Over een kleine maand is ons mupke 6 maanden en gaan we starten met bijvoeden. Nou wil ik per groente- fruitsoort steeds een week uitproberen, dus een week wortel, dan een week broccoli, etc. We gaan het eten dus ook zelf bereiden. Denk dat we de rapley-methode gaan proberen. Wat ik me nou afvraag: Koken jullie dan bijvoorbeeld elke dag een paar wortels voor die dag, of kook je in eens voor een paar dagen? En aan wat voor hoeveelheden moet ik in het begin denken? Kan me voorstellen dat ze dan nog geen halve wortel opeet omdat ze het toch nog moet leren. En geven jullie de groenten dan warm of koud? En wanneer bieden jullie de bijvoeding aan? Ze drinkt nu nog 4-5 x bv elke dag (op verzoek). Doe je dat dan nog na de fles, of bijv. voordat ze weer naar bed gaat?
Hier zijn we heel ontspannen gewoon begonnen. Af en toe eens wat aanbieden wat we zelf ook aten. Zolang je niet 3 verschillende dingen op 1 dag aanbiedt, maar elke dag maar 1 ding dan zie je snel genoeg of ze er op reageren. En met rapley krijgen ze in het begin toch niet zoveel binnen. Heb dus niet speciaal voor haar gekookt!
Hier hetzelfde als kruimel: DL kreeg meteen vanaf het begin al iedere dag iets anders, gewoon omdat wij iedere dag iets anders aten. Ik vond het wel zo praktisch en gezellig dat ze gewoon met ons mee at. Maar misschien zitten er veel allergieën in je familie en ben je daarom wat voorzichtig? En borst- en bijvoeding wisselde ik in het begin af. Dus bijvoeding (wat in het begin toch meer spelen en ontdekken is dan eten) ergens halverwege tussen twee melkvoedingen in.
Ik heb een kindje met kma dus moest alles voorzichtig introduceren. Ik kookte bijvoorbeeld een hele bloemkool en vroor dat in in ijsblokjesbakjes. Dit deed ik ook met groenten die we zelf aten (en waaraan geen zout toegevoegd is met koken!!) Zo krijg je na verloop van tijd een bescheiden assortiment, waaruit je kunt kiezen en combineren. Soms kon ze gewoon met de pot mee-eten en kreeg ze bijv sperzieboontjes uit het vuistje. In het begin gaat het om kleine hoeveelheden (1-2 eetlepels), gaat vooral over leren eten van een lepeltje en nieuwe smaken proberen. De dietiste raadde aan om niet langer dan 3 dagen na elkaar hetzelfde te geven, zodat ze al snel meerdere smaken proeven. Mijn dochter at eigenlijk gelijk met ons mee qua tijden. Vanaf 6 maanden mag je van de dietiste het volgende schema aanhouden: 's ochtends: fles/pap/brood+100ml melk (90/3) tussendoor: fruit/soepstengel + water/thee/diksap 's middags: fles/pap/brood+100ml melk (90/3) tussendoor: fruit/soepstengel + water/thee/diksap 's avonds: warm eten (in eerste instantie groentehapje) + toetje (yoghurt of melk) voor het naar bed gaan nog een fles van 200 (180/6) De hoeveelheden qua drinken zijn natuurlijk bij fv, bij bv zou ik gewoon aanleggen op die tijden. (helaas wilde mijn meisje niet drinken aan de borst...) Houd er wel even rekening mee dat je naar dit schema moet toewerken hoor. En niet te hard op vastpinnen, het is echt een voorbeeld (daarom heb ik er ook geen tijden bijgezet)
Hi Ago, Leuk dat jullie mogen starten!! !! Ik kook en pureer de hapjes die ze krijgt. Ze wil het ook alleen warm eten, maar ook de flessen drinkt ze niet koud... Dit pureren was advies KA en omdat ze ook ging kokken als ze stukjes in de keel voelde. Daarvan geef ik 1 potje direct, 1 voor in de koelkast (volgende dag) en 1 voor in de vriezer. De hapjes krijgt ze als het uitkomt (als ik denk dat ze er zin in heeft ). Succes en veeeeeel plezier ! GRTZ.
Yep, mijn partner en ik hebben beide geen allergien, maar onze ouders, en zussen wel. Vandaar dat ik het rustig aan wil doen met introduceren zodat ik het ook in de gaten heb als ze ergens op reageert (en vooral waarop).
Wat een goed idee om het in ijsblokbakjes te doen! (Kun je die trouwens wel afsluiten, of doe je er een zakje omheen of zo?) En bedankt voor het 'schema' dan heb ik een beetje een idee.
Hé, jij ook hier? Ja, ben ook super benieuwd hoe ze het gaat vinden, nog even geduld hebben tot ze ook daadwerkelijk 6 maanden is. Hoe warm jij het trouwens op? Gewoon in de magnetron of heb je potjes die je in de flessenwarmer kunt doen of zo? Groetjes!
Blokjes als ze goed bevroren zijn in een diepvrieszakje doen. Ik heb een lijstje met voorraad blokjes op het aanrecht liggen en streep af als er weer blokjes eruit gaan. Hier geldt zowel gepureerd als uit het vuistje, afhankelijk van wat we eten of wat voor fruit ze krijgt. Banaa, wortel en boontje pakt ze om op te sabbelen maar groffer geprakt eten weigert ze nog.
Ik stop ze idd ook in een zakje als de blokjes bevroren zijn. In de winkel heb je van die handige zakjes met hersluitbare sluitstrip! En je kunt er ook nog gewoon met pen opschrijven wat er in zit. Mijn dochter heeft haar eigen lade in de vriezer zodat ik makkelijk kan zien wat er nog is. En ik heb nu echt niet meer alles wat ze eet op voorraad hoor!
Ik zou beide kunnen doen, maar gebruik vooral de magnetron. 15 seconden is genoeg voor die 2 eetlepels !