Zomertijd, speen, feestje bouwen. Help.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Twixie, May 21, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Hoi Dames,

Mijn zoontje (volgende week 2) slaapt al een poosje in een groot bed. Geen problemen en viel met de speen in slaap (gewenning). Overdag nooit maar 's avonds bij het maar bed gaan dus wel.

Sinds dat de zomertijd is ingegaan is het naar bed gaan echt een feestje geworden (voor hem, niet voor mij :p)
    Vast ritueel en hij weet ook precies wat dat inhoudt.
    19:00 uur naar bed en hij is nog urenlang wakker, praten, gillen, en uiteindelijk huilen.

Nu was ik het zo beu dat ik maandag avond zijn spenen had gepakt en zoiets had, aju bekijk het maar. Nu aantal dagen later en we zijn nog steeds van de speen af. Hij vraagt er wel naar en dan vertel ik hem dat de vogels z'n tut hebben en die naar de baby's brengen die huilen.

Eerste paar dagen was het nog wel flink huilen. Logisch, z'n speen is weg en dat is wennen. Nu huilt hij niet meer maar komt wel elke keer uit bed... ik ga niet gelijk naar hem toe en wacht het even af. Ik vertel hem dat alle kinderen slapen en dat hij ook moet slapen. Ik blijf rustig maar soms pak ik hem op en leg hem dan weer terug.

Ben ik te snel van de speen afgestapt? Of is dat ik slaap vallen gewoon een dingetje.... Ik weet het ff niet meer. Hebben jullie advies?

Hey.... het is stil.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Uhm ik snap het niet helemaal.
    Hij kon niet in slaap komen vanwege de zomertijd, toen heb je zn speen afgepakt en nu kan hij niet slapen omdat hij geen speen heeft?

Beetje raar moment om zn speen af te pakken vind ik... Hij heeft niet gevraagd om zomertijd en gaat al helemaal niet met opzet de boel op stelten zetten ipv slapen... Hij is nog geen 2! Persoonlijk vind ik dat ook nog wel heel jong voor een groot bed... Wanneer is hij over gegaan op een groot bed? De zomertijd is ook al bijna twee maanden geleden nl.

Hij zal er zo heus wel aan wennen allemaal maar ik vind het eigenlijk wel een beetje sneu..

3. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik snap het ook niet helemaal. Waarom ben je precies nu gestopt met de speen?

4. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Mee eens.

Ik snap niet veel van het verhaal. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat je hem vertelt dat zijn tut is gepakt door de vogels? Voor een peuter kunnen dit soort uitspraken heel serieus zijn, en kan hij misschien bang door worden; want als vogels zijn tut af kunnen pakken, wie dan nog meer?

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Mijn peuter slaapt ook heel slecht in sinds de zomertijd. Maar ik vind ook wel dat jou kindje veel veranderingen heeft meegemaakt en dan ook nog het speentje afpakken op zo'n moment. Niet zo tactisch eigenlijk.

6. Veera

Veera Niet meer actief

Ik snap niet waarom t verhaal zo moeilijk is. Sinds de zomertijd wil ie niet meer slapen, dit is al een tijd geleden, nu was ze t zat dat ze de speen ook maar meteen heeft afgepakt.
    Die speen zou ik niet meer teruggeven, hij is 2, een speen is voor babys. Daar went ie wel aan. Maar heeft ie iets ter vervanging gekregen een knuffel ofzo? Hij is nog geen week er vanaf dus geef t nog even de tijd :)
    Verder steeds terug in bed leggen idd, al moet t honderd keer, dat is een beetje het risico als je snel op een groot bed overstapt maar daar zal je je redenen voor hebben gehad

7. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Sinds dat de zomertijd is ingegaan, is het begonnen. Niet wetende of het nu daadwerkelijk daar aan ligt. Maar het zou eventueel een optie kunnen zijn?

Toen hij zijn speen nog wel had, kon hij ook al niet slapen. Rond 15 maanden is hij overgegaan naar een groter bedje. We hebben heel lang zijn ledikant op z'n kan gehouden en hij kon dus kiezen maar hij klom uit z'n ledikant.

Z'n speen was gewenning voor hem. Niet meer noodzakelijk in mijn ogen. Vogel verhaal misschien heel kort door de bocht hier geschreven maar dat brengen we wel op een leuke manier.

8. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Hij heeft een hele lieve aap die hem nu gezelschap houdt :)

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Ik denk ook teveel veranderingen in korte tijd voor een heel jong kindje..
    Die speen kan niet meer terug, maar misschien toch weer het ledikant proberen? Of met een zijkant eruit of desnoods een matras ernaast zodat hij zacht valt mocht hij er toch uit klimmen.
    En misschien kun je nog een lampje oid proberen (weet niet of hij die al heeft) of een muziekje ofzo waardoor hij rustig in slaap valt.

10. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Mocht er toentertijd een zijkant eruit kunnen, had ik dan allang gedaan. Maar helaas. En toen vond hij het prachtig dat hij in het grote bed mocht.

Dat is toch goed? Ik merk aan mijn zoontje dat hij niet zozeer zijn speen mist maar dat hij wel moet wennen. en ik ga ook zeker niet meer terg naar de speen. Zoals al gezegd werd, ben nog niet eens een week bezig.

Bedankt voor je reactie

11. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Hij doet tussen de middag ook nog een dutje. Hier geen problemen mee.

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Is hij wel moe genoeg? Als mijn zoontje s middags 1.5-2uur slaapt gaat hij s avonds echt niet voor 20.00 naar bed, heeft totaal geen nut. Hij gaat nu ergens tussen 20.00-20.30 naar bed en nog duurt t wel een half uurtje vaak voor hij gaat slapen, maar ligt dan gewoon gezellig te kletsen. S morgens om 7.00 is hij weer fris en fruitig wakker. Dus als je m perse om 19.00 naar bed wilt zou ik zn dutje schrappen en anders wat later naar bed doen.

13. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    @ Olifantje, Hoelaat slaapt jouw zoontje smiddags? Ik kan het in iedergeval proberen. Misschien ligt het daar aan.

14. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

Oct 9, 2014
    649
    384
    63
    Eens met olifantje, 19.00 vind ik ook redelijk vroeg als hij nog een middagdutje doet. Hier slaapt dochter na een middagdut ook pas rond 20.30. Zonder middagdut doe ik haar 19.30 in bed.

Middagdut is hier meestal 12.45-14.30

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Denk eerder dat hij gewoon niet moe is.
    En is zijn kamer donker genoeg?

Mijn dochter ging opeens pas 00.30 slapen. Zonder middag dutje 23u.

Nu wisselen tussen 19.30 en 23.00. Ze gaat gewoon 20u naar bed. Wanneer zij in slaap valt boeit me niet zo, zolang ze maar ik bed blijft.

16. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Vandaag heeft hij niet geslapen en je merkte dat hij moe was. Maar wilde gewoon ff proberen hoe dat zou gaan.

Z'n kamer is wel donker door de gordijnen, maar je zet af en toe nog licht tussen de gordijnen door. Vind het ook niet erg dat hij nog in bed wakker is, maar hij komt er ook uit en hij vindt de inhoud van z'n kast super interessant :p

17. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier gaat hij rond 13.00 z'n bed in en uiterlijk 15.00 maak ik hem wakker, maar meestal is hij voor die tijd al wakker, hij ligt nu ook alweer lekker te kletsen in z'n bed. :D
    Als ik hem nog langer laat slapen is het tot 's avonds 22.00 feest.
    Dus hier 's middags van 13.00-15.00 maximaal en 's nachts meestal van 20.30-7.00 ofzo.
    Maar ik vind het heerlijk om 's middags nog even rust te hebben en we zijn 's avonds nog wel eens even op stap, dus dan scheelt het wel als hij niet al om 19.00 naar bed hoeft.

18. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Is het dan te licht? Dan investeren in een verduisterend gordijn.

19. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    We hebben verduisterende gordijnen :)

Week verder en nog geen speen aangeraakt/gezien dat gaat dus de goede kant op. Nu komt hij wel wat vaker uit bed. En dat is nu ff een dingetje.

Over het slapen. Ik merk dat hij nog echt een middagdutje nodig heeft. Anders is hij niet te genieten. Gebeurt weleens dat hij het overslaat en dan gaat hij inderdaad rond 19:00 naar bed. Het is nog een beetje passen en meten, omdat ik dat uurtje zelf ook nodig heb. Ben zwanger en kan dan zo ook ff op adem komen...

20. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    #20 Zara75, May 25, 2016
    Last edited: May 25, 2016
    Hier ging mijn dochter rond 19:00/19:30 probleemloos slapen, tot de volgende morgen 7:30u, terwijl ze 's middags gerust 3 uur kon slapen. Is voor ieder kind dus verschillend.
    Wat ik niet zo goed begrijp is dat jullie de speen hebben afgenomen op een moment waarin hij al slecht (in)sliep.
    Mijn keuze zou het in ieder geval niet geweest zijn, lijkt mij vragen om nog meer onrust.
    Maar blijkbaar werkt dit voor jullie. :)

Share This Page