )
Ja, dat klopt! Wat leuk dat je dat nog weet! Hij zit momenteel in het buitenland voor zijn werk. Het leek me leuk om nogmaals wat te maken en dit nu alvast te oefenen, haha! Ik had zijn vrouw al gevraagd of zij het wist, maar zij had ook geen idee (zij id Nederlandse)....
Chebu, mag ik die recepten ook (weet niet of je ze hier neer ging zetten of PB, maar 't klinkt goed!)
Ooo oke haha, joojeh kabab is heel bekend, makkelijk en lekker.. Het is alleen geen stoofgerecht..! Maar het is echt super makkelijk te maken! Rijst recept heb ik je volgens mij vorige keer gegeven Ik vind van stoofgerechten ghormeh sabzi en fesenjoon het lekkerst.. Misschien kan je die anders oefenen als je het andere stoofgerechtje niet kan vinden?
Heb jij daar het recept van misschien?? De fesenjoon is dat hetzelfde als fessenjan? Die heb ik inmiddels redelijk onder de knie Mijn kinderen zijn er dol op! De rijst moet ik nog even oefenen. Ik vind het nog lastig om een lekkere 'koek' onderin de pan te krijgen.... Maar ik blijf proberen
Ja is hetzelfde! Maar op de website die ik je doorgaf schrijven ze het anders dus vandaar dat ik het ook zo schreef.. Dan kon je het makkelijker vinden leuk dat het nu zo goed lukt! Je kan ook aardappel plakjes onderin de pan leggen en daar je rijst overheen doen. Dan heb je die koek (tahdig) wat makkelijker vind ik zelf