Mijn oudste geeft sinds een week of wat (meestal) aan dat ze gepoept heeft. Ze wil het nog wel eens vergeten . Ook kan ze nu het woordje plassen zeggen. Ze weet dat ik dat moet doen als ik naar de wc ga. Nu wil ik binnenkort, speels, eens beginnen met het zindelijk laten worden. Maar is dit niet veel te vroeg? Is ze er wel aan toe, zowel lichamelijk als mentaal? Zal ik dan een potje neerzetten of gelijk op de wc met een verkleiner?
Mijn dochtertje zei met een maand of 16 dat ze had gepoept, een maand of 3 later ook dat ze had geplast, alleen was ze pas met 2 jaar en 2 maanden aan het potje toe. Gewoon het potje neerzetten en uitleggen hoe het werkt, bijv. met een pop of knuffel. Af en toe er op zetten als ze het leuk vindt en er verder niet teveel druk op leggen. De een is er al heel vroeg aan toe en de ander laat. Het een beetje stimuleren en leuk maken kan nooit kwaad, gewoon van tijd tot tijd eens proberen en als ze er aan toe is, zal ze wel wat doen. Ik ben met een potje begonnen, heb wel een brilverkleiner, maar dat vond ze een beetje raar, waardoor ze zo afgeleid was, dat ze vervolgens geen plasje meer deed. Ondertussen is ze nu bijna zindelijk, het leek wel haar goede voornemen voor het nieuw jaar, want sinds 1 januari doet ze bijna alles op het potje, af en toe nog een ongelukje, maar het gaat heel goed.
Ik ga het eerst gewoon op de wc proberen. Zit tenslotte zelf ook niet op een potje En ze vindt het razend interessant als ik of haar papa naar de wc gaan. Lijkt me makkelijker om direct op de wc te doen, hoeft ze de overstap van potje naar wc ook niet meer te maken. Als de stap te groot is voor haar en ze vindt het eng ofzo ga ik natuurlijk wel een potje proberen. Moet je m'n moeder over horen: 'wat een onzin die potjes, ze kunnen toch gewoon op de wc leren plassen/poepen? Zo zijn jullie ook zindelijk geworden.' Ja mam..
Onze dochter van nu 13 maanden zegt al een tijdje BAH als ze gepoept heeft of als ze een scheetje laat. Maar nu zegt ze soms ook voor het poepen/scheetje laten BAH. Ze voelt het dus aankomen. Zou ik er ook al mee kunnen beginnen? Vind 13 maanden nog wel erg jong....maar aan de andere kant geeft ze het zelf aan.
Misschien is beiden een idee. Dan kan je kindje er vast aan wennen (hoe jong ze ook zijn, alleen zitten is ook oefenen). Of je kindje eraan toe is, merk je snel. Gaat het vaak mis of niet. Is hij/zij alleen aan het spelen op het potje of niet. En ook al zijn ze er nog niet aan toe, met enige regelmaat na het verschonen even op potje/wc is wel goed om er vast aan te wennen. Sommige kids kunnen namelijk bang van de toilet worden (doorspoelen enzo). En belonen als het goed gaat: erg positieve reactie, vreugdedansje, high five, stickers. Succes!
Wij hebben het allebei: een potje én een wc-verkleiner plus opstapje. Onze zoon vindt op de wc veel interessanter dan op het potje. Zeker sinds we een stickersysteem hebben ingevoerd als beloning. Hij wordt in februari 3 jaar, maar echt plassen en poepen op de wc doet hij nog niet. Of het moet een keer per ongeluk zijn. Groetjes, Wendy
Dochter doet al vanaf een maand of 16 regelmatig wat op het potje. Maar zindelijk is ze nog niet, ze is nu 25 mnd. Ze loopt regelmatig in haar blote billen, op een gegeven moment vraagt ze zelf weer om een luier. Het gaat hele tijden goed, maar soms plast ze ook op de vloer. Ik wil er in mei actief mee gaan beginnen. Zeg dan gewoon dat de luiers op zijn. Vandaag zag ze onderbroeken van hello kitty die ze wilde hebben. Ik heb gezegd dat ze deze onderbroeken mag kopen als ze geen luier mee draagt. Dat vertelde ze vanavond meteen aan haar vader. Wie weet stimuleert haar dat wel.
Ach wat is vroeg. Ik was met 18 maanden droog overdag en 's nachts. Isabella was er met 2 jaar aan toe en 3 weken later was ze zinnelijk. Zowel overdag als 's nachts. Wij hebben voor beide wc's een verkleiner en een potje. Ik zou beginnen met het potje in de kamer en je kindje in de blote billen ( al is dat wel wat fris in de winter)
Wij zijn voor het potje gegaan en hebben dat speelsgewijs gedaan. En ik denk dat dat het belangrijkste is: niet dwingen of forceren, dan maakt de leeftijd niet zoveel uit. De winter is op zich wel wat minder geschikt: beste methode schijnt te zijn om veel in je blote billen rond te lopen. Mirre zegt nu zelf iedere ochtend en avond dat ze een plas moet, vaak doet ze dan ook een plas op de pot. Hiervoor een tijd gehad dat ze een alleen savonds een plas deed, toen een hele tijd niet: ze wilde absoluut niet op de pot en op eens gaf ze het zelf weer aan.
Wij zijn met het potje begonnen. Maar ze bleef helemaal niet zitten en ging er steeds vanaf. Toen een wc verkleiner gekocht. Ze vind het helemaal geweldig! Ze zit als een prinses op de wc en wil er bijna niet meer vanaf!
Ik zou zeggen: gewoon proberen! Koop een potje/ verkleiner en als ze het weer aangeeft erop laten zitten. Wie weet!
Ik was mijn topic helemaal vergeten! Hartelijk dank voor de reacties. We gaan binnenkort beginnen met een wcverkleiner. Als het goed is krijgt ze deze op haar verjaardag van een tante.