potje voor baby's (zindelijkheid)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Moppiepoppie, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Wie weet er of er ook potjes zijn voor baby's rond de 1 jaar? De meeste potjes zijn voor peuters vanaf 2 jaar, maar mijn dochter kan prima zelfstandig zitten en ik had bedacht dat het in ieder geval geen kwaad kan om haar soms op het potje te zetten, aangezien ik een goed idee heb van wanneer ze moet plassen of poepen (doet ze elke dag rond zelfde tijd). Het potje dat ik nu heb is veel te hoog voor haar en zit dus ook niet comfortabel.

Weet iemand een potje dat heel laag is of geschikt voor baby's rond de 1 jaar?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb een roze, half doorzichtig potje van de prenatal (3,99) en mijn dochter zit daar prima op (bijna als op een troon hihi) ... ze vind het alleen niks :p .

3. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik heb een potje van Babybjorn. Hier zat ze al heel snel heel goed op. Ik denk dat ze ruim een jaar was.

4. Aslanck

Aslanck Actief lid

2 jul 2008
    321
    0
    0
    Amsterdam
    Haha ik heb er laatst eentje gezien wat een muziekje afspeelt als ze hun werkje hebben gedaan :)

5. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik vind het wel extreem vroeg om daar al mee te beginnen, ze hebben de kringspieren echt nog niet onder controle dan.

6. Roodkapje1979

Roodkapje1979 Fanatiek lid

22 feb 2009
    2.729
    0
    0
    Hier 1 van de ikea en zit ze ook goed op. kost iets van 1,95 geloof ik.

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Vind het echt verspillde moeite... ze worden echt wel zindelijk als ze er aan toe zijn maar met net 1 zou ik die moeite echt nog niet nemen. As je het gewoon op hun tempo doet hoef je ze ook helemaal niet zindelijk te maken dan gaat dat vanzelf.... mn dochter was bijna 3 en mn zoon 2,5)

Wat betreft het potje is het gewoon uitproberen welke fijn is dus dan ff gaan proefzitten bij prenatal ofzo

8. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    hihihi, zeeuwsmeisje, "effe gaan proefzitten" ;)

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    zindelijk worden zullen ze nog niet zo snel doen op deze leeftijd maar je kunt ze zeker wel latenwennen aan het potje. ik heb de roze van prenatal en ook de wc verkleiner ervan en ze zit er prima op. in het begin was het alleen zitten en deed ze niks maar toch was ik trots op haar dat ze er op wilde zitten. met 18 maanden deed ze voor het eerst een plasje op de pot (toevallig denk ik) en met 20 maanden deed ze een plasje op de wc. op de wc wil ze ook erg graag zitten en vraagt er dan ook om. met 20 maanden deed ze voor het eerst een plasje na dat ze aangaf dat ze moest. mijn dochter heeft nu al 6 weken smorgens een droge luier en dat betekend dat ze het op kan houden. elke morgen gaat ze nu een plasje doen op de wc en voor de rest is het gewoon oefenen. soms zet ik der op het potje maar heeft toch nog liever een luier aan. ik stimuleer dus ook maar als ze niks doet op het potje ben ik ook blij.

dus je kunt gewoon een potje kopen.

ik heb ook het koningspotje van de kruidvat dat een muziekje maar die vind me dochter niks aan en ziet het aanals stoeltje of krukje

10. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik was met 1,5 jaar zindelijk en mijn broer met 20 maanden.
    Vroeger was dit heel normaal....maar door de luiers van tegenwoordig voelen de kinderen niet meer dat ze iets gedaan hebben.
    Ik wil er ook op tijd mee beginnen.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ja wij waren thuis ok allemaal zindelijk voor de 2 jaar dag en nacht. vroeger was dit inderdaad heel normaal en tegenwoordig als je het hebt over zindelijkheid en je kind is nog geen 2 kijken ze alsof je gestoort bent. vroeger lukte het ook dus waarom nu niet. tegenwoordig zijn de billen te droog met deze goede luiers en ook hebben de ouders minder tijd dan vroeger. nu werken ze en hebben veel meer verplichtingen dan moeder 20 jof 30 jaar terug hadden. ik denk dat als je je kind aangeeft dat hij moet poepen plassen, en je merkt dat hij op kan houden doordat hij/zij heel denacht droog is je hem zo zindelijk hebt. gewoon 2 weken zonder luier laten lopen en laat maar plassen/poepen tot ze een nieuwe broek komen vragen. op den duur zijn ze zo vies van hunzelf dat ze wel oppassen waar ze plassen.

12. firegirl

firegirl Niet meer actief

Haha, dan moet je wel veel wassen hoor... Heb ook weleens van het trucje gehoord om eerst een onderbroekje aan te doen en daarover heen de luier. Voelen ze de plas en poep wel, maar komt het verder niet in de kleren.

13. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Maar wat is er nou mis mee als ze tot ong. 2,5- 3 jr in hun luiers lopen.... ze moeten al zoveel. Dat is gewoon 1 van de weinige nadelen aan wegwerpluiers. Het kost iets meer geld omdat ze wat langer luiers dragen maar toen ze 2 waren gingen er hier 4 luiers ofzo per dag doorheen dus dat valt ook wel mee. Als je het dan echt goed wou doen had je meteen katoenen luiers moeten gebruiken. Zindelijk worden kunnen kids ook perfect zelf in hun eigen tempo en om nu speciaal een ander potje te kopen voor je dochter van 1 omdat een ander potje te groot is blijf ik gewoon vreemd vinden.

En serieus niet elke potjes zijn voor elke kont even fijn en dan heb je ook nog het verschil voor jongens en meisjes. Mijn zoon zit niet zo best op de pot waar zn zus op zat dus later heb ik er 1 gevonden die wel goed past (en hij niet erover heen plast).

Als je er te vroeg mee begint heb je trouwens het risico dat de interesse een heel eind weg is tegen de tijd dat ze er lichamelijk klaar voor zijn (op tijd voelen dat ze moeten plassen, dat kunnen ophouden tot ze op de pot zitten) Gewoon ze lekker met je mee laten gaan naar de wc dat ze het hele gebeuren zien en op den duur zijn ze gewoon opeens zindelijk. (zonder training en poeha)

je kan idd een onderbroekje aandoen en daarover een luier, dat voelt idd vies en nat maar nadeel is wel dat het vies klusje is als ze dan toch poepen...

14. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Hier nog geen ervaring met een potje dus kan je helaas niet helpen, wel lees ik mee :D

Wat is er mis mee om ze nu op een potje te zetten? En wat moeten ze al zoveel dan?

Ik snap dat niet hoor waarom er altijd overal "moeten" neergezet wordt, als je je kindje op een potje zet en hij/zij vind dat prima wat is daar "moeten" aan dan? Ze moeten niks, maar je kunt ze wel laten wennen.

15. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    hier een potje van nijntje bij v en d vandaan.

@zeeuwsmeisje
    scheelt een hoop geld hoor als je kind op een potje zit.
    of ik nou 6 luiers bijv. heb per dag of de helft minder scheelt enorm.
    hier zat ze al met 10 maanden op de pot en begint nu al zelf aan tegeven als ze moet plassen.

16. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Er werd niet gevraagd om jullie mening, er werd gevraagd naar een goed potje!

17. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    @Ireen: Inderdaad! Grappig dat iedereen een mening heeft. En ook geen probleem als je iemand dat dan op wil komen dringen in zo'n topic. Wel leuk om te zien dat ik mezelf niet hoef te gaan verdedigen, maar dat anderen dat hier al voor mij doen, omdat het nou eenmaal heel persoonlijk is wat je zelf, maar nog belangrijk, wat JE KIND prettig vindt. Dat laat dit topic wel zien.

@mandi en zeeuws meisje: Mijn dochter wordt helemaal gek als ik haar wil verschonen want ze vertikt het tegenwoordig op haar rug te liggen zelfs al geef je haar het meest interessante speeltje ooit. Woede-uitbarsting vervolgens. Dát is pas zielig, dat MOETEN op hun rug liggen als ze dat niet willen. En als ze op het potje zit, zelfs die van prénatal die ik heb, dan vindt ze het heel erg grappig en leuk. Lijkt me een stuk leuker voor haar dan dat gekrijs op de commode. Sorry, maar ik kijk liever naar mijn kind.

18. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    moppiepoppie als jij denkt dat jou dochter eraan toe is doen moet je haar zeker op het potje zetten, maar ik vind het gewoon vroeg. en dat ze vervelend doet met de luier verschonen is gewoon een fase wat weer over gaat. maar goed misschien kun je beter een wc verkleiner kopen ipv een potje daar zit ze waarschijnlijk nog beter op.

ik ben het wel met zeeuws meisje eens!

19. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Wij hebben het roze potje en wc verkleiner van de Prenatal. Inge zit daar al op sinds ze zelfstandig kan zitten (rond de 8 maanden) en doet sinds die tijd ook regelmatig een poepje of een plasje op het potje. De wc verkleiner vindt ze nog een beetje eng maar het potje vindt ze geweldig! Het is ook niet te groot of zo, terwijl mijn meisje toch niet een van de grootsten is.

Ook het aankleden (rompertje en t-shirt) doen we vaak terwijl ze op het potje zit, veel makkelijker met de armpjes en zo. Sinds deze week probeert ze zelf al haar t-shirt en rompertje uit te trekken.

Het is helemaal niet raar om al vroeg met zindelijkheidstraining te beginnen. In niet westerse landen is het heel gewoon dat kinderen rond hun eerste jaar zindelijk zijn. Misschien kunnen ze het dan nog niet zeggen maar door goed naar je kindje te kijken kan je de signalen oppikken wanneer ze hun behoefte willen doen en daar op reageren door ze op een potje of wc te zetten. Vroeg op het potje is hier een duidelijk boek over.
    In principe wordt elk kind tussen de 2-4 'vanzelf' zindelijk maar het scheelt toch behoorlijk wat knaken als je ze tussen de 1 en 2 al zindelijk krijgt.

20. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    @Mandy: apart, een fase die al zo ongeveer duurt sinds ze kan omrollen (een half jaar dus!) ;) En fases zijn er niet voor niets overigens. Als je daar adequaat op inspeelt, ondersteun je de ontwikkeling van je kind.

Maar goed, meiden die een suggestie hebben geleverd, dank daarvoor; ik ga even potjes-shoppen binnenkort! Iedereen die het nodig vond zijn mening hier te posten;daar zijn andere topics voor. Ik heb daar inderdaad niet om gevraagd, en ik vind het eigenlijk wel amusant dat jullie kennelijk denken dat ik daar iets mee zou doen :D (zo niet, dan ben je dus alleen mensen aan het lastig vallen met je mening en had je 'm al helemaal beter achterwege kunnen laten)

Deel Deze Pagina