potje fruit

Discussie in 'Voeding' gestart door mirella24, 28 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarleen

MamaMarleen Actief lid

15 mei 2006
    228
    0
    0
    leidster op 'n kdv!
    Noord brabant
    Sorry, ik heb idd misschien wel te heftig gereageerd en 't is idd ook geen discussie!
    Ieder moet gewoon doen wat ie zelf denkt dat goed is, sorry als mijn mening ook iets té overkwam... ;)
    Maar 2,5 maand vind ik zelf ook wel erg vroeg!

2. b-tje

b-tje Actief lid

2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    haaaaaaaai,

Ik ben begonnen met 4 maand fruit te geven volgens de papieren van de ggd mag het wel tezijnzij er allergien in de fam heerst.
    Ik vind zelf persoonlijk 6 maand erg lang jasper was er erg aan toe zeker omdat ze met 6 maand stukjes gaan leren eten en met 7 maand een boterham dus moeten ze wel eerst gewend zijn aan een lepeltje en fruit.
    Volgens de ggd en arts kan je beginnen met leren vanaf 5 maand vanaf 6 maand hebben ze die vit. pas echt nodig zei die.
    Doe wat je denk dat goed is.....
    s6 ermee

3. Marije

Marije Actief lid

17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Ik ben dus "pas" met 6 mnd begonnen en mijn dochtertje leerde meteen stukjes eten, ze hapte haar eten af, kreeg als het eten al geprakt was een grove prak, maar at vooral stukjes en omdat met 6 maanden pas het kokhalsreflex werkt verslikte ze zich nooit. Als er iets dwars zat hoestte ze het zo omhoog. Dus dat wennen aan lepeltjes fruit is helemaal niet nodig.
    Verder blijft het tot een jaar "bijvoeding" en hoeven ze nog geen volwaardige maaltijden binnen te krijgen. Als de baby's BV krijgen hebben ze zelfs het eerste jaar genoeg aan BV, met FV hebben ze vanaf een half jaar wel extra vitamientjes uit fruit en groenten nodig.

En nogmaals: het mag idd wel vanaf 4 maand, het is alleen verstandiger om te wachten.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    iedereen doet datgene wat zijzelf goed vindt...

ik heb bij beide kids ook vanaf 2,5 mnd potjes (en zelfgeprakt) fruit gegeven, en ze vonden het heerlijk....niet gelijk een heel potje maar gewoon een paar (kleine) hapjes, heerlijk vonden ze het.. :D

net als met stukjes brood met smeerworst (gedoopt in melk) vonden die van mij ook heerlijk.... :D

ze kregen hun normale flessen en 's middags tussendoor wat hapjes fruit.

wat men hier moet proberen te doen is zijn of haar mening geven zonder deze te willen opdringen....soms lees ik wel eens reactie's waarin het lijkt of alleen hun mening is die telt...

;)

5. Marije

Marije Actief lid

17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Mijn mening is dat iedereen zelf moet weten wat ie doet, wél probeer ik idd mensen door feiten over te brengen er van te overtuigen dat je met bijvoeden beter kan wachten tot je kindje 6 maanden is, maar als mensen het niet willen horen/geloven, even goeie vrienden, ik heb gezegd wat ik belangrijk vind.

En ja, natuurlijk vinden baby's het lekker, maar daar ging het nou net niet om. ;)

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik zie hier (maar mischien overheen gelezen) alleen maar meningen en geen echte feiten waaruit blijkt dat je je kind (jonger dan 4- 6 mnd) geen potjes fruit mag geven of wat de effecten zijn als je dat wel doet...

dus als er daadwerkelijk feiten zijn, bijvoorbeeld een medische site waar op vermeld staat dat het niet goed is voor de kleine en dat dat blijkt uit een of ander wetenschappelijk onderzoek, ja dan is het wat anders maar niks van dat heb ik hier nochtans gelezen eerlijk gezegd, maar ja nogmaals mischien heb ik daar wel overheen gelezen..

heb ook al ff gegoogled maar iets bijzonders heb ik niet kunnen vinden...

maar ja dat terzijde ik heb het dan ook niet over een heel potje fruit, ik heb het over een paar hapjes.... :D

7. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    komtie dan he?

http://www.who.int/features/qa/21/en/

World health organisation...

Die zullen dan toch wel weten waar ze het over hebben.. daarom zei ik al ... dit was niet mijn mening

:D :D ;)

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    maar ik zie hier nergens staan dat potjes fruit niet goed zijn voor de kleine of dat het schadelijk kan zijn?????

hier staat alleen maar vermeld van wat hier ook de zogezegde richtlijnen zijn, dat men zegt dat de kleine tot 6 mnd geen bijvoeding nodig heeft (zelfs geen water), meer staat hier niet...

en het ging hier om potjes fruit (paar hapjes)..

als ik een site voor me krijg waarin vermeld staat dat het slecht is voor de kleine om onder de 6 mnd af en toe een fruithapje tussendoor te geven dan is het wat anders....en dan nog de ha - consultatieburo wisten er toen van en er was er geen een die zijn dat ik dat de kleine niet mocht geven omdat het schadelijk kon zijn voor de kleine...

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Het was ook maar een geintje ;)

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    :D

ach ja natas, feit blijft dat mensen (gelukkig) hun eigen opvattingen hebben over hoe ze de kleine het beste kunnen (op) voeden....

en dat de meningen daarover verdeeld zijn tja dat moge duidelijk zijn, ik vondt het prachtig om te zien hoe ze reageerde op het fruit, en ik gaf het ze niet omdat ik dacht dat ze het nodig hadden, maar omdat ik dacht dat ze het mischien wel lekker zouden vinden, en ze vonden het heerlijk (ikke ook trouwens ;) ) vooral later toen ze groter waren dat gemengd fruit van olvarit.. :) lekkel hool..... :D

en net wat ik al zei, op het moment dat er hier iemand is die mij een site laat zien dat er een of ander (wetenschappelijk) onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat het (op langere termijn) schadelijk kan zijn voor de baby tja dan zou het wat anders zijn, maar het zijn tot nog toe alleen maar richtlijnen waar men over spreekt....en ik heb gewoon zoiets van ze vinden het lekker, ik geef ze niet teveel (paar hapjes, de rest is voor mama ;) ) en wat een ander daarvan vindt??? ze zijn nu 8 en 5 en zo gezond als een vis, dus echt veel kwaad heeft het niet gedaan.. ;)

11. mirella24

mirella24 Lid

6 jan 2006
    55
    0
    0
    huismoeder
    Groningen
    hallo smoekie
    ik denk er het zelfde over als jij hoor
    mijn meisje vindt het ook erg lekker
    heb gister ook ff groente van 4 maanden opgehaald
    vandaag ff kijken hoe ze dat vind
    dus ik ga er ook lekker mee door
    groetjes mirella

12. Marije

Marije Actief lid

17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Die richtlijnen zijn er niet voor niets, ik weet dat er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, door de WHO, weet niet waar ik dat zo kan vinden. (mijn engels is niet goed genoeg om dat soort stukken te lezen) Maar de WHO geeft die richtlijnen niet voor niets, dat is niet alleen omdat kinderen tot 6 maanden geen bijvoeding nodig zouden hebben (uitzonderingen daargelaten) maar ook omdat er steeds meer allergieën en aandoeningen als astma voorkomen, er is een duidelijk verband tusden die allergieën en voeding.

Nogmaals: het hoeft niet schadelijk te zijn voor jouw kind,maar statistisch gezien wordt de kans op allergieën vergroot door vroeg bijvoeden. Ik heb trouwens ook nog nooit een bewijs gezien dat het niet schadelijk is nl.

13. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    >ADRES = debbie@zwangerschapspagina.nl
    >NAAM = Debbie Suk
    >VRAAG = waarom mogen zuigelingen nu pas met 6 mnd bijgevoed worden?
    >krijgt een kleintje schade aan zijn darmen als je eerder begin met bijvoeden?
    >
    >WOONPLAATS = Noord Scharwoude

Geachte mevrouw Suk, (dat ben ik dus hahaha )

Bij te vroeg beginnen met bijvoeden kunnen er voedsel-allergieën ontstaan.

Vriendelijke groet,
    Henk Boeke (Redactie Ouders Online)

maar dat wisten we al (sught) :)

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    richtlijnen, richtlijnen, moet je eens kijken hoe snel een kind tegenwoordig de stempel ADHD opgedrukt krijgt omdat een kind een klein beetje uit de toom valt of weet ik veel wat (juist vanwegen die zogenaamde richtlijnen), tegenwoordig hebben ze voor elk kind bijna wel een of andere benaming of oorzaak als een kind wat druk of rustig is, die richtlijnen daar veeg ik nu echt mijn **** mee af.... een kind mag tegenwoordig bijna geen eens geen (ondeugend - rustig) kind meer zijn want dan is er iets aan de hand...

vele praten over wetenschappelijke onderzoeken die ze ergens gelezen hebben, maar geen een kan nu als er om gevraagd wordt daadwerkelijk het onderzoek laten zien waaruit blijkt dat het niet goed cq schadelijk zou zijn...(dan is het engels ineens zo beperkt) net zo goed wat allergieën betreft, niemand ontwikkeld een allergie door bepaald voedsel, je hebt een allergie voor iets of niet, en dat openbaart zich pas op het moment dat je daarmee in aanraking komt...bij sommige komt dat pas naar voren nadat ze er al diverse keren mee in aanraking zijn geweest, en bij sommige direct maar een allergie is zeer zeker niet iets dat je ontwikkeld.. :(

ff wat opgezocht...

http://www.meerburgpharmacy.com/nl/prod_allergie.htm#Hoe%20ontstaat%20een%20allergie?

15. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Wanneer je in het eerste half jaar begint met bijvoeden is de kans op het ontwikkelen van een nieuwe voedselovergevoeligheid groter.
    De kans dat er een (nieuwe) overgevoeligheid ontwikkeld wordt is in het eerste jaar het grootst. Voornamelijk de eerste zes maanden is je baby het meest gevoelig voor het ontwikkelen van een voedselallergie. Daarom is het zo belangrijk om pas na zes maanden pas te beginnen met bijvoeding.

Van alle Nederlanders heeft 20 - 30 % last van allergische klachten zoals astma, hooikoorts, eczeem of voedselallergie. Erfelijkheid in de familie, maar ook omgevingsfactoren zoals het milieu en voedsel spelen daarin een belangrijke rol.

Voedselallergie kan op elke leeftijd beginnen, maar komt vaker voor bij kleine kinderen. Dit komt waarschijnlijk doordat bij de geboorte het maag/darmkanaal en het afweersysteem nog niet optimaal is ontwikkeld. Hierdoor wordt de voeding niet goed verteerd en komen er vaker geheel of gedeeltelijk intacte eiwitten in de darm. De darmwand is nog niet goed ontwikkeld en laat deze te grote eiwitten passeren. Die komen dan uiteindelijk in het bloed terecht, waarna er een allergische reactie optreedt.
    In verband met de ontwikkeling van de mondmotoriek en het maag/darmkanaal is het wel belangrijk om na 6 maanden met bijvoeding te beginnen.

je kan dus wel degelijk een allegie ontwikkelen!

Veel onderzoek en activiteiten rond de bestrijding van allergie zijn van medisch-therapeutische aard. Aan preventie is tot nu toe minder aandacht besteed en bovendien is die vaak versnipperd.
    Dat is de reden waarom de onderzoekers van Wageningen Universiteit en Researchcentrum hun krachten hebben gebundeld en zich richten op allergiepreventie.

"Voorkomen is beter dan genezen", vindt Wageningen UR.

16. Marije

Marije Actief lid

17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Ik weet niet hoe je aan deze wijsheid komt, maar dit is dus niet waar.
    Feit is, en dat is een medisch feit, dat de darmpjes pas rijpen tussen de 4 en 6 maanden en in de tijd dat ze nog niet rijp zijn kun je een voedselallergie ontwikkelen. Het kan zijn dat bij jouw kindjes de darmpjes met 4 maanden rijp zijn, maar dat is niet te zien aan de buitenkant, daarom is het verstandig om voor de zekerheid wachten tot 6 maanden.
    Hoe zo je kunt geen allergie ontwikkelen? Wat dacht je van allergenen als: aardbei, tomaat, wat dacht je van een koemelkintolerantie, is het ook niet met een reden dat baby's pas koemelk mogen met 1 jaar? Of is dat ineens ook onzin.

Ik stop hier verder met discussieren en niet omdat je de feiten in twijfel trekt, maar omdat ik het toontje niet zo leuk meer vind. Nee, mijn engels is niet goed genoeg om onderzoeksrapporten te lezen, sorry, maar meer dan havo engels heb ik niet gehad, dat is niet ineens, dat is al 15 jaar zo...

17. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik krijg ook de indruk dat het geen leuk topic meer is om te lezen. :( De toon wordt steeds grimmiger. Volgens mij is het echt wel duidelijk dat het beter is, om niet te snel met alles te beginnen. Maar om er dan steeds weer tegenin te gaan. Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Het is goed om gewaarschuwd te worden.
    Het lijkt wel of mensen alleen maar gelijk willen hebben.

18. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    idd sommige willen gewoon niet luisteren of in dit geval lezen :(

we kunnen hier lang en breed over door discussiëren maar als dat tegen gesproken wordt dat een allergie niet ontwikkeld wordt door voedsel of iets dergelijks dan zijn we uitgepraat

ik heb mijn best gedaan zoveel mogelijk informatie erover in te winnen en hier neer te zetten maar als er dan nog gedacht wordt hehe ze kletsen maar wat houdt het voor mij op :)

het is wel degelijk dat een allergie ontwikkeld wordt zeker als het een zuigeling betreft

zit hier niet uit me ... te kletsen :)

maar zoals er al eerder gezegd werdt ieder beslist voor zijn eigen wat zij het beste vinden

sucses met bijvoeden :)

19. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    bij mij was het geen bijvoeden hoor, dat heb je ook wel kunnen lezen in mijn reactie, ik gaf de kleine gewoon een paar hapjes om te kijken of ze het lekker vonden, en niet omdat ikdacht dat ze het nodig hadden of wat dan ook....

wat beteft het ontwikkelen van een allergie wil ik er toch nog iets aan toevoegen, iedereen hier heeft zijn eigen informatie waar zij zich van laat overtuigen ik ben er dmv mijn eigen huisarts van overtuigd dat een voedselallergie meestal iets aangeboren is of dat 1 of beide ouders al een allergie hebben en in de meeste gevallen als dat zo is krijgt de kleine het ook...

wijzelf hebben geen enkele allergie en mijn kids kunnen alles eten als men geen andere dingen dan melk wil geven moet zij dat zelf weten maar als ik dat wel wil doen moet ik dat zelf weten....de toon waar sommige het over hebben?? komt mischien voor sommige anders over maar zeker niet naar bedoelt...

het is nou eenmaal een feitelijk gegeven dat er diverse onderzoeken zijn op welk gebied dan ook en dat het ene onderzoek het andere weer tegenspreekt net zoals in de medische wereld zijn er tig dokters die het niet met de ander eens zijn, hoe kun je dan overtuigd zijn van iets als er vele zijn die wat anders zeggen???

tis zeker niet mijn bedoeling om mensen tegen het hoofd te stoten of wat dan ook,maar als ik de kleine een paar hapjes (lees een paar hapjes en geen heel potje) is dat mijn zaak, maar dan vindt ik dat men op zijn minst daar ook respect voor op mag brengen, ieder zijn eigen mening maar daar moet het dan ook bij blijven,en op de manier zoals het hier is gegaan is het (ook van mij uit) de richting op gegaan om koste wat kost eigen gelijkheid te bewijzen....

succes :D

20. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Pff, kan dit onderwerp zo langzamerhand niet op slot? Volgens mij is de vraag die gesteld was al lang beantwoord :rolleyes:

Deel Deze Pagina