Ik vind het wel knap dat je zoon met 7 maanden het verschil weet tussen wat wij een "normale" maaltijd vinden (aardappels/pasta/rijst + groente (+vlees)) en iets wat daar qua quantiteit, kwaliteit en smaak niet voor onder hoeft te doen, maar wat wel makkelijk mee te nemen is en koud gegeten kan worden... zoals tomaat, komkommer, avocado, brood, fruit etc. En prima dat jij potjes handig vindt hoor, niks mis mee, ieder zn ding. Maar voor TS lijkt het me omslachtig om potjes aan te gaan wennen, als je het (volgens mij) makkelijker op kan lossen met vers eten. Zeker als ze aangeeft dat hij al stukken eet.
ehh nee, ik heb mijn dochter nog nooit een potje gegeven... maar niet omdat ik er op tegen ben, maar omdat het me telkens weer handiger heeft geleken om de tomaat - die ze al kent - in mn tas te gooien dan de gok te nemen of ze een potje wel of niet lekker zal gaan vinden.
In Spanje wordt conform Spaans gebruik rond 17 uur vaak een kleine lichte maaltijd gegeten, kleine kinderen krijgen dan meestal hun soep. En in Spanje kan een Nederlnds kind natuurlijk naar Spaans gebruik gewoon een warme lunch eten. Daarnaast is men in mijn ervaring in Spanje naar Spaans gebruik nogal dol op kinderen, en is eten voor kinderen krijgen, bijvoorbeeld op terras of restaurant zelden een probleem, op welk moment van de dag dan ook. Maar je hebt gelijk, iedereen mag zelf gemakkelijk vinden wat ie gemakkelijk vindt. Mij lijkt het nogal onlogisch om een kind eerst iets aan te leren wat ie qua ontwikkeling al achter zich heeftben het dan na een poosje weer af te leren. Maar goed ik ben liever lui dan moe, dus ik had nooit zo'n zin om tijd in dat soort projecten te steken.
Zucht. Ik zou zeggen.. ga nog eens naar de begin post en lees eens goed naar de vraag. Dirksmama... lees nou eens terug en wees nou eerlijk.. voor iemand die liever lui dan moe is besteed wel erg veel energie om betweterig over te komen. Maar ik zal het uitleggen: IK vond het handig om mijn kind een potje te kunnen geven en daar kan jij of de rest van de wereld van alles van vinden maar IK vond dat handig. Daar kan je 100 regels aan wijden maar wat IK vind ga JIJ niet veranderen. En projecten zoals jij die onderneemt waag ik me ook niet aan omdat ik DAT weer onzinnig vind maar als JIJ dat gemakkelijk vindt.. be my guest. IK kan me niets bij voorstellen... zie je nu onzinnig deze gang van zaken is? En nog een ding "EEN kind" impliceert een gemiddeld kind.. dat heb ik niet.. jij ook niet geloof ik en nog nog een ding... eet jij geen stamppot (ook in Indonesië zou je naar mijn idee nog best eens kunnen verlangen naar een goeie boerenkool of een lekkere dikke snert... hoezo afleren dus? Dat heeft er dus geen donder mee te maken.. en weet je wat.. ik denk dat jij dat eigenlijk ook prima weet ) oh en een laatste ding.... Spanje is erg groot en de gebruiken varieren nogal erg... dus ook jouw verhaal is beperkend en vooral erg belerend en dan nog.. we hebben het over een vakantie.
misschien moet je dan alleen iets vinden van de dingen waarvan je wel iets weet? Ik heb twee kinderen. De oudste at geen potjes. Dat vond ik ONHANDIG dus ik heb mijn tweede geleerd om wel potjes te eten. Dat vond ik HANDIG. Dat heeft ze gedaan tot ze ongeveer 15 maanden was (1-2 x per week) en toen stopte ze gewoon helemaal met het meeste warme eten. Prima dus dat jij die tomaat handiger vond.. maar de vraag was.. kan TS potjes geven en welke. Dan zeg jij: buiten potjes zou je ook een tomaat, banaan etc kunnen geven. PUNT.. een mening hebben over iets wat je nooit gebruikt heb, is geen erg waardevolle mening. Ik rij Renault en ga me dus niet uitlaten over Peugeot
@Cygnet: ik quote uit de beginpost: We posten hier allemaal met de beste bedoelingen, en jij geeft jouw ervaring met potjes, en ik (en anderen, zoals JuJu en Zogelukkig) schrijf mijn ervaring op: met een kind dat net als het kind van TS ook stukken eet. Misschien dat TS maar 2 opties had bedacht (versgekookt of potje), en dan kan het een eye-opener zijn als iemand een derde optie aandraagt, die het "mijn-kind-eet-geen-gepureerd-eten-maar-in-de-grove-potjes-zitten-misschien-teveel-zout-en-allergenen"-probleem net zo goed oplost. En wat ze daarmee doet moet ze helemaal zelf weten. Oh, en dat je geen mening over iets mag hebben waar je geen persoonlijke ervaring mee hebt is natuurlijk onzin: heb jij een mening over -nou, noem eens wat- vrouwenbesnijdenis?
Ik had het anders moeten formuleren... geen advies. Een mening mag je over alles hebben hoewel die soms ook geen waarde heeft. Een alternatief aandragen is prima.. dat is precies wat ik zeg maar heb gewoon geen mening over een potje.. je weet dan gewoon niet voldoende waar je het over hebt. Even om te weten: er zijn voldoende potjes die niet gladgepureerd zijn maar de gewone consistentie hebben van een eenpansgerecht. Dat past dus prima in het voedingspatroon van een kind wat stukjes en geprakt eet.
Zou je misschien een zin uit een post van mij kunnen quoten waarin ik een mening naar voren draag over potjes?
En al had je een mening over potjes, dan mag dat! Een openbaar forum bestaat uit meningen. Je hoeft niet altijd uitgebreid kennis van zaken te hebben om je er een mening over te vormen. Zolang je geen complete onzin verkondigt of mensen kwetst, mag je godenzijdank in dit land je eigen mening verkondigen!
Jee wat een boel reacties en discussies! Ik ben er inmiddels wel uit. Ik moet niet te moeilijk denken en niet elke dag heel uitgebalanceerd willen voeden. Dan maar een dagje wat meer fruit en brood etc.....komkommer en tomaat zie ik hem voorlopig nog niet eten , komkommer was in ieder geval geen succes van de week. Maar goed, wat ik al zei, ik moet maar eens wat minder moeilijk doen op zo'n dag, een dag wat minder vitamines krijgt hij ook geen gezondheidsproblemen van.... Toch bedankt allemaal,
Ik heb wel ervaring met potjes. Ik heb er zat leeggegeten omdat kind na of soms al voor de eerste hap gruwde. Sommige potjes kreeg ook ik echt niet weg, zelfs niet met heel veel peper, zout en sambal om er smaak aan te geven. Bijvoorbeeld de bloemkool voor 4 maanden: dat vond ik geen eten meer, maar straf. Aan de andere kant, met potjes gepureerde wortel kun je heel lekkere worteltaart bakken. En de bordjes met peutermaaltijden vallen best mee.
Goed zo! Je hoeft ook nog helemaal niet moeilijk te doen op deze leeftijd. Melk is de komende maanden nog de hoofdvoeding, pas ver na het eerste levensjaar eten de meeste kindjes pas een 'complete maaltijd' in 1 keer. Tot die tijd zorg jij gewoon voor de juiste balans in bouwstoffen en dat kan heel goed in kleine porties verspreid over de dag.
Helemaal mee eens! Bij mijn eerst maakte ik me ook vaak nog te veel zorgen over 'wat hoort', maar dit is helemaal spot on!