Starterskoekjes Bambix (nutricia)? Kijk uit!

Discussie in 'Voeding' gestart door Mirna, 28 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Vanmiddag Isa zo'n starterskoekje gegeven. Staat vanaf 4 mnd op, ze is 6 mnd dus ze zou het moeten kunnen hebben. Omdat ze zo groot zijn had ik ze doormidden gebroken.
    Isa zat er lekker in de wipper op te sabbelen. Mijn man zat ernaast om het een beetje in de gaten te houden.
    Ze vindt het heerlijk, als het valt begint ze zelfs te jengelen.
    Maar... pas op!! Toen het al wat kleiner was geworden waren we net te laat. Het zat in dr mond en kleefde aan dr gehemelte! We konden het er niet uithalen :confused: Toen hebben we haar dus snel uit het stoeltje gehaald, en ja hoor, ze kokhalsde zelfs al. We hielden dr voorover en gelukkig kwam het eruit.
    Ik vind het gevaarlijke koekjes! Ik wil dr niet aan denken wat er was gebeurd, wanneer het koekje dr niet uitkwam. :cry:
    Dus ik wilde jullie waarschuwen voor die rotkoekjes! (Moet je nagaan dr staat 4 mnd op!)

2. MamaMarleen

MamaMarleen Actief lid

15 mei 2006
    228
    0
    0
    leidster op 'n kdv!
    Noord brabant
    Ik denk dat 't idd slimmer is om ze te geven als je baby al 'n tandje of meerdere tandjes heeft. Dan kunnen ze er al wat op kauwen en wat koek eraf raspen met 't tandje(s).
    Ik zag ze vd week ook liggen, maar laat Senna er pas één proberen als ze tandjes heeft! Lijkt me ook veiliger.

3. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Rijstewafels zijn met deze leeftijd een beter idee, zit ook geen suiker in en dat zit in Liga volop.

4. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    dit is mij dus vandaag overkomen met brood
    daar stikte me popke ook bijna in :( bleef ook aan der gehemelte hangen maar kreeg het er gelukkig uit maar ze zat wel te snakke naar adem me poppeke :( dus mama's idd wees allert met wat je geef

5. Ooievaar

Ooievaar VIP lid

22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Mijn dochter had precies hetzelfde!!!
    Ik had dat pak ook gelijk weggegooid. Echt schrikken he!
    Rot dingen!
    Nu kan ze ze wel eten omdat haar gebitje al bijna compleet is.
    Behalve nog 4 kiezen...
    En ze is nu ander half. Dus nog even wachten met die dingen...

6. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Jeetje, dat is schrikken zeg. Ik zou een brief schrijven naar de fabriekant!

7. Ooievaar

Ooievaar VIP lid

22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Een vriendin van mij had het ook.
    Misschien inderdaad een brief schrijven.
    Want het komt wel erg vaak voor merk ik...

8. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Sjonge dat zal schrikken zijn geweest.

Het probleem met die koekjes is inderdaad dat het een vieze, kleverige bende wordt.
    Die brij kan zo'n kleintje dan niet wegkrijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelfs nog moeite mee heb.

9. MamaMarleen

MamaMarleen Actief lid

15 mei 2006
    228
    0
    0
    leidster op 'n kdv!
    Noord brabant
    Debbie, da's idd schrikken zeg!! ik denk ook wel dat als 't zover is, ik bij haar blijf zitten tot ze de boterham/liga oid echt op heeft! en anders met m'n vinger 't van haar gehemelte afhaal.
    Lijkt me echt 'n akelig gezicht zeg; als je kindje moet kokhalzen ervan!

10. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ja is ook zo

ik zit er altijd bij maar vandaag had ze het met een rijste wafel

dus je moet zowie zo je kleintje goed in de gaten houden wat je ze ook geef :(

11. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Kleine tip voor het brood: laat het even wat oud worden. Dus eventjes op het aanrecht laten liggen zodat het wat stugger wordt.
    Dan kunnen de kleintjes het vaak wat beter verhapstukken, omdat het niet een dikke deegbal wordt.

12. MamaMarleen

MamaMarleen Actief lid

15 mei 2006
    228
    0
    0
    leidster op 'n kdv!
    Noord brabant
    op m'n werk (kdv) heb ik 't ook al 'ns meegemaakt, maar dan zaten we er gelukkig wel naast! vind 't altijd maar eng als ze voor 't eerst brood/soepstengel oid krijgen... idd opletten geblazen!

13. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Lars is 1 maar ik laat hem nooit alleen eten.
    In onze kinderstoel zitten gordeltjes maar nadat hij ook een keer bijna stikte in zo'n koekje heb ik hem die NOOIT meer aangedaan. Je kan dan niet snel hem eruit halen.

Ik gaf Lars als eerste koekje die van Zonnatura. Konijntjes zijn dat geloof ik. Ze heten graankoekjes. Ze zijn zachter dan liga en startkoekjes. Lars at ze goed. Misschien kan je die eens proberen?

14. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    TRouwens die Liga's zitten echt bomvol met zuiker (25% van zo'n koekje bestaat uit suiker)

Nou is het niet zo dat ik tegen suikers ben. Maar ik vind het wel vreselijk veel voor een babykoekje.

15. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ja klopt daarom hebben wij ze ook niet

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    en dan daphne?? het ene kind is het andere kind niet.

sommige ouders geven hun kinderen al wat vlotter wat andere dingen te eten (stukje fruit - stukje brood etc) de andere niet en gaat dan ineens over op die koekjes....

tis bij iedereen denk ik wel bekend dat je zowieso een kleine nooit alleen moet laten met wat voor soort eten dan ook...de kans dat ze stikken is zo groot als ze nog maar zo klein zijn...

kids van mij kregen die koekjes ook (in zijn geheel) en als er nog maar een klein stukje over was (maar te groot voor in de mond) pakte ik het af of brak het in stukjes....

dat is mischien ook een optie voor de andere moeders die hun kind niet zo veel hebben laten wennen aan andere dingen om de koekjes in kleine stukjes te breken en 1 voor 1 aan te geven of op een bordje te leggen...

je merkt gauw genoeg of je kind goed kauwt en dat je een hele kan geven of dat beter is het in stukjes te maken...

maar wat je ook geeft altijd zelf opletten de verantwoording ligt bij de moeder en niet bij de fabrikant...

17. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Nou ik vond het toch vriendelijk bedoeld van daphne.
    Ik heb in mijn eerste berichtje ook gewoon verteld dat we dr bij zaten, terwijl mijn dochter op t koekje sabbelde. Dat het stukje te klein was, dat zagen we op hetzelfde moment als dat het gebeurde.

Mijn berichtje was meer een waarschuwing voor dit soort plakkerige koekjes, waarbij al op de verpakking staat dat het al vanaf 4 mnd kan. (Wij hebben het pas vanaf 6 mnd uitgeprobeerd.)
    Het lijkt me trouwens niet meer dan logisch, dat je dr bij blijft :rolleyes:

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    dat daphne het goed bedoelt dat snap ik ook wel meid, dat is met alle reactie's hier op het forum zo.....

bedoelde er alleen maar mee te zeggen dat de verantwoording bij de ouders ligt en niet bij de fabrikant, tenzij er met de koekjes wat mis is.

het is net wat ik zeg dat het ene kind het andere kind niet is, en kinderen kunnen overal in stikken ook in dit soort koekjes, ook in stukjes banaan of wat dan ook....

ik begon de kinderen al wat anders tussendoor te laten proberen met 2,5 mnd (fruithapjes - stukjes brood met smeerworst gedoopt in melk etc.)

toen ze wat groter werder kregen ze ook die bambix koekjes de 1e keer in zijn geheel de andere keer in kleine stukjes zodat ze die zelf konden pakken...

en je moest eens weten hoeveel ouders hun kinderen alleen laten met wat te eten... :( zo logisch is dat tegenwoordig niet eens :cry:

dat het goed bedoeld is om hiervoor te waarschuwen snap ik ook wel, met kinderen kun je niet voorzichtig genoeg zijn maar dat geld met alles, zowel met die bambix koekjes als wat voor ander eten (drinken speelgoed etc) dan ook.....

groetjes

19. Niet meer actief

Astrid kokt zo vaak bij koekjes, brood of banaan. Dit heeft ze altijd gedaan. ALs ze kokhalzen dan is het goed, dan werken ze het er namelijk uit omdat ze het nog niet kunnen verwerken (te grote stukken of gewoon onwennigheid).

Overigens moet je ervoor waken dat je niet te snel ingrijpt. Onderste boven houden, voorover houden of kloppen op de schouders tijdens het kokken kan meer schade brengen dan dat het goed doet!

Deel Deze Pagina