Jaja, kleine jongetjes worden groot! Over iets meer als 2 weken is mijn ventje alweer een half jaar en gaan we beginnen met bijvoeding. Ben zo benieuwd hoe het gaat en wat hij er van vindt Mijn vraag is nu: hoe zijn jullie begonnen met bijvoeding? Wat hebben jullie als eerste gedaan (fruit/groente hapje) en welke smaak? Ik wil het zelf gaan maken dus inspiratie is uiteraard ook welkom! Ik weet even niet zo goed hoe ik het moet gaan opbouwen. Nu slaapt hij nog vaak de hele ochtend en ik was eigenlijk niet van plan om hem voor een fruithapje wakker te maken... Graag schema's, ook met hoeveelheid fv die je er nog naast gaf etc. Nu krijgt hij 2 flessen van 210+7 en 2 van 180+6, maar hij wordt steeds vroeger wakker 's ochtends dus hebben we de flessen vandaag opgehoogd naar allemaal 210+7. Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt! Groetjes!
Wij zijn begonnen met groente. Ben begonnen met alleen wortel en dat een paar dagen geven en kijken hoe ze reageerde. Na een week of 2 ben ik begonnen met fruit Heb haar van de week voor het eerst een 6 maanden potje gegeven met aardappels en vlees, ze vond het erg lekker maar na een uur had ze ontzettende last van haar darmen, dus we houden het hier nog ff op alleen groente en fruit. Ze mag volgende week ook op de opvolgmelk dus we gaan daar haar darmen eerst maar aan laten wennen en dan proberen we na 2 weken weer een keertje iets met aardappels en/of vlees. Ik zou je kleine er ook zeker niet voor wakker maken dat doen wij ook niet. Lisa krijgt nu smorgens rond een uurtje of 10/11 fruit, net hoelaat ze wakker is en smiddags rond 3/4 uur haar groente, het is hier echt per dag verschillend omdat ze de ene keer langer slaapt dan de andere keer. Lisa krijgt er naast nog 4 flessen van 180/6.. ze laat nu wel langer tussen de voedingen, haar 4de fles krijgt ze nu savonds pas rond 9 uur dus denk dat het niet lang meer duurd tot dat ze op 3 flessen zit.. Ik hoop dat je wat aan mijn lange verhaal hebt
24 schepen kv is wel de max hoor! Niet wakker maken, gewoon fruit of groente geven op de tijden dat hij wakker is, dat hoeven de eerste weken echt geen hele maaltijden te zijn hoor. Doe je er eens een broodkorst bij of maak je van een melkfles een papfles, gewoon rustig aan beginnen!
Niet perse.... Ik mag wel tot 28 schepjes gaan..( 4 x 210+7 ) maar net welk advies je van je cb/(kinder)arts krijgt!!!! Wat op t pak ( de pepti, die ik gebruik iig) staat is richtlijn en daar staat ook dat je t advies van cb of arts t beste kunt volgen ( of staat er letterlijk.. moet volgen..)
24 schepjes is de mx bij opvolgmelk, in verband met het hoge ijzerghalte. Wij zijn begonnen met groente. De allereerste keer puree, maar dat lusste hij niet. Daarna stukken en dat ging prima.
De dagelijks aanbevolen hoeveelheid eiwitten voor een baby tot 1 jaar is 10 gram, de bovengrens is 15 gram. In 24 scheppen opvolgmelk zit precies die 10 gram eiwit. Hetzelfde geldt voor mineralen als natrium e.d. Daarvan zit in 24 scheppen de max. Teveel eiwitten en mineralen zijn zeer belastend voor de nieren van een klein kind, omdat die nog niet volgroeid zijn. Voor ijzer is de adh 7 gram en dat levert 24 scheppen ook precies. Een teveel aan ijzer is uiteindelijk slecht voor organen als de lever, de darmen en het hart. Ijzer zit in vlees, brood en groente. Eiwitten zitten in zuivel, vlees, vis en peulvruchten. Als je kind al lekker bijvoeding eet, dan is 24 scheppen zeker de max. Het is eigenlijk berekend voor een kind dat alleen opvolgmelk krijgt en nog geen bijvoeding, zodat het geen tekorten oploopt. Maar het cb/(kinder)arts weet ongetwijfeld wat het beste is voor een kind.
Wij zijn bij 5,5 maand begonnen. Hij dronk toen 4x 210/7, en deed dat tot hij over kon op de opvolgmelk. Toen werd het 4x180/6. Ons jochie was rond ons avondeten altijd al wakker, dus hij kreeg dan zijn hapje net voor ons eten. Eerst 3 dagen wortels, porties van ong 100 gram, al luste ons jochie wel meer. Daarna 3 dagen sperziebonen, broccoli en bloemkool. Toen die 4 groentes goed gingen zijn we met fruit begonnen. Dat kon direct na zijn 1e ochtendslaapje rond 10 uur. Weer rustig opgebouwd. peer, appel, banaan en mango allemaal weer 3 dagen. En dan op die dagen 1 van die 4 groentes in de avond. Gewoon zoveel hij luste. Dat was voor groentes zo'n 125-150 gram, en fruit een half-heel stuk (vers gepureerd). De 1e vier groentes en fruit zijn we dus rustig gestart. Ook omdat er nog een wisseling van flesvoeding bij zat. Daarna zijn we meer fruit en groente gaan toevoegen. Max 1 nieuw product per dag, en de hoeveelheden gewoon op verzoek. Die 3 dagen zijn we langzaam mee opgehouden toen hij toch nergens op reageerde.
Kenji was 5 maanden toen wij begonnen met fruit en groente, op advies van CB. Maar dat was voor hem teveel. We zijn toen tijdelijk even gestopt met allebei, en zo'n 2 weken later zijn we begonnen met alleen fruit. Toen was ie dus zo;n 5,5 maanden oud. Toen hij dat goed begon te eten, zijn we pas gestart met groente. En dat ging vrij snel heel goed! Hij kreeg er toen nog 3 flessen 180/6 bij, en de avondfles 210/7 met 2 schepjes rijstebloem. Ondertussen kan ie een heel potje fruit en groente op. Vooral groente eet ie erg graag. De fles van 16.00 is daardoor al vervallen, en rond 16.30 krijgt ie nu zijn groente en daarna zijn toetje. Ik maak hem trouwens ook nooit wakker voor zijn fruit hoor. Als ie slaapt, lekker laten slapen, het is tenslotte maar een tussendoortje. En ik geef fruit eigenlijk alleen nog maar uit potjes, vers fruit wil ie niet. Groente hebben we ook lang uit een potje gegeven, maar sinds kort krijgt ie het vers. Wel helemaal glad gepureerd, want meneertje blieft nog geen stukjes.
Hier ook niks met melk verdund. Soms kan het helpen om aan de smaak te wennen. Maar ons jochie at van zijn 1e portie wortels al meer dan verwacht... Fruit ook niet, gewoon lekker wennen aan de pure smaak..
heb het 1x gedaan met broccoli omdat dat zo'n stijve bende was, maar verder verdun ik niets. heb ook nooit helemaal gepureerd, altijd wel stukjes erin laten zitten en dat is tot nu toe geen probleem.
Ik maak alleen de groente zelf, maar soms verdun ik het met water. Niet met melk eigenlijk, water voldoet volgens mij ook.