6 maanden, wat mogen ze nu wel en niet?

Discussie in 'Voeding' gestart door bloem82, 29 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Goedenmorgen :D

Mijn zoontje is nu 6 maanden en vraag me nu echt af wat ze vanaf deze leeeftijd wel en niet mogen.

Ik weet dat zout en honing nog niet mag. Een broodkorstje mogen ze over 1 a 2 maanden wel, maar daar zit zout in... Of is dat dusdanig weinig dat het niet uitmaakt?

Qua eten is het trouwens vrij duidelijk, er zijn mooie sites met recepten.

Maar qua drinken dan? Mogen ze al roosvicee bijv? OF thee? En zijn er dingen wat ze nog echt niet mogen?

Alvast bedankt voor de reactie's :D

Wat ik trouwens ook lees id dat mensen weten hoeveel gram fruit hun kind eet. Leggen jullie alles op de weegschaal of zo? :)

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    een beetje zout hebben ze wel nodig. En in brood zit niet zoveel. Dus dat is geen probleem. Brood mag vanaf 6 maanden, dus je mag dat al sneller geven. C at met 6,5 maand al een hele boterham.

Wij zijn vanaf 6 maanden diksap bij gaan geven. Thee mag ook, maar dan wel kruidenthee (zonder theine). Vaak wordt rooibos gegeven, of kabouterthee. Roosvicee zijn we vanaf 8 maanden mee begonnen, daar zit toch weer wat meer suiker in.

Wij hebben fruit ook nooit op de weegschaal gelegd. Maar qua hoeveelheden probeerden we het wel een beetje regelmatig te houden.

Andere dingen waar je beter nog mee kunt wachten zijn kolen (witte, rode, chinese,etc). Daar kunnen ze buikkramp van krijgen. Gewone melk, tot het 1e jaar is opvolgmelk beter voor de niertjes.

PS: natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op dingen die ik hier tik. Maar dit is wel grofweg het advies..

3. lisanne1204

lisanne1204 Actief lid

19 jul 2008
    243
    5
    18
    Vrouw
    hahhaa nee als je nou van die bakjes koopt waar 200 gram in kan dan weet je altijd hoeveel fruit jou kindje binnen krijgt

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    http://www.bijvoedingforum.org/portal.php

Voor al je vragen over bijvoeding.

Het zout in brood is een jodiumzout, van overheidswege wordt dit in Nederland aan het brood toegevoegd. Het heeft te maken met een goede schildklierwerking.

5. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Je kunt een voedingsintroductieschema vinden op http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... lands.html
    hier staat precies bij welke leeftijd ze wat mogen.

Je schrijft dat er mooie sites met recepten zijn, welke raad je aan?

6. Juff

Juff Actief lid

14 okt 2006
    203
    0
    0
    Juffrouw
    Ik las op de site die xxxx1974 als tip gaf, dat kiwi pas mag of wordt aangeraden vanaf 12 maanden. Waarom is dat (geldt ook voor de andere fruitsoorten die daar op staan vanaf 12 maanden)?
    Is dat omdat ze sterk allercheen zijn of heeft het een andere reden? Ik geef mijn mannetje namelijk geregeld kiwi en soms ook aardbeien en frambozen, ik doe dit vanaf 7 maanden ongeveer. Moet ik daar nu mee stoppen of kan ik er mee door gaan, hij reageert er verder niet op.
    Bedankt!

7. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Kiwi is inderdaad kan inderdaad een hele sterke allergische reactie geven, bijvoorbeeld net als pinda's of bijensteken of koemelk! Hoe langer je een product uitsteld hoe groter de kans is dat je lichaam er niet (meer) allergisch op reageerd.
    Mijn zoontje heeft een hele ernstige koemelkallergie vandaar het introduceren van voeding bij ons even ander verloopt. Ik ben een paar weken geleden wel met kiwi's begonnen en hij vind het én heerlijk én kan er goed over.. Ik denk dat wat jij hebt gelezen een voedingsadvies is geweest voor kindejes met een voedselallergie. Als je kindje 'gezond' is kun je gewoon kiwi geven volgends mij!

Deel Deze Pagina