waneer geven jullie frutapura ( welk tijdstip ) Sem is nu 5 maanden en 2 daagjes en krijgt om: 8.00 uur fles 210/7 10.00 uur potje fruit 12.00 uur fles van 210/7 drinkt hy niet helemaal leeg 16.00 uur 210/7 ook deze gaat niet helemaal leeg 17.00 uur potje groenten 20.00 uur 150/4 en deze drinkt hy ook niet helemaal leeg zou ik hem dan om 14.00 uur frutapura kunnen geven of beter meteen na zijn potje groenten van 17.00 uur en zoja geven jullie dit dan direkt erachter aan of wachten jullie een half uurtje ofzo. en als jullie frutapura meteen na het groentenhapje geven doen jullie er dan ook nog een klein flesje diksap bij of geven jullie de diksap smorgens na het potje fruit of gewoon tussendoor ? Edit moderator: verplaatst naar Voeding - hier s.v.p. op letten
toen mijn dochtertje 5 maanden oud was gef ik haar s'morgens om 9 uur een flesje 210/7 om 13 uur fruitpapje om 17 uur groentepapje en om 22 uur nog een flesje van 210/7 een kindje van 5 maanden krijgt normaal 4 voedingen waarvan twee flesjes van 210/7 of 5 voedingen waarvan 3 flesjes 180/6 u kindje krijgt 6 maaltijden, daarmee waarschijnlijk dat hij zijn laatste drie flesjes niet volledig op krijgt. mijn dochtertje kreeg frutapura na haar fruitpapje.
Een kindje van 5 maanden moet nog zeker 800 ml kunstvoeding krijgen! Normaal hoef je pas vanaf 6 maanden beginnen met bijvoeding, dus als je eerder begint is dit alleen extra. De kunstvoeding blijft het belangrijkste, daar moeten ze van groeien. Frutapura is inderdaad een fruithapje, ongeveer de hoeveelheid van 1 portie fruit.
Je geeft hem best wel veel kunstvoeding. Met 5 maanden mogen ze 800 a 1000 ml kunstvoeding per dag hebben. Als je een fruithapje en groentehapje geeft, dan zou 800 ml kunstvoeding voldoende moeten zijn. Ik zou dus de flesjes gewoon 180/6 maken, dan komt hij totaal op 800 ml per dag. Jij geeft alles best wel dicht op elkaar. Normaal kun je beter 3 uur na een flesje een tussendoortje geven en weer 2 uur later een flesje. Je zou zijn groentehapje eerst kunnen geven en dan een klein flesje (120/4) als toetjes. En dan voor het slapen gaan gewoon 180/6 proberen. Waarom geef je nu trouwens 150 ml water met 4 scheppen? Het is toch 30 ml per schepje? En Frutapura is gewoon een fruithapje, dus dat zou je gewoon 's ochtends kunnen geven als tussendoortje.
Ik snap het niet helemaal, als hij om 10.00 uur al fruit krijgt, waarom wil je hem dan nog frutapura geven?
ik hoor van de meeste dat ze een cupje frutapura meteen geven na het groentenhapje van 17.00 uur. doen jullie dit ook of geven jullie de frutaura ipv een potje fruit sochtends ?
Ik geef helemaal geen frutapura omdat ik niet snap waarvoor ze het nodig zouden hebben. Als het idd alleen fruit is, dan zou ik het dus idd geven ipv het fruithapje in de ochtend.
Frutapura is een portie fruit, dus is niet nodig om dit als toetje na de groentehap te geven. Je geeft nu 's ochtends al een fruithapje, dus dat is voldoende op deze leeftijd. En dan kun je die frutapura gewoon 's ochtends als fruithapje geven.
Ik moest ook even zoeken maar het is dus gewoon een fruithapje. Louise krijgt alleen vers fruit (dus geen frutapura), ook rond 10.00 sochtends, sommige kindjes krijgen na het groentehapje en schaaltje yoghurt als toetje, maar om ook een frutapura te geven heeft denk ik niet veel zin.
Ik dacht wel dat dat de bedoeling was van die frutapura. Ik dacht dat is bijvoorbeeld makkelijk als je ergens heen gaat, zodat je kleine toch fruit kan krijgen.
Fruithap, maar dan in plastic bakje i.p.v. potje. Gewoon een dure manier van fruit geven, wel makkelijk om mee te nemen ergens heen als je geen banaan of appel in je tas wilt stoppen. Je kunt fruit inderdaad als toetje na de warme maaltijd geven. De vitamine C in fruit helpt bij de opname van voedingsstoffen uit de warme maaltijd. Maar dan heb je het eerder over een kind van een maand of 10 dat al hele maaltijden eet, niet over een uk van 5 maanden die net met hapjes begint. Het beste is een pauze van 1 uur tussen hapjes en kunstvoeding, omdat kunstvoeding de opname van voedingsstoffen remt.
vreemd dat je het beste een uur tussen de hapjes en het flesje kunt laten. Op ht cb zeiden ze namelijk dat dit niet nodig is om er een uur tussen te laten,maar dat je zelfs bij het fruit of groente hapje een flesje van 90 cc mag geven
Waarschijnlijk zeggen ze dit omdat je kindje nog geen 6 maanden is. Bijvoeding is dan elke dag een paar hapjes om te proeven, verder niets, en levert qua voeding nog weinig op. Dan zou je het eventueel met een fles kunnen combineren, maar je kind heeft er dan wel minder aan.
nee hoor ze zeiden zelfs op het cb en ook bij de nutricia voedingslijn die ik heb gebeld dat hy al een heel potje mag hebben van 6 maanden omat hy na een potje van 4 maanden nog honger had en om een fles vroeg. en dat ik na dat heel potje van 6 maanden nog een flesje van 90 cc mag geven. ik heb net ook gelezen dat iemand vroeg aan de kraamverpleegkundige hier op de zwangerschapspagina of er een tijd was dat tussen het potje en de fles moet zitten maar ook zei vertelde dat haar hier niets over bekend is.
Ik vind er wel logica in zitten want mijn verloskundige zei tegen me in de tijd dat ik zwanger was dat ik beter geen melk direct na het warme eten kon nemen dat zou de goede voedingstoffen remmen. Ergens ook wel logisch dat dit ook zo zou zijn bij kleine kindjes. Snap ook niet helemaal dat je een heel potje van 6 maanden geeft en dan nog een fles. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Oohja als aanvulling zon potje zit 200ml in. Als je dan nog 90ml flesvoeding geeft dan krijgt je kindje dus in totaal 290 achter elkaar binnen! In het ziekenhuis rekenen ze fruit ook puur als vocht dus in feite geeft je hem in 1 ruk bijna 300ml. Wel heel veel denk ik zo?
als dat teveel zou zijn dan hadden ze dit op het cb wel gezegd en zou de nutricia voedingslijn dit tog niet adviseren. ze zeiden zelfs dat als hy naar het potje en het flesje van 90 cc nog honger zou hebben dat we dan ook gewoon een flesje van 120 ipv 90 cc mochten geven nadat hy het zijn potje zou ophebben. Ook heb ik dit aan Ilja kraamverpleegkundigen van deze site voorgelegd en het schema doorgegeven van ons kindje en zei vond dit prima en zei zelfs dat we hiermee gewoon moesten doorgaan
Tja, tegen zoveel deskundigheid kunnen we hier niet op natuurlijk. Maar ik blijf het wel enorm grote porties vinden. Is dat maagje inmiddels niet enorm opgerekt?
Ik vind het ook enorm veel, maar meid niet druk maken hoor als jij en je zoontje het er goed op doen en je er lekker bij voelt dan is het toch goed. Alleen ik denk dat het een effect heeft zoals zeg maar je eet zelf een bord warm en dan meteen erachter aan een milkshake, dat zou bij mij heel verkeerd vallen ik zou meer dan overvol ziten begrijp je?