Potje voor boodschappen, potje voor kleding; cash of rekening?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jubbos, 19 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Wij gooien bijna al ons geld op 1 hoop en doen daar alles van, op de een of andere manier werkt dit niet, komen echt te kort.
    Ik weet wel onze budgetten zijn en zou potjes kunnen maken. Nu vind ik cash geld niet fijn heb ik ook echt nooit in mijn portomonnee. Het is ook niet handig omdat dan ik en dan mijn man boodschappen doet, vaak gelijk door uit het werk.

Hoe doen jullie dat met jullie potjes voor boodschappen, luiers, benzine enzovoort....hebben jullie voor alles een aparte rekening of idd cash ouderwets in enveloppies?

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Nergens potjes voor.
    Alles word van 1 rekening gepint. Wel altijd wat cash (50 euro ofzo) in mijn portomonee voor als het nodig is (heel klein bedrag, goede doel aan de deur etc etc)

3. caroline16

caroline16 Niet meer actief

ik heb een rekening geopend en daar stort ik het boodschappen geld op. aan het begin van de week pin ik het bedrag dat we die week nodig hebben zodat ik dat cash heb..

als ik dat niet doe en we pinnen in de winkel, gaat het altijd fout en komen we te kort aan het einde van de maand.

4. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik zet elke maand zodra het geld van mijn vriend gestort wordt een vast bedrag voor de hypotheek en de aanverwante rekeningen daarvan opzij op de spaarrekening. die parkeer ik daar zeg maar zodat er niks mee kan gebeuren en we altijd de hypotheek en verzekeringen kunnen betalen.
    ik heb een spaarpot thuis staan waar elke maand een klein bedrag ingaat voor de sinterklaas en kerstperiode.
    het vakantie geld en eventuele belastingeld gaat ook direct op de spaarekening tot het een doel heeft of gewoon daar blijft. voor de rest doe ik zoveel mogelijk met de pin betalen omdat ik dan altijd kan terug kijken op mijn pc en met cash gaat dat niet. we maken een bepaald bedrag per week op. de meeste rekeningen gaan zo snel mogelijk ( zodat er niks vergeten kan worden ) via de pc de deur uit. kan dat even niet dan blijven ze naast de monitor staan goed in het zicht.zo doen wij het.

5. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Maar dan laat jij dus je rekeningen niet automatisch afschrijven? Wij doen dat wel en gaat er dus altijd op een vaste dag eraf en dat maakt het voor ons erg ongunstig vind ik omdat je dan geld op je rekening hebt en dan moet je dus altijd nog nadenken owja die rek moet er nog af en die ook.

6. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Ik neem voor de hele maand in een keer m'n boodschappen geld op. Dit bewaar ik thuis. Als ik pin raak ik het overzicht kwijt en geef ik veel teveel uit. Verder hou ik een kasboek bij zodat ik zicht hou op de uitgaven. Heb het door omstandigheden deze maand niet gedaan en meteen teveel uitgegeven.
    Maar ik neem aan dat als je boodschappen gaat galen uit je werk, je ook een briefje hebt? Dan weet je dus wie die dag de boodschappen doet en kun je ook voor die dag geld uit je potje pakken toch?

7. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ja dat klopt. ik sjoemel daar mee. daar bedoel ik mee. in principe agan er zoveel mogelijk rekeningen automatisch. maar dat gebeurd wanneer hun dat willen en niet wanneer ik dat wil. met sommige rekeningen komt dat dus ongunstig uit. net als waar jij tegenaan loopt. wij krijgen 2 keer in de maand inkomsten en dan doe ik expres boodschappen terwijl ik weet dat er nog een rekening komt. die er dan dus niet af kan. dan krijg je een kleine week later een giro een paar dagen nadien komt ons tweede deel van het geld en dan worden direct de rekeningen betaald waarmee ik dus "gesjoemeld" heb. dat sjoemelen zoals ik het noem doe ik dus bewust omdat de maatschappij in kwestie niet op een andere dag zijn incasso wil of kan doen die mij beter uitkomt. ( ik doe dit echter nooit bij de eerste levensbehoefte ons dak boven het hoofd en de verzekeringen daaromtrent.) vandaar dat dat vaste bedrag geparkeerd staat op de spaarrekeing en de avond voor de incasso wordt dat terug gezet op de betaal rekening. ook heb je er wel eens een onverwachte tussen zitten die wordt dan ook zo snel mogelijk betaald. zo voorkom je dat je achter de feiten aan hobbeld.

ik doe trouwens zoveel mogelijk 1 keer in de week boodschappen. de babyartikelen haal ik zoveel mogelijk in de aanbieding 1 keer in de maand net als waspoeder. dat zie ik als een aparte kostenpost zeg maar. ik haal dan luiers doekjes potjes eten zalf de hele ratteplan voor ongeveer een maand.

8. namya

namya Niet meer actief

alle rekingen gaan van 1 rekening af...waar de hypotheek vanaf wordt geschreven

verder hebben we meerdere rekeningen met geld waar we zeg maar van shoppen, boodschappen doen, dagjes uit, vakanties etc en standaard een paar honderd euro thuis liggen..voor noodgevallen

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben 2 lopende rekeningen.
    Op 1 rekening wordt elke maand automatisch een bedrag op gezet, hier worden ook automatisch alle vaste lasten vanaf gehaald.

Van de andere lopende rekening betalen we de boodschappen, benzine, kleding etc.

10. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    We hebben wel alles op 1 hoop. Maar een ouderwets kas boek daar maak ik iedere maand een bergoting in. En schrijf trouw alle bonnetjes op. zo is er overzicht en weet je nog wat je te besteden hebt. Hier gaat dat wel goed en houden soms nog wel eens wat over

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Maar inprincipe weet je toch wel wat wanneer afgeschreen word?
    Hier gaat ook alles automatisch maar ik weet precies wanneer wat word afgeschreven en hoeveel er nog op de rekening staat. Anders wellicht een keer in excel een jaarovezicht maken ofzo met alle afschrijvingen?

12. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik heb een afstreepsysteem haha wat het is hoeveel en de hoeveelste van de maand. zo weet ik zeker wat er betaald moet worden en wat al gedaan is. Eigenlijk is het niet nodig maar gewoon een fij idee dat je het weet en er een overzicht van hebt.

Wat heel veel scheeld ik ga maar 1x per 2 a 3 weken om boodschappen en haal na de 1e week iedere week bij de boer.
    Zo kom je niet in verleiding van reclame of van o ik heb nu wel zin in dat koekje ofzo

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    onze rekeningen worden automatisch afgeschreven en voor de rest heb ik altijd cash geld bij en heel soms dan moet ik pinnen... vind het fijner om cash geld te hebben zodat je weet wat je uitgeeft... dat pinnen is heel makkelijk maar dan maak je meer geld op.. tenminste ik wel....

14. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Wij hebben een lopende rekening en een spaarrekening. We doen dus alles vanaf 1 rekening en er gaat maandelijks automatisch 350 euro naar de spaarrekening. We hebben dit een aantal jaar geleden zo gedaan en vind het echt ideaal. Je vergeet eigenlijk dat er maandelijks een bedrag vanaf gaat maar creert een lekker spaarpotje. Verder houd ik geen rekening met wat eruit gaat en koop dus ook vaak teveel. We zeggen vaak tegen elkaar; we moeten deze maand maar even rustig aandoen, maar hier komt dan nooit iets van terecht... Ben dus ook wel benieuwd naar goede ideeen om je uitgaven een beetje in de gaten te houden.

xxx

15. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Ik zie jou manier denk ik wel zitten, dus dan zorg ik dat ik het totaal aan vaste lasten op 1 rekening heb staan en dan doe ik wat daarvan over is naar een andere rekening.

16. liftrasa

liftrasa Fanatiek lid

6 feb 2008
    1.522
    0
    0
    enschede
    kijk eens op yunoo, dit is een online gratis boekhoudprogramma.
    Ik gebruik het nu al tijden en heb hier alles lekker duidelijk en overzichtelijk in staan.
    Voordeel vind ik dat je alles kan pinnen en dat je het met 10 sec in yunoo kan hebben staan.
    Maak zelf erg veel gebruik van de budgetten pagina, echt ideaal ;)

17. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Hier alles in excel, voor iedere maand van het jaar. Hierbij werk ik deze iedere week in het weekend bij. Het huidige saldo, wat komt er nog bij en wat moet er nog af en wat blijft er dan onderaan de streep over.

Zo werk ik dit iedere week bij en ben ik helemaal up to dat. Vind ik heel fijn werken.

Veel liefs Petra

18. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb geen aparte envelopjes, maar houd gewoon precies bij wat er in komt en wat er uit gaat. Kasboek dus!
    Dan zie je vaak waar het aan ligt.

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    wij hebben een rekening voor alle automatische incassos, daar gaat een vast bedrag per maand heen. We hebben ook nog een rekening voor de boodschappen, ook een vast bedrag per maand.
    Dan heb ik nog een spaarrekening voor de reserveringen (bijvoorbeeld voor een keuring/waterschapsbelasting etc) en een spaarrekening voor leuke dingen.
    Verder ook nog allebei een rekening met zakgeld en een contant potje voor benzine.
    Lijkt heel onhandig maar ik vind het super overzichtelijk zo.

20. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik heb mijn eigen rekening, mijn vriend ook zijn eigen.
    De gezamelijke rekeningen (huur, essent, ziggo etc) gaat automatisch van mijn rekening af. Mijn vriend stort elke maand de helft van de gezamelijke rekeningen op mijn rekening (we doen alles 50/50).
    We hebben 1 aparte portemonee waar we allebei aan het begin van de maand het boodschappengeld in doen. En 1 aparte portemonee voor ons zoontje, waar elke maand de kindertoeslag in gaat (en de kinderbijslag 1 keer per kwartaal)

Ik vind het zo wel goed geregeld. Kom nooit in de problemen eigenlijk. Verder maken we geen potjes.

Deel Deze Pagina