Potjes vs vers!

Discussie in 'Voeding' gestart door marsab, 18 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe bied jij het eten voor je kind aan?

1. altijd potjes voeding

2. soms potjes, soms vers gepureerd

3. altijd vers: gepureerd

4. altijd vers: soms gepureerd, soms a la rapley

5. altijd vers: a la rapley (soms iets geprakt)

6. anders, nl.....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ok dat dacht ik azl een beetje ja rond de 11 maanden hebben ze ook een sprong toch?

2. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Wij gaven potjes, omdat Merel zich heel erg verslikte in vers eten. Nu ze brood eet en dat zonder verslikken, geven we nu het fruit in de hand. Avond eten geven we nog in een potje, maar dat gaat nu ook zo af en toe over in vers. Waarom we potjes geven......tja, in het begin vanwege het gemak en nu omdat ze het zo lekker vindt.

3. flippy

flippy Actief lid

16 jul 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    Ik geef het nu 2,5 weken en altijd vers! Vind ik belangrijk dat hij
    zoveel mogelijk smaken kent! En tot nu toe eet hij alles.
    Maar als hij al bepaaalde groente/ fruit vers heeft gegeten vind ik het niet heel erg dat ik een potje geef (als ik tekort kom aan vers)!
    Maar ik zorg er altij voor dat er wat in de vriezer ligt.
    Ik probeer nu steeds minder fijn te pureren. Hij sabbelt wel aan Liga koekje uit de hand.
    Over een maand of zo ben ik van plan die Rapley methode te proberen

4. emmie

emmie Niet meer actief

hier altijd vers, en gepureerd, maar wel met stukjes..
    fruit maak ik elke dag vers klaar en de warme hap heb ik een in kleine porties in de vriezer..ideaal!

Bij oma krijgt hij heeeeeeel af en toe een fruitpotje, maar de warme hap ook altijd van ons!

5. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Nou niets, niets....
    Het draagt wel degelijk bij aan een goede oog-hand coördinatie hoor!
    Kinderen die dit al vroeg leren/ doen, hebben het vaak sneller onder de knie.
    Dat je het vanaf het begin af aan al stimuleert heeft zeker wel een positief resultaat voor het handelen op latere leeftijd!
    Dus ik heb het niet met je opmerking eens....

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    dat kan maar denk dat het ook meer iets is, wat je uit ervaring mee maakt...

ik heb uit (eigen) ervaring mee mogen maken hoe snel mijn kids zijn met zelf (netjes) eten door ze ook zoveel mogelijk zelf te laten doen, maar mijzelf als moeder zijnde niet te overschatten door te denken och hij(zij) kan het zelf pakken, dus dan kan hij het ook zelf wel in zijn mond doen...

het is kind eigen bijna alles wat het vast heeft in zijn mond te willen stoppen, en ik heb ook (gelukkig niet uit eigen ervaring) mee mogen maken dat kinderen een koekje - komkommer o.i.d. in de hand kregen, (omdat dat wel kan-kon) maar nog 2 tellen erna blauw aanliepen omdat er een stukje was afgebroken en vast was komen te zitten in de keel...kan je vertellen je staat aan de grond vastgenageld dat je niet eens meer kan denken.... :(

ik heb mijn kids vanaf dat ze fruit - pap o.i.d. kregen (eerder zoals je weet dan menigeen dat krijgt) en dat goed ging, lekker zelf aan laten knoeien aan hun "eettafeltje" maar met dingen waarbij het (in mijn ogen) geen kwaad kan...

op die manier leer je ze net zo goed een goede hand-oog coördinatie te ontwikkelen...

dus tja, ik begrijp heel goed jouw standpunt, maar ben van mening dat dat niet specifiek te maken heeft met het aanbieden van a la rapley, maar dat je dat op verschillende manieren kan stimuleren...

gr.smoekie

7. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    wij geven meestal vers....tenzij wij iets eten wat nog niet voor hem bestemd is en wij niets meer in de vriezer hebben dan geef ik een potje
    maar ik vind vers gewoon veel lekkerder

8. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Twente
    Ik heb ook niet gezegd dat het alleen maar komt door de rapley methode. ;)
    Maar dat de methode wél meehelpt aan een goede coördinatie!
    Natuurlijk zijn er veel manieren om de coördinatie te bevorderen...niet alleen door het eten. :D (gelukkig maar, anders krijgen we van die dikke kinderen, hihihi: euh ff de oog- hand coördinatie stimuleren jongens, pak allemaal weer iets te eten en oefenen maar! :p ;) )

9. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Alles vers. Veel dingen eet ze gewoon zelf zoals banaan, peer en boterham. Avondeten prak ik grof maar wil wanneer deze potjes op zijn gewoon zo aan haar geven of iig niet meer door elkaar pureren.

10. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik geef mijn zoontje zoveel mogelijk vers, en dan grof geprakt of gepureerd.
    Als we ergens anders eten (bijv. bij schoonouders ofzo) neem ik een potje, dat vind ik wel zo makkelijk.

Ik vind die potjes zo stinken... of ben ik de enige? :D
    Mijn maag draait ervan om...

11. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Twente
    Nee ik walg ook van de geur van die potjes en het ziet er ook helemaal niet smakelijk uit...
    Maar goed, sommig vers voedsel ruikt ook niet bepaald lekker of ziet er niet uit... :D
    Ach ja, ik ga gewoon voor vers!
    Hier voel ik mij het fijnst bij... ;)

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nee zo heb je het ook niet gezegd maar zo laat "men" het doorgaans wel overkomen (btw daarmee bedoel ik niet jou specifiek mee hoor) maar dat is wat men vaak zegt dat dmv het aanbieden van a la rapley dat die kindjes vaak een betere coördinatie hebben, terwijl ik het daar dus niet mee eens ben omdat er tig andere manieren zijn om je kind te stimuleren....

;)

nou dat moet je niet zeggen hoor, heb je wel eens die van broccoli met worteltjes geroken... :) qua geur zou je die zo zelf op je bord gooien, tot je het zelf ff "proeft" of het niet te warm is, dan is het gauw bekeken.. ;)

enne wbt het uiterlijk, ik gooi hier ook wel eens wat op de borden waar je geen foto van zou moeten maken, maarre ze "vreten" hun vingers er af en toe bij op, en tja men zegt niet voor niets dat je nooit aan eten moet "ruiken" ;)

je moet ook af en toe niet eens weten wat er in bepaalde soorten voedingen zit want dan eet je straks niks meer.. :D

13. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    soms potjes...meestal kook ik zelf en zet ik bakjes in de diepvries...als ik echt haast heb of we ij iemand eten neme ik een potje mee

14. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Wij hebben in het begin alles vers gegeven. Vond hij echt heerlijk, maar na een paar weken wilde hij het niet meer. Een aantal dagen lang zijn we het steeds blijven proberen, maar hij wilde het echt niet. Toen een potje geprobeerd, ging er goed in. Daarna weer vers geprobeerd een paar dagen, maar hij wil het echt niet meer.

En dat vind ik best wel jammer eerlijk gezegd.

Groetjes

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Misschien speelt zijn leeftijd ook een rol, best kans dat hij over eeb maand of zo wel weer vers in grotere stukken wil.

16. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Twente
    ja precies! Ik zou ook niet "opgeven" om vers te geven!
    Gewoon blijven proberen.... ;)

17. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    waarschijnlijk een domme vraag maar wat is a la rapley?

18. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Kimos, gekookte groente aanbieden ana je kindje...dus gewoon een brocoli stronkje, zodat je kind er zelf wat vanaf kan happen..

19. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Twente
    Stukken/ stukjes eten geven, bijv. een stukje banaan.
    Dus niet geprakt, gepureerd o.i.d. maar gewoon zoals je het zelf ook eet.

20. Female

Female Niet meer actief

Ik heb nog nooit 1 potje in huis gehad. Hij heeft er dus nog nooit 1 hap van geproefd.

Ik ben pas begonnen met bijvoeden toen Kynan ruim 5.5 maand was. Ik heb ook maar heel korte periode voor hem aparte 'hapjes' gekookt. Nu eet hij toch al wel weer een maand of 2 gewoon met de pot mee.
    Ik kook exact hetzelfde voor hem als voor onszelf. (Alleen als ik echt heet indisch kook, dan eet hij iets anders)
    Ook gewoon uien, knoflook, beetje peper enz enz. Hij heeft ook nog nooit kramp oid gehad dus kan overal tegen.

Hij vind ook echt alles lekker en het is heerlijk om je kind met zoveel smaak te zien eten. ;)

Deel Deze Pagina