Ja,het komt voort uit financiele overwegingen maar.... .ik kan me er echt irriteren aan weer eens zo'n bericht van de 'voedingsdeskundige,die weer eens vrolijk meld dat als je kindje veel op de handjes sabbeld en "eten uit je mond kijkt, het toe is aan bijvoeding.... Niet gek dat je dan leest dat sommige mama's nog zelfs eerder dan 4 maanden beginnen.Want hij was er toch 'aan toe'? En mama's die tegen problemen aanlopen snappen het ook niet. Hij was er toch 'aan toe?' Dat je schrijft dat je tussen 4-6 maanden kan beginnen prima. Maar laat de rest er buiten..
Ik begrijp niet dat er zo een foute adviezen gegeven mogen worden Een baby kan toch helemaal niet "eten uit je mond kijken". Een baby kent eten niet , die kent enkel melk drinken...
Ik denk dat het advies van met 4 maanden of eerder beginnen komt van de 4 maanden sprong (die er soms ook met 3,5 maanden al is). Dat is even een flinke groeispurt waardoor het een paar dagen lang lijkt alsof je baby vergaat van de honger. En dan in combinatie met handjes sabbelen en eten uit je mond kijken. Tja, logisch toch?
Mijn baby van 8 maanden kan nu wel heel grappig kijken als wij eten, zo van 'geef mij ook eens wat'. Maar met 4 maanden eten uit je mond kijken, ik geloof er ook niet in
Ik snap ook niet dat een 'deskundige' mag adviseren voor de 4 maanden te starten. Het is echt niet verstandig! Zo en nu ben ik echt toe aan bibagstrox. Geen idee wat het is, maar ik ben er aan toe (net zo hard als een baby van 3 maanden toe is aan bijvoeding)
Whahahahaha... Ik had het inderdaad ook gelezen en in een topic al even gemeld (terloops). Bah, zulke adviezen.. Hun lezen toch met ons mee? (ik zie wel eens eentje online) dan weten ze toch beter onderhand?
Beetje bijzonder advies idd, maar merk dat het bij het merendeel van de mensheid zo werkt. Wij hebben ook al veel commentaar gehad omdat DL niet aan de bijvoeding zat en ze was er zo aan toe. Keek het eten uit je mond (nee hoor, ze kijkt gewoon naar wat we doen), sabbelt op haar handjes (ja lekker, als je tandjes krijgt) en kon al zo goed een lepeltje in haar mond steken (idem... lekker als je tandjes krijgt). Nou inmiddels gestart met Rapley, maar oh wat is ze toe aan bijvoeding Ze speelt heerlijk met haar eten en met de placemat (die kennelijk veel lekkerder in je mond aanvoelt dan die rare groente) en drinkt daarna nog weer heerlijk haar buikje vol bij mama
Nee nee, jullie snappen het allemaal gewoon niet. Je kindje weet heus wel wat eten is en als het alleen al verliefd naar jou kijkt, dan wil hij jou eigenlijk opeten, daar is hij nl aan toe. En je moet je kindje dat dan gewoon geven hoor, een stukje oor ofzo. Zijn ze aan toe! </sarcasm> ook hier zijn de mensen nog verbaasd dat wij nog niet echt zijn begonnen, en dat we onze baby geen diksap gaan geven is al helemaaaaal raar
De arts van het cb zei vorige week ook tegen mij, hij is best een grote baby dus je kan wel beginnen met bijvoeden.... Dus?! Gelukkig ligt het niet aan de grote van je baby, maar aan de ontwikkeling van de darmpjes?? Fijn hè, maakt m'n geloof in er cb nog minder!
Hihi herinnert mij aan wat ik eerder heb gezegd in een soort gelijk topic Mijn zoontje eet namelijk graag mij, ben bang dat hij een kannibaal is/wordt. (neemt soms letterlijk hapje mama )
Oh dat is echt geen fijn advies, vooral omdat er natuurlijk wel ouders zijn, die dit gaan opvolgen. Moet zeggen, wat dat betreft lof voor ons CB. Ze geven weliswaar af en toe (in mijn ogen) wat bv onvriendelijk advies, maar vinden het ook prima dat wij er anders over denken en gaan dan ook geen discussie aan. Vandaag besproken dat wij bijvoeden à la Rapley. Dat vond ze "moeilijk" en misschien moesten we dan toch maar proberen om 't zakie te prakken, als DL zo lekker bleef spelen met haar eten. Toen ik dus vriendelijk zei, dat we dit niet van plan zijn, omdat: -DL prima is gegroeid en nog groeit op mijn bv -Rapley aansluit bij onze mening over voeding en "verzoek" -We het prima vinden als DL wat langer met haar eten speelt en wat later is met "eten eten" Toen zei ze: "Dat is natuurlijk ook helemaal prima. Wat wij doen, is adviezen geven, maar jij bent de mama, en jij kent je kindje 't beste"
Een vriendin van mij haar kleintje is nu 3 maanden. Op het cb hadden ze haar ook al gevraagd wanneer ze dacht te starten met bijvoeding, want daar mocht ze al langzaam mee beginnen ....
Tuurlijk is toch logisch ?? Een grote baby heeft sneller honger, en dus ook sneller toe aan een lekkere stevige hutspot stamppot...
Toch heb ik nu met mijn prematuurtje toch het advies gekregen om met 4 maanden gecorrigeerd met de hapjes te beginnen. Uit onderzoek is gebleken dat juist door tot 6 mnd te wachten de kans op allergieën toeneemt. In tegenstelling tot 2 jaar geleden toen ik ivm de koemelkallergie van mijn oudste tot 6 maanden moest wachten en een heel schema moest afwerken. Maar ik beperk me nu tot het leren proeven en happen van pure groentesmaken vers gestoomd en nog geen hele hap maar echt proeven.
Volgens mij is dit niet helemaal wat het onderzoek zegt. Uit het onderzoek is gebleken dat starten voor 6mnd de kans op allergiën niet vergroot. De darmflora is in dit onderzoek niet meegenomen, en die zijn pas rond zes maand toe aan andere voeding dan melk.