Re-integratie traject mogelijk?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Noelle85, 1 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    #1 Noelle85, 1 dec 2015
    Laatst bewerkt: 1 dec 2015
    Beste UWV,

Ik heb zojuist een eerste jaars beoordeling gehad, en de arts is van mening dat ik weer aan het werk kan (hier ga ik wel bezwaar tegen maken, omdat dat momenteel nog niet mogelijk is) en dan in de productie. Werk wat ik nooit heb gedaan, en zowel lichamelijk als psychisch absoluut niet haalbaar is.

Nou weet ik dat je een aantal jaar geleden omgeschoold kon worden in de ziektewet en WW, om zo wel passend werk te vinden. Nu vroeg ik mij af of het UWV nog steeds dat soort trajecten aanbiedt? En zo ja, hoe kom je hier voor in aanmerking?

*Edit: ook heb ik nog een vraag over de berekening van mijn WW. Omdat ik het afgelopen jaar in de ziektewet heb gezeten en geen werkgever heb gehad, hoe wordt dan de hoogte van de WW berekend?

In 2014 ben ik 1 week werkzaam geweest bij een nieuwe werkgever, daarvoor heb ik heel 2013 bij dezelfde werkgever gewerkt. Nu is mijn ziektewet gebaseerd op alleen het loon van mijn laatste werkgever, maar ik heb begrepen dat als je na 1 juli 2015 in de WW komt, dat er dan weer naar een jaar wordt gekeken, ipv alleen laatstverdiende loon bij laatste werkgever.

Alvast bedankt.

Groetjes,
    Noelle

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Noelle,

Ik begrijp dat je wilt weten of er vanuit de Ziektewet of de WW mogelijkheden zijn voor een omscholings- of re-integratietraject. Daarnaast wil je weten hoe de hoogte van de WW in jouw situatie wordt berekend.

Wanneer je nog een Ziektewet-uitkering hebt, kan er worden gekeken of er voor jou ook een re-integratietraject of vergoeding voor scholing mogelijk is. Je kunt met de Re-integratiebegeleider bespreken of je hiervoor in aanmerking komt.

Vanuit de WW kun je wel zelf een opleiding of omscholing gaan doen, maar dat wordt vanuit UWV niet vergoed. Momenteel zijn er in de WW alleen subsidiemogelijkheden voor 50-plussers. Je kunt kijken of er voor jou mogelijkheden zijn voor leer- werkbanen. Je kunt hiervoor terecht bij het leerwerkloket op lerenenwerken.nl. De WW stelt wel al voorwaarde dat je alleen een opleiding tijdens de uitkering mag volgen als je ook volledig beschikbaar blijft voor werk. Als je hierover twijfelt kunt je via de werkmap overleggen met de Adviseur Werk.

Als je nu een WW-uitkering aanvraagt val je inderdaad onder de nieuwe regelgeving. Er wordt voor de berekening van het dagloon dan gekeken naar al het loon dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd. Als je in dat jaar meerdere werkgevers hebt gehad kijken we naar het totale loon van alle werkgevers.

Actuele informatie over de hoogte van de WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,
    Folkert
    UWV Webcare Team

3. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    Dank je wel voor je reactie!

Ik heb alleen nog een vraag betreft het re-integreren. U geeft aan dat ik dat met de re-integratiebegeleider kan bespreken, maar zo ver ik weet heb ik die niet?

Nou is mijn ziekmelding ook niet helemaal goed gegaan. Die was namelijk een jaar 'kwijt'. Blijkbaar was er iets niet goed gegaan tussen de communicatie van de back- en frontoffice. Dus er is ook een jaar lang geen enkel contact geweest met het UWV betreft mijn ziekmelding. En nu was het ineens allemaal heel snel geregeld, omdat ze al te laat waren met mijn eerstejaars beoordeling. Dus ik heb verder ook zeer weinig informatie gehad (behalve dan dat ik in de ogen van de verzekeringsarts productie zou kunnen doen).

Nogmaals bedankt :)

Groetjes,
    Noelle

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Noelle,

Wat rot dat je zo weinig informatie hebt gehad met betrekking tot je ziekmelding.

Mocht je vragen hebben voor de Re-integratiebegeleider, maar je weet niet wie dat is, dan kun je altijd bellen met UWV op 0900-9294. Mijn collega zal er dan voor zorgen dat je door de Re-integratiebegeleider wordt teruggebeld.

Met vriendelijke groet,

Folkert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina