Potjes of eten vers maken.

Discussie in 'Voeding' gestart door Ysabella, 30 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Onze tweede, degene die hier in huis borstvoeding en erna juist vooral vers en volgens Rapley te eten kreeg als baby, is helaas echt de moeilijkste eter van ons gezin geworden :confused:. Helaas zegt het dus niet altijd wat over de toekomst of je een goede eter wordt :oops:.

2. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb op het begin gewoon alles gepureerd en niet erin ‘gepropt’.
    Wanneer hij niet wilde duwde hij gewoon mijn armen weg en hield zijn mondje dicht. Zo had (en nog steeds) hij dus ook dagen waarin hij bijna niks at omdat hij gewoon geen trek had.
    Nu eet hij gewoon stukjes en geprakt, pakt de stukjes zelf op, geeft aan wanneer hij genoeg heeft gehad en lust alles.
    Ook met gepureerd eten gaat het dus gewoon goed en de structuur van verschillende soorten voedsel leert hij uiteindelijk ook wel gewoon

Adje en Sado vinden dit leuk.
  3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Ik vraag me bij dit soort onderzoeken altijd af welke sponsor er achter zit..

Hier combi gedaan van rapley en prakken.
    Gepureerd eten, bijna vloeibaar, nee.
    Sperziebonen die je van een lepel afslurpt dat is gewoon een soort van smoothie,
    in mijn ogen.
    Tot 1 jaar is melk de basis dus haast is niet nodig.
    Voelen en proeven.

tuc en amdaa vinden dit leuk.
  4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Rapley is een achternaam, geen methode .

Blw- de methode aan zich gaat vele malen verder dan enkel introductie van bijvoeding in stukken en zelf eten.

Maar los daarvan: deze manier van voeding bestaat al eeuwen.
    Het heeft dezelfde achtergrond als als de baby net na de geboorte zelf op zoek gaat naar de tepel: pure biologie.
    En de manier zoals baby's vanaf de prehistorie werden gevoed.

Zo volgt blw ook puur de biologische lead van het kind zelf.
    Het kind leidt zichzelf door de motorische ontwikkeling van leren eten: pas eten in de mond als je dat zelf kunt, pas doorslikken als je het zelf kunt verteren in de mond (incl bijgeproduceerde speeksel tijdens het kauwen), enz).
    In principe hetzelfde als de manier waarop kinderen leren kruipen en lopen, daar zijn ook geen begeleiding of hulpmiddelen nodig.

Ik begrijp alleen je verhaal over verschillende bereidingswijzen niet. Dat is JUIST heel goed mogelijk als het kind vanaf het begin mee eet met het gezin, ipv apart bereide 'babyhapjes'?

Zoe123, Fristi2012 en tuc vinden dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Tuurlijk is Rapley wel een methode. Baby led weaning is hetzelfde voor wat in Nederland Rapley wordt genoemd (naar de schrijfster van het boek ‘baby led weaning’). Ook hier gaat op: het één sluit het ander niet uit. Iets kan een achternaam zijn en een methode (in dit geval vernoemd naar de schrijfster dus).
    En net als iedere methode moet het dus maar net bij je kind passen en is het niet DE manier van doen. Er leiden meer wegen naar Rome.

En je laatste alinea is eigenlijk precies wat ik bedoel met blindstaren. Ik zeg nl. nergens dat Rapley niet geschikt is om je kind bepaalde dingen te leren. Ik zeg dat er ook andere manieren zijn om je kind dingen te leren. En het ontdekken van de textuur puree is daar één van. Dat kan prima naast het geven van losse stukken. Net zo goed als dat je niet meteen zal beginnen met het aanbieden van iets wat gefrituurd is of je kind nou volgens Rapley eet of niet.

Ik vind het nogal apart om aan de manier waarop iemand zijn kind te eten geeft een soort waardeoordelen te hangen (onherkenbare prut, eten naar binnen slobberen, proppen, e.d.), alleen omdat je zelf een vaste methode volgt.
    Gelukkig zijn er ook mensen die dan vertellen hoe ze het aanpakten en waarom op die manier. Dat komt imo al een stuk beter over.

Blijdorp, Glimmer, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Wij doen een combi van. Als ik geen tijd heb of was we weg zijn of gewoon makkelijk willen doen een potje en anders vers.

Mijn dochter heeft altijd potjes gehad en eet nu alles. Mijn zoontje alles vers via de rapley methode en die eet niks dus ik vind dat zo'n stomme theorie.

Gewoon doen waar je je goed bij voelt,niks is goed of fout want ook met potjes worden ze groot.

7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij hebben altijd alles vers gemaakt.
    N vond potjes ook echt niet te narsen.

Ik kookte wat meer dan die at zodat ik ook kon invriezen.
    Aten wij een pizza oid dan haalde ik voor hem iets uit de vriezer

8. tuc

tuc Niet meer actief

Het is toch ook prut? En onherkenbaar,of zie jij in gepureerde sperziebonen nog een boon terug dan?

Kijk dit is zoals zo veel topics, we kunnen allemaal de dooddoeners schrijven: ts doe waar je je goed bij voelt, alles is goed.
    Dat is echt onzin en daar heeft iemand die een topic opent met zo'n vraag helemaal niks aan. Daarbij is niet alles goed. Ik vind potjes door de samenstelling echt niet gezond.

En ik vind gepureerd vers eten gewoon geen eten, dat is eerder drinken. En ik heb heel uitgebreid en netjes uitgelegd hoe ik eten zie en de complete beleving daarvan. Gepureerd eten past daar niet in, dat is ieders eigen keuze, maar ik ga dus niet zeggen dat het net zo goed is.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Misschien ligt dat dan jouw kookcapaciteiten. Als ik iets pureer is het zeker geen drinken. En wij eten hier regelmatig iets wat niet meer herkenbaar is als het originele product. Dat komt door tal van bereidingswijzen en pureren en stampen is daar één van. En je gaat me toch niet vertellen dat er nooit een stamppot bij jou op tafel komt. (Hoewel, als je hem inderdaad kan drinken, kan ik me dat dan wel weer voorstellen) of een tomatensoep van verse tomaten, of hummus van kikkererwten (etc. etc. etc.) Hier komt zelden een simpel gekookt stronkje broccoli op tafel. En ondanks dat weten mijn kinderen precies wat broccoli is. Maar wij vinden dat dan weer lekkerder als een pesto door de pasta. En nee, dan gaat er dus geen vloeibare, drinkbare broccoli door de pasta.

En voor jouw kinderen is het misschien beter, omdat het toevallig werkte, maar voor genoeg anderen niet. En om het dan af te doen alsof mensen een lepel in hun kind proppen en hun eten naar binnen worden geslobberd vind ik dus minder netjes dan je zelf blijkbaar wel vindt.

Anniek88, KleineLai, Glimmer en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Wat een bijzondere reactie weer. Omdat ik een andere mening heb kan ik ineens niet koken. Ik ga er niet eens op reageren.

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Nou, lepel eens een olvarit potje uit en raad eens wat het is :roflmao:

Zoe123 vindt dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    #52 Adje, 1 apr 2018
    Laatst bewerkt: 1 apr 2018
    Dan lees je niet goed...
    Ik zeg niet dat je niet kan koken. Ik zeg dat pureren niet betekent dat iets compleet vloeibaar is. En als dat bij jou wel het geval is, dan gaat er misschien toch iets niet goed. Is een reactie op jouw eigen woorden
    waar je nu onmiddellijk beledigd op reageert.

Prima hoor, maar een beetje reflectie zou wel op zijn plaats zijn, als je zelf met wat bijzondere termen de manier van voeden van anderen bestempelt.

Dat je alleen over de eerste zin valt, en verder niet inhoudelijk reageert, zegt mij eigenlijk ook wel genoeg. Want natuurlijk eet jij wel eens stamppot of verse soep of ander soortig gepureerd eten, maar dat toegeven betekent dat jij dus ook ‘prut wat naar binnen wordt geslobberd’ op tafel zet.

KleineLai, Blijdorp, Glimmer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Ik heb het over vers gepureerd eten. Dat kan ik wel even in een potje stoppen, maar dat is vals spelen, want ik weet heus wel wat ik zelf heb klaargemaakt ;)

Jackie87 vindt dit leuk.
  14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier werd voor beide kinderen gepureerd, maar evengoed stukjes gegeven. Gepureerde voeding was echter nooit drinkbaar, altijd stevig op de lepel.

KleineLai en Blijdorp vinden dit leuk.
  15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Nou ja zeg, kook capaciteiten?

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee, het is juist niet 'blindstaren op 1 methode'.

Kind laten leiden is vooral heel veel NIET doen zelf. Als mensen een baby niet helpen met leren lopen, volgen ze toch ook niet 'een methode'?
    Het staat ook totaal los van de vorm waarin de voeding wordt aangeboden.

Het gaat krom met wat Stefan Kleintjes in NL heeft geintroduceerd met zijn vorm van 'rapley'. Hij heeft er een strikte methode van gemaakt met allerlei regeltjes eraan. Een voorbeeld is zijn introductieschema, of zijn leer dat enkel stukken worden aangeboden, dat bestaat binnen blw helemaal niet.

tuc vindt dit leuk.
  17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Nogmaals (en wat mijn initiële punt ook was) het één sluit het ander niet uit. Je kan je kind dingen zelf laten doen én helpen. Net zo goed als dat ik mijn kinderen wel heb geholpen met leren lopen, zodra ze die hulp wilde. (Handjes vasthouden, loopkarretje gegeven, e.d.) En dat doe ik door naar mijn kind en zijn behoeftes te kijken en niet een methode te volgen.
    En ik reageerde op een aantal uitspraken van mensen die, zoals ze zelf zeggen Rapley volgen. Het wordt een beetje een non-discussie als je het een andere naam gaat geven en dan gaat zeggen dat het totaal wat anders is.

Blijdorp en Adrianna vinden dit leuk.
  18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Toch nog even, stamppot is toch niet gepureerd eten?
    Tenminste, ik weet niet hoe jij het maakt maar ik stamp de groenten en aardappelen. Soort van grof prakken.
    En soep, de vloeistof is vloeibaar maar de groenten of andere inhoud toch niet?
    Dus hier geen “andersoortig gepureerd eten”.

tuc vindt dit leuk.
  19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Ligt aan de stamppot. Sommigen stamp ik alleen en dan is de structuur wat grover en soms maak ik eerst een gladde aardappelpuree (dat doe ik dan met zo’n pureeknijper) en gaan er nog een bepaalde groente doorheen (bv maïs en bieslook). Soep eten wij regelmatig juist gebonden en glad, anders noem ik het groentesoep. Dan is het hier bouillon met losse groentes erin. Maar wortel, pompoen, paprika, zoete aardappel, tomaat, e.d. wordt allemaal gepureerd met de bouillon.
    En ook maak ik wel eens purees van bepaalde groentes (pastinaak, pompoen, zoete aardappel, wortel, doperwten). Dat past soms zo bij een gerecht en dus bij ons eetpatroon. En dat is precies wat ik steeds bedoel. Dit is o.a. een manier van eten die wij doen. Dus waarom zou ik dat dan mijn kinderen niet ook leren.
    Wij eten juist zelden agv met gewoon losse gekookte groentes.
    En mijn vorige reactie was natuurlijk op het zogenaamd drinkbaar worden van eten door te pureren ;)

Blijdorp vindt dit leuk.
  20. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik snap goed wat @Adje bedoelt. Hier een neefje dat "Rapley" kreeg. Hij is 4 en lust geen soep en geen puree :roflmao::roflmao:

Ik ben bijna toe aan bijvoeden en ga een combi doen van alles. Gewoon lekker veel uitproberen.

Blijdorp, Glimmer, Adje en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina