Onze kleine meid krijgt vanaf 4,5 maand mama's verse groentehapjes. Zelf stomen en pureren, soms ook in hele stukken geven. Daar eet ze maar minimaal van... Gisteren waren we op pad en gaven we voor het eerst een 6+ maanden potje van Olvarit. En ja hoor, ze smulde ervan! Half potje opgegeten, meer dan dat ze eet als ik het zelf maak. Mij man zegt nu: dan geven we toch voorlopig potjes, dan eet ze wel. Ik ben natuurlijk zwaar teleurgesteld ( haha!) dat ze mijn eigen gemaakte hapjes niet wil, ook bang dat als ze nu potjes eet, ze straks geen normaal eten meer wil. Mijn eigen gemaakte hapjes, blender ik wel, maar zijn nog altijd wat groffer dan de potjes van Olvarit. Wat zouden jullie doen? Fruit geef ik overigens wel gewoon vers en in stukken, dat eet ze op zich goed. Ook niet heel veel, maar toch...
Zeker zelf blijven maken! Je kindje hoeft helemaal niet zo veel te eten op deze leeftijd. Het is belangrijker dat ze de smaken en structuur van eten leert kennen. En door zelf te blijven maken is de overstap naar mee-eten wat de pot schaft veel makkelijker. Met af en toe een potje is natuurlijk niks mis he. Maar de hoeveelheid die ze binnenkrijgt is met zes maanden niet zo belangrijk....
Ik geef soms ook potjes als basis en daardoorheen prak ik dan verse groenten. Steeds grover prakken naarmate ze ouder worden. Zo heb je toch een prakje, maar dan meer een stamppot idee. Onze zoon eet ook vers mee dus ik wissel het af afhankelijk van waar we zijn of wat we vers eten Toevallig laatst een foto gemaakt. Ziet er niet smakelijk uit maar dan heb je een idee van wat hij als broccoli en wortel stamppot eet Edit: ik doe dan niet het hele potje. Maar een paar lepeltjes en verder vers
Ik zou niet beginnen potjes geven om haar meer te laten eten. Het immers compleet normaal dat ze minder eet als het vers is, dat valt zwaarder omdat er minder water in zit. Het gaat op deze leeftijd overigens niet om zo veel mogelijk eten. Wel om een gezonde basis te leggen voor later qua eetgewoontes.
Wij hebben potjes gegeven en vers als hij mocht eten wat wij aten.. hij eet nu echt alles.. eet gewoon met de pot mee en af toe nog een potje wanneer wij bv brood eten.
Op deze leeftijd gaat het helemaal nog niet om hoeveelheden, maar om kennis maken met eten. Verschillende stukken groenten en fruit aanbieden, en je kindje laten beslissen hoeveel ze wil eten. Lekker zelf maken, en als het dan wat minder is qua hoeveelheid, niets aan de hand. Melk is nog de hoofdmaaltijd , ze is pas net 6 maanden...
Ze is pas 6 maanden! Potjes vullen minder dan vers, misschien dat ze daarom beter eet? Ik zou gewoon vers blijven aanbieden en een potje als jullie weg gaan ofzo. Het ligt niet aan je kookkunsten
Doe waar jij en je kindje zich goed bij voelen (en je man ). Melk is 1 maar als je bang bent dat ze te weinig groente eet dan kan je altijd eerst vers aanbieden en kijken of ze erna nog uit een potje wil. Zou wel vers aan blijven bieden al denk ik niet dat potjes slecht zijn (zoveel regelgeving hier).
Wij hebben voornamelijk potjes gegeven, alleen vers als wij iets aten wat we voor hem konden pureren. Dat verse at hij ook nooit . Nu is het een klein vreetzakje wat alles met de pot mee eet. Ik geloof dus niet dat je je kind kunt 'verpesten' met potjes. Maar zoals gezegd: melk is nu de hoofdmoot dus het is op dit moment nog niet heel belangrijk.
Ik heb mijn zoontje potjes gegeven. En is later gewoon gaan eten. Dus dat hoeft geen probleem te zijn. Doe waar jullie je goed bij voelen.
Ik ben zelf echt anti potje...zelfs tijdens een dagje uit neem ik een ingevroren bakje met groentehap mee om ergens op te warmen Ik geloof alleen niet dat af en toe een potje geven erg is. Persoonlijk zou ik niet vers gaan vervangen door potjes, maar je kan het altijd een paar keer in de week aanbieden.
hier krijgen/kregen ze het allebei. Al krijgt de jongste wel vaker potjes dan de oudste, puur uit gemak Kan hij mee eten eet hij mee, kan het niet is het potje. Zo gaat hij vanzelf meer met ons mee eten en minder potjes. Misschien dat je het om en om kan gaan doen? Of op bepaalde dagen potje of juist vers, net wat handig is?
Hier hetzelfde! Dat van mij hoefde hij niet en uit glas at hij het zo op. Terwijl dat echt naar niks smaakt. Omdat hij toen nog moest leren van een lepeltje te eten maar potjes gaan kopen. Nu uit gemak nog steeds... vind het wel een goede tip om er vers doorheen te doen. Ga ik eens doen.
Hier nooit potjes en nooit gepureerd, ook niet met een dagje weg. Ze hoeft nog niet veel te eten, melk is voorlopig nog hoofdvoeding. Wat er extra ingaat is mooi meegenomen.
Vers vult vaak veel meer dan potjes. Dus in die zin is het niet zo gek dat er meer van een potje gegeten wordt dan van verse voeding. Potjes zijn niet slecht, persoonlijk is mijn voorkeur wel altijd vers geweest. En als ik een dagje (of zelfs week) weg ging nam ik gewoon mijn eigen gemaakte voeding mee om ergens op te warmen. Een potje opwarmen of een bakje eigen voeding opwarmen is geen verschil. En zoals de rest zegt, nu is melk nog de hoofdvoeding en groente en fruit nog bijvoeding.
Van potjes kunnen ze meer eten dan van vers. Mijn ene kind at , onafhankelijk van het type, van potjes standaard minimaal 1, terwijl hij 150gr vers at. Er zit vaak iets minder water in vers, dat scheelt al in gewicht.. Maar in praktijk: geef ze gewoon lekker variatie, laat ze wennen aan de verschillende smaken. Dat is voor nu belangrijker dan de hoeveelheden.. Mijn oudste at uberhaupt geen potjes, die bliefde hij niet. Dus hij at alles vers. De jongste weigerde tot 7 maand alle bijvoeding, en daarna vooral vers. Af en toe een potje, en dan was 1 potje niet genoeg, dus dan is potjes ook niet handig. Dan gaf ik nog wat fruit als toetjes bijv.