We zitten met het volgende.. Ons zoontje zit al best krap in de maxi-cosi, vooral in de breedte bij zijn armpjes zeg maar. Hij weegt nu 9045 gram en is 72cm lang. Nu vertrekken wij volgende week vrijdag op vakantie naar Italië voor 2 weken. Onderweg stoppen we niet en rijden gewoon door, dit i.v.m. aanhanger en andere mensen waar we met mee rijden. Het grootste deel rijden we 's nachts, dus ons zoontje zal het grootste deel wel slapen. Alleen nu vroeg ik mij af of het niet prettiger is voor hem om hem dan in het autostoeltje al te zetten?
Wij gaan nu over op een kinderstoeltje. Onze dame begint echt in de lengte uit haar maxi cosi te groeien. Het beste is om je kleine zo lang mogelijk in de maxi cosi te vervoeren ivm veiligheid. Groeit hij er echter uit, dan zou ik overstappen. Het ene kind is het andere niet en sommige zijn nu eenmaal groter en eerder toe aan een volgend stoeltje. Ga wel even 'passen' in een goede babyzaak om te zien of het stoeltje inderdaad goed zit en laat je adviseren!
Ook belangrijk: zorg dat het stoeltje dat je kiest een goede ligstand heeft! Zeker als je op vakantie gaat en lange afstanden rijdt is dat voor zo'n kleintje erg prettig
Qua lengte past ons zoontje nog wel in de maxi-cosi maar qua breedte word het erg krap. Hij ligt er een beetje opgepropt in. Vraag me soms wel af of hij wel lekker ligt zo. in de baarmoeder lag hij ook wel opgepropt maarja haha. We vinden het zo lastig.. We zaten ook al te denken om alleen het grote autostoeltje te gebruiken bij de heen- en terugweg en als we in Italië zelf zijn nog gewoon de kleine maxi-cosi gebruiken. Maarja, dan neemt die maxi-cosi ook weer onnodig ruimte in beslag. Ja de ligstanden vind ik ook belangrijk. Daar zat ik daarnet al even naar te zoeken.
Onze meid weegt meer dan jouw kleine man en ik zou daarom geneigd zijn om te zeggen dat je beter nog even de maxi cosi kunt gebruiken. Zodra ze wat meer gaan bewegen vallen ze ook weer af (of komen gewoon wat minder aan) en zit hij weer wat ruimer. Qua leeftijd is hij nog aan de jonge kant en als je niet het idee hebt dat hij er last van heeft, zou ik gewoon de maxi cosi nog gebruiken. Wat je ook beslist, laat je goed adviseren door de winkel!
Hier met 10 kilo en 80cm nog steeds af en toe in de maxi cosi. Zonder jas gaat dat best en hij slaapt en ligt er toch het lekkerste in. Ik kan me niet voorstellen dat je mc echt al te klein is en voor veiligheid moet je toch iets overhebben.
Mijn eerste reactie is nee.. Een andere stoel ligt misschien prettiger. Maar het is ook minder veilig.. Alleen als hij echt scheef zit, omdat de schouders er niet tussen kunnen, dan zou ik overstappen. Want dan is de MC ook niet veilig meer. Mijn oudste was ook reusje, maar die is "pas" bij 9 maand, 76 cm en 11 kg(!) overgegaan. Dat was ook vanwege de breedte. Maar bij hem kreeg ik de schouders er niet meer tussen, ook niet met alleen een romper aan.. We hebben hem toen nog 6 weken in de ligstand van de vervolgstoel vervoert, omdat hij ook nog niet heel stevig kon zitten. Dus zitten in de vervolgstoel was ook niet fijn naar mijn idee..
Ok bedankt voor jullie reacties! Dan weet ik even genoeg. Dan gaan we sowieso wel wachten tot na de vakantie als hij 9 maanden is hoe hij dan in de maxi cosi zit want ik wil wel dat het veilig blijft voor hem. Straks even naar de Prenatal en al eens kijken naar de autostoeltjes. Heb mijn oogje laten vallen op de Maxi Cosi Tobi. Pfff wat worden die kleintjes snel groot!
nee joh... ik denk echt niet dat het in de breedte niet meer past... dat geloof ik echt niet. De gewichten van je kindje zijn daar gewoon niet schokkend genoeg voor Wij zijn net 2 weken over op het 2e autostoeltje en mijn zoontje is 17 maanden. Hij weegt ongeveer 11 kilo en is 82 cm. Ja het is wat krapper in de breedte en de voetjes zitten opgetrokken. Maar dat heb ik nog altijd liever dan dat hij bij een ongeluk zijn nek breekt. Bij achterwaarts vervoeren is de kans op letsel 5 keer kleiner dan bij voorwaarts vervoeren. Kijk maar eens hier voor meer info: Achterwaartse autostoeltjes 5x veiliger! Verder zou ik het dus juist voor zo een groot stuk niet doen, wij zijn in mei ook nog naar zuid frankrijk geweest en dat was geen probleem... Verder... je gaat toch niet echt naar italie rijden zonder te stoppen he? Je moet tanken/wisselen/koffie drinken? Dat is levensgevaarlijk hoor... vooral s nachts als je al moe wordt. Na 2 uur rijden moet je echt een kwartiertje rust... Wij zijn naar italie geweest toen mijn dochter 11 maanden was (in maxi cosi). Ook s nachts gereden en mijn dochter sliep gewoon door. Ook als wij onze koffiepauzes namen.
als je echt veilig wilt blijven vervoeren kan je een achterwaarts vervolgstoeltje overwegen (zie mijn vorige link) wel duurder maar ook een stuk veiliger.
@debby: Ik zei ook niet dat het niet meer past, maar dat het krap word bij zijn armpjes. Haha tuurlijk stoppen we regelmatig om te plassen/drinken/eten/tanken Ik bedoelde meer dat we niet gaan stoppen om ergens te overnachten, sorry als dat onduidelijk was. Ik denk dat we voorlopig nog gewoon de maxi cosi gaan gebruiken. Jullie hebben me overtuigt.
Mijn meisje komt met haar hoofdje precies op de rand uit in de maxicosi,ze is dan ook ietsjes langer,en werd gezegt door halfords dayt ze er kwa lengte nog zo'n 2 maanden in kan dat we dan beter over zo'n 2 maanden over kunnen stappen. Ik kijk het nog even aan,ze zit er nu tenminste langer in dan haar broers zaten. Ik wacht dus tot ze met haar kruintje er boven uit komt. Sommige mensen hebben ook een kleinere maxicosi,ik heb de pebbles die kan tot 13 kilo of tot het hoofdje erboven komt.
Ik zou het zeker ook niet doen! In een vervolgstoel zitten ze toch heel anders, het is voor die kleine ukjes stukken onveiliger bij een ongeluk en ze "zitten" ondanks de ligstand toch echt een stuk meer. Denk zelf ook dat hij nog genoeg ruimte zou moeten hebben in de MC, mn dochter past er met haar 1,5 jaar, 12 kilo ook nog in alleen is ze nu net iets te lang dus mag het niet meer, maar ze zit er vaak nog op de babykamer in te spelen en te schommelen! Wbt het doorrijden, ik kan je wel zeer aanraden om als je kindje 's nachts wakker word, of 's ochtends ECHT te stoppen en lekker lang uit de stoel te gaan. Zo'n lange reis is voor een volwassene al lang en zwaar, laat staan voor een uk die opgesloten zit in een stoeltje.
Haha ik had pagina 2 niet gelezen en dacht ook al; hoe hou je dat vol, niet stoppen behalve natuurlijk tanken... Mn broer deed dat wel, die reed met zn sportauto Middelburg-Rome zonder pauze's, alleen tanken en dan direct plassen. In 12 uur reed hij 1400km! Maar dan zou ik geen kindje achterin durven zetten met die snelheden die hij aantikte...
Levensgevaarlijk! ik ken ook zo`n iemand en die schept er nog graag over op ook! @TS: je kunt beter nu nog geen tobi kopen, maar straks over een paar maanden als zoontje eraan toe is pas gaan passen met hem. Dan weet je waar hij goed inzit. Verstandig dat je hem nu nog gewoon in de maxi cosi laat! Ik zie om me heen zoveel mensen die overstappen omdat ze 9 kg wegen en het dus mag.... of omdat uk 9 mnd is en het dus mag.... Hier de 22 mnd gehaald en hij is er nu dus net pas uit.
Hey hier ook even een reactie: het ligt echt aan het kindje hoor! Wij hebben onze oudste met iets van 7-8 maanden al uit de maxicosi gehaald, ondanks de opmerkingen van: dat is gevaarlijk of dat kan niet. Meneer was toen bijna 11 kilo en erg breed, zowel qua schouders als hoofdje. En hij vond het verschikkelijk, het was elke reis van begin tot einde krijsen. We hebben wel een stoeltje met zo'n vangkussen ervoor genomen, wat toch veilig is voor zo'n kleintje. En onze tweede was bijna net zo groot maar hij heeft tot bijna 11 maanden erin gezeten: smalle schouders, smal kopje en lange benen, dus dat ging prima! Succes op vakantie!
Hoi Er staat inderdaad vanaf 9 maand, maar mijn dochter ook met 7,5 maand al in autostoel zat ze veel beter in En helemaal zo'n lang stuk is het toch veel lekkerder Succes