Suikervrij- en tarwevrij

Discussie in 'De lounge' gestart door kkatinka, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kkatinka

    kkatinka Actief lid

    6 aug 2014
    340
    5
    18
    Hoi iedereen.

    Samen met manlief eet ik een maandje geen (toegevoegde) suikers en tarwe. Heeft iemand hier ervaring mee? En hebben jullie lunchtips? Vooral het tarwevrije vind ik lastig. Zelf lunch ik thuis,maar voor mijn man maak ik lunch en ontbijt voor op werk; dat is soms een beetje lastig.

    Ik maak nu vaak als ontbijt havermout voor hem (hij ontbijt op werk) en dan als lunch speltwrap (zelfgemaakt) met beleg. Als tussendoortjes fruit, noten, rauwkost, zelfgebakken koekjes of rijstewafels. Denk dat ik ook af en toe bulgursalades ga maken (als dat glutenvrij is).

    Heeft iemand nog leuke ideeën? Speltbrood vind ik te duur om hem elke dag zes boterhammen van mee te geven. En dan is het hele spannende, leuke van deze maand ook een beetje weg (we wouden ook eens een keer kijken of we een maand zonder brood kunnen, ipv die standaard 6 boterhammen met kaas die we elke dag aten). Elke dag bijvoorbeeld twee speltboterhammen of zelfgemaakte speltwraps vind ik prima.
    Hij heeft helaas geen koelkast, magnetron of ander apparaat.
     
  2. GewoonLinda

    GewoonLinda Fanatiek lid

    4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Bij de jumbo hebben ze speltbrood. Kost maar €2,19 dus dat valt mee he.
     
  3. kkatinka

    kkatinka Actief lid

    6 aug 2014
    340
    5
    18
    Met suiker! Plus heeft ook heeeerlijk speltbrood.. Met suiker
     
  4. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Ik eet suiker- en tarwevrij en ik lunch bijna altijd met salade. Ik eet veel quinoa-salade, maar ook wel gewoon salade met rucola of veldsla. Bulgur is van harde tarwe, maar heeft een lage glycemische index (GI) (de GI (althans een hoge, alles onder de 55 is goed) is wat ervoor zorgt dat je bloedsuiker op hol gaat) en kun je dus wel eten als lunch.

    Verder neem ik wel eens soep in een thermosfles mee naar mijn werk met 1 of 2 sneetjes zelfgebakken spelt- of roggebrood.
     
  5. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Bij de bio winkel verkopen ze glutenvrije crackers, zelf heb ik de quinoa en boekweit variant, erg lekker en beide zonder tarwe en suiker. Met beleg prima geschikt voor het ontbijt. Ook erg lekker als ontbijt; overnight oats of een smoothie.

    Voor de lunch zou je een quinoa of boekweit salade kunnen maken. Maar bijvoorbeeld ook een rauwkost met linzen of kikkererwten/ander soort bonen en dan in een trommeltje met een koelelement.

    Je kan ook zelf ontbijtkoek bakken. Je rijstwafels kan je lekker belegen maar je kan ook eens quinoawafels nemen.

    Lekkere fruitsalade met een dot yoghurt is ook tarwe en suiker vrij.

    Zelf cruesli maken met tarwevrije ingrediënten.
     
  6. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Spelt is niet geheel tarwe vrij hoor, alleen zuurdesem brood.
    ik ben momenteel suiker, tarwe en zuivel vrij aan het eten, en eet veel groente/salades. Voor jou is zuivel natuurlijk prima, lunch met yoghurt en noten is ook best makkelijk mee te nemen.
     
  7. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Ik eet ook suikervrij. Griekse yoghurt met fruit en evt. musli van zonnatura vind ik erg lekker. Of een ommelet met veel groenten erin vind ik koud ookprima te eten.
     
  8. Tylmare

    Tylmare Fanatiek lid

    24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    Quinoa, couscous en bulgur zijn mooie basis ingrediënten voor voedzame salades.

    Speltbrood is inderdaad neit helemaal tarwe vrij, en dan met name diegene uit de supermarkt! Plus dat daar inderdaad heel vaak suiker in word gedaan.

    Hier bij de jumbo en anders bij de natuurwinkel hebben ze ook glutenvrije cruesli en 'brinta'
    Als het goed is ook suikervrij (tenzij rijststroop ook onder echt suiker word verstaan, maar ik geloof het niet)
     
  9. Sarax

    Sarax Bekend lid

    19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
  10. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Off-topic vraagje: Is er een reden waarom jullie zo extreem eten? :)
     
  11. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Extreem? Dat valt wel mee hoor ;)

    Ik eet suiker- en zoveel mogelijk tarwevrij omdat ik me al tijden erg slecht voelde; heeel moe, constant honger, een opgeblazen gevoel, een zwaar lijf, alsof mijn armen en benen 100 kilo wogen. Na wat research op internet en een gesprek met een vriendin die mijn klachten volledig herkende heb ik besloten eens te proberen hoe ik me zou voelen zonder tarwe. En dat was zo'n verschil, dat ik het wel van de daken wil schreeuwen.

    Overigens eet ik wel tarwe (in speltbrood, muesli, roggebrood, bulgur), maar ik let er wel op dat tarwe niet het hoofdingrediënt is, dus geen "gewoon" brood, geen witte pasta etc. en als lunch eet ik altijd salade.

    Suikervrij eten deed ik al langer, met als reden dat ik merkte hoe verslavend suiker eigenlijk is.

    Overigens doe ik er niet spastisch over. Als ik ergens op een verjaardag ben eet ik gewoon een taartje en ook als ik ergens ga lunchen (zoals zaterdag op ons kantooruitje) eet ik gewoon brood als er geen goed alternatief is.
     

Deel Deze Pagina