Ik zit in een discussie met mijn schoonmoeder, want die doet al maanden zeggen dat de box en ledikant naar beneden moeten.... op zich hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn, maar ik zit met een fysiek probleem die het tillen vanaf de grond lastig maken, dus over een randje van laag iets oppakken is een drama. Zeker omdat ze al richting 9 kilo gaat en mijn belastbaarheid eigenlijk maar 4. Nu loopt ze qua motoriek wat achter (is ook 5 week te vroeg geboren) en begint ze nu net pas van haar rug te rollen. Ze kan nog niet zelfstandig zitten en al helemaal niet zelf in die positie komen. Ze is wel sterk in haar armen, dus als ze nu op haar zij rolt pakt ze wel de spijlen vast, maar echt omhoog trekken heb ik nog niet gezien. Ik denk dus zelf dat oma zich veels te druk maakt over het eventueel over de rand komen en vallen... maar misschien is dat ook wel een beetje oma-eigen, ook denkt ze dingen te zien bij onze dochter die ze helemaal nog niet doet hahahah ze kijken haar met de dag een maand ouder ofzo. Maar goed het tillen is wel een probleem, we hebben wel gekeken naar ergonomische boxen en ledikantjes, maar we hadden alles al gekocht en het is behoorlijk prijzig en om nu de box en ledikant te verbouwen om er een deurtje in de maken vind ik ook een beetje ver gaan. Ik denk dat het probleem opgelost is als ze zelf een beetje meewerkt met optillen (ze blijft nu gewoon plat op der rug liggen, net een baksteen) en dan is een lage stand ook helemaal geen punt meer. Vandaag gaat wel ledikant naar beneden voor de compromis... dat randje is wat lager en dus eerder een risico en daar kan ik haar iets gemakkelijker uit pakken... maar de box vind ik nu al lastig, moet ik hem nu al wel of niet naar beneden doen? Als zij op dit moment dus eigenlijk alleen nog maar naar de zijkant rolt en verder nog geen tekenen van bewegen doet? (ze ligt ook nooit onbewaakt in de box), wanneer was voor jullie het moment om de box naar beneden te doen? Zijn er nog meer mensen met bijvoorbeeld rugklachten en hoe gingen jullie met dit probleem om? Ik hoor het graag! Ik hoor het graag!
Zolang zij niet onbewaakt in de box ligt zou ik hem gewoon hoog laten staan hoor. Ledikant zou je inderdaad al wel kunnen doen ,want met 9 zomaar kunnen verassen en kunnen gaan zitten en dan heb je niet steeds zicht op ze. Hier ging het ledikant en de box naar beneden als ze konden zitten of als ik echt dacht dat het een risico zou worden als ik hem hoog zou lagen.
Ik heb de box sinds 2 dagen omlaag gedaan. Dit omdat hij de spijlen vast pakte, dus ik dacht als ik hem nu omlaag doe dat hij zichzelf misschien omhoog trekt. Maar met je rugklachten snap ik dat het lastig is! Ze kunnen zomaar uit het niets opeens veel gaan bewegen, dus vandaar dat ik nu die keus heb gemaakt. Iniedergeval die optie gecreëerd voor hem zeg maar. Het eruit pakken gaat makkelijker als je in een hoek staat. Niet tegen het rechte aan.
Ik vind dat je schoonmoeder gelijk heeft. Als je kindje zich wel ineens optrekt en de box nog hoog staat ben je te laat. Het ledikant zou ik sowieso verlagen, daar heb je niet continu zich op. Hij moet toch een keer naar beneden, dus of je nu een ergonomische oplossing moet zoeken of over drie weken maakt ook niet uit.
Hier ging de box en ledikantje een stukje lager toen Siem ging tijgeren en in kruip stand ging zitten rond 6-7 maanden . Nu dat Siem zich optrekt hebben we met 9-10 maanden bedje in laagste stand, box nog niet want die staat wat lager dan ledikantje tussenstand
Hier het ledikant en de box ook omlaag zodra ze de spijlen ging pakken. Zodra we dat gedaan hadden trok ze zich opeens op! Als tip: zet een stoel naast het bedje, iets voorover bukken zittend op de stoel, steek je armen door de spijlen en laat haar je handen pakken dan haar optrekken tot zit. Je armen over de spijlen heen doen en dan je kont iets optillen en haar eruit tillen. Zo doe ik het nu sinds ik zwanger ben. (Tegenwoordig gaat ze zelf al staan als ik binnen kom) misschien een beetje een onduidelijk verhaal maar misschien heb je er wat aan...
dank je, ik snap het, kan ik wel eens proberen als ze in bereik ligt. Ledikantje is naar beneden, er zitten 4 standen op, dus hij staat nu op 3e stand en dan kan ik haar nog neerleggen. Pakken heb ik nog niet gedaan, maar dat moet lukken denk ik.
Wij waren te laat met box omlaag doen. Paar weken geleden stond mijnheer plots rechtop in de box terwijl ik aan het koken was. Mijn vriend lag vlakbij de box met Aiden te spelen. Ik riep naar mijn vriend:kijk, kijk! Finley verloor zijn evenwicht, deed een stap naar achteren en vloog met een salto voorover de box uit..........Gelukkig werd zijn val gebroken door de loopstoel naast de box, maar hij was ontzettend overstuur en geschrokken. I Hij mankeerde gelukkig verder niks. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Beter de box en ledikant te vroeg naar beneden dan te laat!
Ik vind niet dat je schoonmoeder overdrijft, hier was t binnen n paar uur dat hij nog lag en ineens greep hij de zijkant van de box vast en trok zich zo omhoog. Dus echt vanuit het niets op de 1 of andere dag....en je kan echt niet voorspellen wanneer dit moment komt.
Ik was verleden maand zo in shock en onder de indruk (tegelijkertijd) dat hij kon rollen, dat we het ledikantje nu al op de laagste stand hebben gezet. Hij heeft nu ongeveer twee keer zijn volledige lengte nodig om eruit te kunnen. Ik heb ook geregeld rugklachten en vooral 's ochtends dat ik echt even niet kan bukken, maar ik moet wel. We hebben zijn ledikant namelijk aan het voeteneind van ons bed staan wegens ruimtegebrek. Op de hoek van ons bed zit zo'n hele scherpe gemene pijnlijke punt waar wij om de zoveel tijd ons zelf aan kapot stoten. Ik heb al 1000 visioenen gehad dat hij daarop zou vallen met zijn hoofd. Mja, ik ben echt té voorzichtig met de baby. Ik ga waarschijnlijk een doetje krijgen, niet zoals zijn moeder
Van zodra ze kon rollen ging alles naar omlaag. Want al de eerste dag lag ze opeens met haar beentjes over de rand, en dat vind ik niet meer veilig. Het gaat er ook niet om wat je baby nú kan, je moet vooruit denken. Want nieuwe dingen kunnen ze plots, en dan ben je misschien te laat.
Ik heb zelf meerdere beperkingen in mijn lijf waardoor tillen vanuit lage box/ledikant ook heel lastig is. Bij ons staat alles nog hoog. Onze dame rolt van rug naar buik en andersom. En ze kan zitten maar ze gaat nog niet zitten uit zichzelf. Sinds gister pakt ze echt de spijlen vast en lag ze voor het eerst overdwars in haar bedje. Dus met manlief afgesproken dat bedje omlaag gaat vandaag. En de box houd ik nog even zo. Hij is vrij laag al, want hij kan bij ons alleen halverwege. Ik laat haar sowieso nooit alleen in de box en zo vaak zit ze er ook niet in. Wij overwegen wel om deurtjes (met slotje natuurlijk) te maken in het bedje en misschien ook de box. Ook handig als ze straks als ze wat ouder is en ook zelf in- en uit kan stappen. Eventueel kun je ook hulp vragen bij ergotherapeut of cesartherapeut. Ik dacht eigenlijk heel ergonomisch te tillen en te verzorgen maar toen iemand mee keek bleek ik eigenlijk best wel vaak verkeerde houdingen aan te nemen en sinds ik dit anders doe heb ik wel iets minder last. En ze kunnen ook meedenken of meekijken naar andere oplossingen eventueel.
ik denk ook dat hij wel bijna naar beneden kan. mijn zoontje was 4 weken te vroeg geboren maar kon al veel eerder omhoog komen dan mijn dochtertje die rond 40 weken geboren was. dat zegt niet veel hier hebben we het met een maand of 5 al gedaan. maar mijn oudste die dus te vroeg was geboren stond met 9 maanden rechtop in de box. mijn dochtertje deed dit pas met 11 maanden maar oppeens kunnen ze zich heel snel ontwikkelen en omhoog trekken hoor.
ze loopt motorish op 5,5 maand dus kan nog niet zoveel in vergelijk..... maar wil natuurlijk ook niet dat ze valt. box zit bij ons ook halverwege, dus nog wel wat ruimte. ik loop in een revalidatiecentrum voor spierslapte en ben sowieso niet fit door chemo. heb rugklachten door uitzaaiingen in ruggenmerg. tillen doe ik sowieso want wil niks missen in haar verzorging. vind t al erg dat ze drie dagen naar schoonmoeder moet omdat ik dan in ziekenhuis mijn dag verslijt. maar lastig is het wel om haar laag te pakken. misschien dat ik hem wel naar beneden zet, maar haar op grond laat spelen als ik alleen thuis ben en dat manlief haar in en uit box helpt als hij thuis is.... nog ff nadenken. dank voor jullie mening
Bij onze docbter is de box omlaag gegaan met 6maanden. Mevrouw had nog nooit maar dan ook nooit een poging gedaan om de spijlen te pakken en zich omhoog te trekken (ze deed geeneens zitpogingen en ze tijgerde net) schoonmoeder en ik waren in de gang om schoenen en jas aan te doen (zij ging boodschapje halen met zoon. De deur was dichtgegaan en dochter lag in de box. Schoonmoeder liep kamer in om haar tas te pakken en ineens zomaar uit het niets stond daar onze dochter , wankelend op haar pootjes en hangend aan haar armen, rechtop in de box ...... ik ben me rot geschrokken ... ze had zo voorover uit de box kunnen vallen! Gelijk alles naar beneden gedaan! Daarna duurde het wel een week of twee voordat ze doorhad hoe ze het ook weer deed maar ik was blij dat schoonmoeder op het goede moment de kamer in stapte! Ik zou dus alles naar beneden doen! Ook je box. Er zijn vast wel momenten waarop ze even alleen is: plassen, iemand aan de deur, koken en even niet kijken enzovoort. overigens ging onze dochter zichzelf eerst leren optrekken tot staan en daarna ging ze zichzelf leren te zitten.