Wanneer verbeterd die uitspraak ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ikdus, 29 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mn dochter van 17 mnd zegt best veel maar haar uitspraak is niet al te best.
    Nu weet ik dat ze erg jong is en het heus wel beter wordt. Maar ik ken genoeg kindjes die met 3jaar nog steeds geen goede uitspraak hebben. Maar ook ken ik kindjes van dochters leeftijd die wel goed de woordjes uitspreken.

Voorbeeld ze zegt laap kindje laap en doet best gek met dr tong als ze L uitspreekt.
    Of de naam Saskia zegt ze dakia ofzo.
    Hou van jou is houvjou

Het lijkt of ze haar tong verkeerd gebruikt. Ik blijf het op de goede manier herhalen maarja lijkt niet te helpen.
    Kan ik er nog iets aan doen of moet ik geduld hebben en hopen dat ze wel goede uitspraak krijgt?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het echt te vroeg is om hier iets over te zeggen. In de kleuterklas (duurt nog heel lang, weet ik) worden kinderen logopedisch gescreend en volgens mij is dat echt vroeg genoeg. Alleen als er eerder echt grote problemen zijn (bijv. kinderen van 3 die volledig onverstaanbaar zijn voor buitenstaanders) is eerdere onderzoek nodig.
    Maar op dit moment is het heel normaal dat nog niet alle klanken goed worden uitgesproken hoor.

3. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ja ik ben echt bang, alle kindjes die onverstaanbaar spreken, praten vanaf hun eerste woordjes al zo.
    En ik vind dat rete irritant want ik versta soms maar de helft van hun verhaal en bdn bang dat mijn dochter straks ook zo slecht praat op basisschool leeftijd

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zelf goed blijven zeggen en geduld ja, moeten ze nu met 17 maanden ook al perfect nederlands praten :p

Hier wordt het al steeds beterder, de uitspraak...en de zinnen worden langer. In het begin zei hij bijvoorbeeld ook geen S aan het begin van een woord maar nu wel, alleen Stijn is nog Tijn maar Sanne is inmiddels echt Sanne...

5. Onje

Onje Niet meer actief

Onze zoon heeft een hele tijd Pemmy geheten ;)
    Nu heet hij godzijdank weer Lemmy en zijn zusje heet echt Liv!
    De L gaat nu hartstikke goed

Volgende stapje is 'kn' die is heeeel belangrijk want als ik zeg Lem het laatste beetje moet je eruit knijpen (knijpfruit) roept hij (en dan het liefst heel hard en midden in een winkel) Neeeee mama pij.pen!!!

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hahahah onje geweldig !!!!

MMarianne, perfect praten nee hoor maar ze draait haar tong zo gek haha

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Volgens mij hoort dat bij de (spraak)ontwikkeling, hier doet ie ook weer kunstjes met z'n tong en praat erg vanuit de keel...klinkt heel vervelend en lijkt me niet goed voor de keel en zeg dan ook dat ie normaal moet praten maar denk dat ook dat erbij hoort. Hij kent ook weer een heleboel nieuwe woordjes...

8. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Hier spreken de 2ling nu sinds een paar maanden de s voor een p/t pas goed uit......... Dat 'moeten' ze kunnen op ongeveer hun 5e, dus ik zou me er niet druk om maken.
    Wij hebben bij de logopedie gelopen omdat ze een taalachterstand hadden (ze hadden hun eigen taal) en mijn ervaring is dat het dus echt wel goed komt!

Ze is pas 17 maanden!
    En je moet niet gaan vergelijken, het ene kind is nu eenmaal sneller of langzamer dan het andere kind.

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Jeetje, je kind is 17 maanden?? Dan zou ik me echt geen zorgen maken hoor... Gewoon zelf goed blijven herhalen en geduld hebben...
    Ze is nog zo klein!

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Oh jeetje, heb een beetje geduld zeg. Mijn zoontje zegt alleen maar mama, maar ik maak mij daar echt totaal geen zorgen om. Laat ze een beetje, het komt echt wel. Mijn dochtertje heeft vrij lang onverstaanbaar gepraat, maar sinds ze naar school gaat is het alweer helemaal anders.

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Dan is er altijd nog logopedie ;)
    Geen zorgen ze is 17 maanden, lekker genieten van dat kletsen en keihard lachen om die foute uitspraak.

Kip was hier heel lang pik. Fantastisch!

12. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    En dan nog iets.. Niet lullig bedoeld maar hou van jou is hartstikke knap als ze dat al uitspreekt als houvjou!

Ze hoeft toch nog geen Ik hou van jou te zeggen. Hier is het hou jou. Vind het de meest mooie woorden die er uit een kindermond kunnen komen. Hoe ze er ook uitkomen!

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Lekker genieten van die eerste woordjes en perfectionisme onderdrukken. Kinderen leren stap voor stap. Geduld dus!

14. Ilse73

Ilse73 Actief lid

9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij het KDV van mijn zoontje werd er gezegd dat hij net de tasmanian devil leek m.b.t. zijn uitspraak (echt niet te verstaan). Nu is hij 12 en doet het prima :)

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het nogal veeleisend om op die leeftijd al een perfecte uitspraak te verwachten...

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ze is 17 maanden; iedere manier van uitspreken is prima op die lerftijd ;)

17. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik vind ook dat je je zorgen maakt om niets en dat je juist lekker moet genieten van alles wat ze zegt! Geniet er juist lekker van dat ze zo vlot is en net wat Maartt zegt, het meest waardevolle wat uit zo'n kindermondje komt...snap echt niet waar je je druk om maakt :)
    Mijn dochter is best vlot met praten, maar natuurlijk zegt ze niet alles zoals wij het uitspreken, maar dat is juist het heerlijke eraan! Zondag heeft ze weer een nieuw woordje geleerd! De openhaard stond aan....dus vanaf nu hebben wij een 'opetaart' in huis :D Heerlijk toch! Ik geniet daar echt van! En elke keer als ze gaat slapen is het; 'las joe!' ;)

18. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik geniet er ook zeker van hoor en ik maak me er voor nu nog niet druk om.
    Maar zoals ik al eerder typte ze doet gek met dr tong als ze spreekt vooral bij de L doet ze dat.
    En de kindjes die dus 3jr al gepasseerd zijn praten nog steeds belabberd en praktisch onverstaanbaar en dan heb het dan niet over alleen kleuters maar ook kinderen van 7 jr. Je begrijpt ze dan wel maar die uitspraak bah bah.
    Zal vast ook aan ouders liggen.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    eh nee, vaak niet zelfs volgens mij. En serieus, als dat het ergste is wat er kan gebeuren dat ze een beetje een rare uitspraak houdt.

Daarvoor bestaan er ook altijd nog logopedisten.

Vind het werkelijk heel vreemd dat je "bah bah" zegt over uitspraak van kleine kinderen.

20. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Wat een rare reactie inderdaad... En lekker veroordelend ook, het zal wel aan de ouders liggen :( Ik kom trouwens bijna nooit kinderen tegen die op hun 7e nog onverstaanbaar praten.

Deel Deze Pagina